Παρασκευή 1 Απριλίου 2011

Τα ναυπηγεία ως... μοχλός πίεσης

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Στο ίδιο έργο θεατής βρίσκεται η κυβέρνηση μετά την πρόσφατη αίτηση της διοίκησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας για υπαγωγή της εταιρείας στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα. Προηγήθηκε, πριν από ενάμιση χρόνο, η περιπέτεια των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, η γερμανική διοίκηση των οποίων απειλούσε με λουκέτο αν το υπουργείο Εθνικής Αμυνας δεν διευθετούσε τα εκκρεμή ζητήματα της σύμβασης των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού. Ανάλογο δίλημμα τίθεται σήμερα από τη διοίκηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, σε περίπτωση που το υπουργείο δεν επιλύσει τα προβλήματα που έχουν προκύψει στη χρηματοδότηση του προγράμματος ναυπήγησης των πυραυλακάτων.

Τον περασμένο μήνα η ΒΑΕ (British Aerospace), κύριος υποκατασκευαστής των πυραυλακάτων, κατήγγειλε τη σύμβαση διαμαρτυρόμενη για οφειλές των ναυπηγείων προς αυτή, ύψους 54,3 εκατ. ευρώ. Η καταγγελία της σύμβασης ενδέχεται να «τινάξει στον αέρα» το πρόγραμμα ναυπήγησης των δύο τελευταίων πλοίων («Καραθανάσης», «Βλαχάκος»), που προβλέπεται να παραδοθούν το 2012 και στις αρχές του 2013 αντίστοιχα. Παρά το γεγονός ότι το υπουργείο Εθνικής Αμυνας έχει ήδη δαπανήσει 228 εκατ. ευρώ αποπληρώνοντας το 81% του συνολικού τιμήματος των δύο πυραυλακάτων, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας εμφανίζονται να οφείλουν στους υποκατασκευαστές του προγράμματος τουλάχιστον 84 εκατ. ευρώ. Την ίδια ώρα, όπως υποστηρίζει το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού, η ναυπήγηση των πλοίων βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. Στο ένα έχει κατασκευαστεί η τρόπιδα του σκάφους, στο άλλο έχουν χτιστεί επιπλέον η γάστρα και η υπερκατασκευή του πλοίου. Παρ’ όλα αυτά, η διοίκηση των ναυπηγείων, επικαλούμενη τη διάσωση των 800 θέσεων εργασίας και την ολοκλήρωση των εργασιών ναυπήγησης των πυραυλακάτων, απαιτεί οικονομική στήριξη από την ελληνική κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα ρευστότητας. Ζητεί δηλαδή την καταβολή 72 εκατ. ευρώ που απομένουν για την αποπληρωμή του προγράμματος, την άμεση παραλαβή της πέμπτης πυραυλακάτου ώστε να εισπραχθούν 7,1 εκατ. ευρώ, καθώς και την καταβολή 26 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο, όπως υποστηρίζουν τα ναυπηγεία, προέρχεται από τις αναπροσαρμογές τιμών στις συμβάσεις προμήθειας των πέντε πρώτων πυραυλακάτων και τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων παλαιότερων. Οπως αναφέρουν πληροφορίες, το ΓΕΝ τις επόμενες ημέρες θα καταβάλει μέρος του ποσού από τις αναπροσαρμογές τιμών στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού για να διευκολύνει τα ναυπηγεία, ενώ ακόμη δεν έχει διευκρινιστεί τι τελικώς θα απογίνει με τις άλλες απαιτήσεις των ναυπηγείων και των πιστωτών της εταιρείας.

Οπως και στην περίπτωση Σκαραμαγκά, η απειλή του «λουκέτου» ή πτώχευσης ή ακύρωσης των προγραμμάτων ναυπήγησης λειτουργούν ως μοχλός πίεσης προς το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, προκειμένου τα ναυπηγεία να εξασφαλίσουν νέες εξοπλιστικές συμβάσεις. Ο όμιλος Ταβουλάρη, στην ιδιοκτησία του οποίου ανήκουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, ενδιαφέρεται για το πρόγραμμα ναυπήγησης των γαλλικών φρεγατών το οποίο, όπως και σχεδόν όλα τα εξοπλιστικά προγράμματα, έχει παγώσει εξαιτίας της κρίσης χρέους που πλήττει τη χώρα. Κι όλα αυτά, ενώ τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας πορεύονται εδώ και αρκετά χρόνια μόνο με τις κρατικές παραγγελίες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου