Θέμα ημερών είναι η απαγγελία των πρώτων κατηγοριών εις βάρος προσώπων για τις μίζες των γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214.
Η έρευνα του ΣΔΟΕ σε δέκα εταιρείες που εμπλέκονται στην υπόθεση και 70 προσώπων που εμφανίζονται να έχουν οικονομικές συναλλαγές με τις εταιρείες αυτές, ολοκληρώθηκε την περασμένη εβδομάδα και το πόρισμα πήρε το δρόμο για την Εισαγγελία Πρωτοδικών.
Από τα στοιχεία που συγκέντρωσαν οι ελεγκτές του ΣΔΟΕ προκύπτει ότι η ζημία για το ελληνικό Δημόσιο είναι πολύ μεγαλύτερη από τις αρχικές εκτιμήσεις. Συνυπολογίζοντας τις συμφωνίες αντισταθμιστικών ωφελημάτων που δεν τηρήθηκαν ή στην καλύτερη περίπτωση εκτελέστηκαν μερικώς, η ζημία δεν αποκλείεται να φθάνει και τα 250 εκατ. ευρώ. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι στο πόρισμα αναφέρεται ρητά πως έγινε διασπάθιση δημοσίου χρήματος, μέσα από τις συναλλαγές των εμπλεκόμενων εταιρειών και φυσικών προσώπων, ενώ διατυπώνονται ερωτήματα για παραλείψεις των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών.
Το βάρος πέφτει στην εισαγγελέα Πρωτοδικών Πόπη Παπανδρέου που έχει την υπόθεση και τις επόμενες μέρες κλείνει τον κύκλο των ανωμοτί καταθέσεων. Με την άσκηση ποινικών διώξεων θα κινηθεί και η διασικασία διεθνούς δικαστικής συνδρομής για το άνοιγμα όλων των ύποπτων λογαρισμών στο εξωτερικό. Δεν αποκλείεται, ωστόσο, εάν κριθεί πως συντρέχουν ενδείξεις εμπλοκής πολιτικών προσώπων, πρώην υπουργών και υφυπουργών, ο φάκελος να διαβιβαστεί αμέσως στη Βουλή. Η έρευνα εστιάζεται στα υπουργεία Εθνικής Αμυνας και Μεταφορών, από το 1999, σε στελέχη που χειρίστηκαν τις συμφωνίες και τις αναθεωρήσεις τους καθώς και στις προηγούμενες διοικήσεις των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και του ΟΣΕ.
Για την αγορά των υποβρυχίων, σύμφωνα με τις αναφορές των γερμανικών δικαστικών αρχών, το ποσό που διατέθηκε σε «χρήσιμες πληρωμές» υπολογίστηκε σε 55 εκατ. ευρώ. Η εισαγγελέας Πρωτοδικών κ. Παπανδρέου, ζήτησε από το ΣΔΟΕ την επέκταση της έρευνας και στις συμπληρωματικές συμφωνίες των γερμανικών εταιρειών HDW και Ferrostaal με το ελληνικό Δημόσιο και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι τα αντισταθμιστικά (μονάδα ναυπήγησης υποβρυχίων, διαμόρφωση ειδικών εγκαταστάσεων ελλιμενισμού, ανέγερση νέας μονάδας σωληνουργίας κ.λπ.) δεν εκτελέστηκαν, ούτε όμως ενεργοποιήθηκαν οι προβλεπόμενες ρήτρες. Η ζημία μόνον από αυτή την παράλειψη υπολογίζεται σε 25 με 30 εκατ. ευρώ. Οι συνέπειες, όμως, για το ναυπηγείο και κατ' επέκταση για την ελληνική οικονομία δεν είναι στατικές.
Εκτός των δύο γερμανικών ομίλων, ερευνήθηκαν και οι συναλλαγές των εταιρειών που εμφανίζονται να έχουν ρόλο συμβούλου ή υπεργολάβου. Πρόκειται για δύο εταιρείες που εδρεύουν στον Πειραιά και τις θυγατρικές τους στην Κύπρο και άλλες έξι υπεράκτιες, μέσω των οποίων διακινούνται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ από το 2000 έως και το 2010. Από την κίνηση των εταιρικών λογαριασμών αποκαλύφθηκαν πληρωμές σε πρόσωπα που ήταν σε θέσεις ευθύνης στον κρατικό μηχανισμό και κλήθηκαν να δικαιολογήσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία.
Στο πόρισμα του ΣΔΟΕ περιλαμβάνεται ειδικό κεφάλαιο και για τις συμφωνίες του ΟΣΕ με τον Σκαραμαγκά και την αγορά τροχαίου υλικού, αρχικού προϋπολογισμού 550 εκατ. ευρώ. Η συμφωνία ουδέποτε υλοποιήθηκε και η κοινοπραξία (Siemens, Bombadier, Σκαραμαγκάς) πρότειναν το 2002 στον ΟΣΕ επιμήκυνση του χρόνου παράδοσης των βαγονιών με αντάλλαγμα τη δωρεάν διάθεση άλλων. Το 2006, παρότι η εκκρεμότητα συνεχιζόταν, η διάθεση των βαγονιών έγινε έναντι τιμήματος, ύψους 13 εκατ. ευρώ. Η διοίκηση του Οργανισμού μόλις τον προηγούμενο μήνα κινήθηκε νομικά κατά της κοινοπραξίας, διεκδικώντας αποζημίωση ύψους 204 εκατ. ευρώ από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου