http://www.ethnos.gr
Η νέα δομή δυνάμεων του ελληνικού στρατεύματος, που θα επιφέρει δραστική μείωση λειτουργικών εξόδων, προσωπικού και μονάδων, είναι το μεγάλο στοίχημα της νέας κυβέρνησης εθνικής ενότητας. Η τετραμελής πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αμυνας καλείται να δράσει άμεσα και να υλοποιήσει όσα δεν τόλμησαν οι μονοκομματικές κυβερνήσεις της τελευταίας δεκαετίας.
Οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις είναι οι μοναδικές στο ΝΑΤΟ και στην ΕΕ που δεν έχουν προβεί σε ουσιαστικό εκσυγχρονισμό την τελευταία πεντηκονταετία!
Αυτό που άμεσα καλείται να πράξει η κυβέρνηση Παπαδήμου είναι να ανασύρει και να επικαιροποιήσει την Αμυντική Στρατηγική Αναθεώρηση του 2002 που είχε συντάξει ο στρατηγός Π. Καράμπελας, επιτελάρχης, τότε, του ΓΕΕΘΑ και σήμερα του Αντώνη Σαμαρά.
Μια ρεαλιστική επιτελική μελέτη που είχε εγκρίνει η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αλλά ουδέποτε υλοποίησε η κυβέρνηση της ΝΔ.
Οφέλη σε μια πενταετία
Εάν υπάρχει, επομένως, πολιτική βούληση από την παρούσα κυβέρνηση συνεργασίας, μέσα σε ελάχιστες βδομάδες με βάση το Σχέδιο Καράμπελα που είχε εντυπωσιάσει τον τότε πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη, μπορεί να εγκριθεί και να ξεκινήσει η σταδιακή εφαρμογή της νέας πολυπόθητης δομής δυνάμεων, που μέσα σε μία πενταετία μπορεί να επιφέρει όφελος 10.000 ατόμων και 2.500 οχημάτων, αυξάνοντας ταυτόχρονα την ευελιξία και μειώνοντας τη γραφειοκρατία.
Αυτό μπορεί άμεσα να επιτευχθεί αρκεί να προσδιοριστούν οι προτεραιότητες, να λειτουργήσει η διακλαδικότητα και να περιοριστεί η διάσπαρτη δομή του Στρατού.
Οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις για να έχουν τη δυνατότητα να αντιδράσουν γρήγορα και αποτελεσματικά, η δομή τους θα πρέπει να είναι απλή, χωρίς ενδιάμεσα επίπεδα και περιττές διοικήσεις, που αυξάνουν μεν τις θέσεις των στρατηγών αλλά είναι αναποτελεσματικές.
Με τα σημερινά δεδομένα, είναι αναγκαία η μείωση του αριθμού των υπαρχόντων μονάδων και η αύξηση της ισχύος των υπολοίπων.
Η διατήρηση δομών, απλώς και μόνο για να υπάρχουν επιπλέον θέσεις ανωτάτων αξιωματικών ή για να εξυπηρετούνται τοπικά συμφέροντα, αποτελεί λαϊκισμό και κατασπατάληση δυνάμεων και πόρων.
Ο εξοπλισμός των μονάδων με πανάκριβα οπλικά συστήματα και μέσα ενώ διατηρούνται οι παλαιές δομές στερεί τις νέες δυνατότητες των όπλων και αποτελεί επικίνδυνο και σπάταλο αναχρονισμό.
Ηδη υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στον τομέα αυτό και διαφαίνεται ο κίνδυνος να απαξιωθούν τα όποια σύγχρονα μέσα αποκτήθηκαν.
Επομένως είναι απόλυτη ανάγκη να ληφθεί μια σοβαρή απόφαση για τη δομή δυνάμεων των Ενόπλων Δυνάμεων και την αναδιοργάνωση των μονάδων του Στρατού, με βάση τις πραγματικές ανάγκες και χωρίς δισταγμούς.
Στην Ευρώπη
Να σημειωθεί ότι εν μέσω διεθνούς οικονομικής κρίσης όλες οι προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες ξεκινούν νέο κύκλο μείωσης προσωπικού και λειτουργικών αμυντικών δαπανών. Χαρακτηριστική περίπτωση η Γερμανία, όπου μέσα σε δώδεκα χρόνια προβαίνει σε νέα μείωση στρατιωτικού προσωπικού από 250.000 σε 163.000.
Η γνωστή Bundeswehr θα είναι μικρότερη κατά 90.000, αλλά ικανότερη ώστε να μπορεί να διαθέτει 14.000 προσωπικό σαν αιχμή του δόρατος από 70.000 καλά εκπαιδευμένους άνδρες και γυναίκες.
Η θητεία στη Γερμανία μειώνεται από δώδεκα στους έξι μήνες, παρά τις αντιρρήσεις μεγάλου μέρους του κοινοβουλίου. Μειώνονται μεγάλο μέρος από τα υπάρχοντα 403 στρατόπεδα και τις εννιά διοικήσεις επιπέδου ταξιαρχίας. Το όφελος αναμένεται να είναι γύρω στα 80 δισ. ευρώ στο διάστημα από το 2011 μέχρι το 2014 και ένα μέρος του θα δοθεί στις αμοιβές του προσωπικού που θα παραμείνει. Παρόμοια αναδιοργάνωση του στρατεύματος έγινε το 1998 στη Βρετανία...
84 στρατόπεδα ζητούν υποψήφιους επενδυτές
Αμεση προτεραιότητα η αξιοποίηση της "βαλτωμένης" ακίνητης περιουσίας του στρατού
Η αξιοποίηση της υπάρχουσας ακίνητης περιουσίας του υπουργείου Αμυνας αποτελεί μονόδρομο. Ο μεγάλος αριθμός διάσπαρτων στρατοπέδων σε όλο τον ελλαδικό χώρο αποτελεί κληρονομιά ξεπερασμένων επιχειρησιακών δεδομένων μετά τον εμφύλιο. Τα στρατόπεδα αυτά εγκαταστάθηκαν σε περιοχές πέραν των οικιστικών περιοχών. Στο μεταξύ οι πόλεις εξαπλώθηκαν με άμεση συνέπεια τον εγκλωβισμό των στρατοπέδων μέσα στον αστικό ιστό.
Γεγονός που σήμερα αποτελεί και την απαρχή καινούργιων ευκαιριών αξιοποίησής τους, καθότι οι εκτάσεις των στρατοπέδων αύξησαν κατακόρυφα την οικονομική τους αξία, όντας τμήματα πλέον του πολεοδομημένου αστικού ιστού. Ταυτόχρονα οι ραγδαίες εξελίξεις που συντελέστηκαν στον πολιτικοστρατιωτικό τομέα την τελευταία δεκαετία, επιβάλλουν την αναδιοργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων, δραστηριότητα που απαιτεί τεράστιους οικονομικούς πόρους για την υλοποίησή της. Ως άμεση συνέπεια προκύπτει η αναγκαιότητα της καλύτερης αξιοποίησης της τεράστιας περιουσίας του υπ. Αμυνας με τρόπο σύγχρονο και σύμφωνα με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Το 2000 με τον Ν.2745/99 συγκροτήθηκε η Υπηρεσία Αξιοποίησης και Μετεγκατάστασης Στρατοπέδων (ΥΑΜΣ) για τον σχεδιασμό, προώθηση, υλοποίηση και διαχείριση του εθνικού προγράμματος στρατηγικής αναδιάρθρωσης των στρατοπέδων. Το σύνολο των στρατοπέδων που προβλεπόταν να αποδεσμευτεί συνολικά σε ολόκληρη τη χώρα ανερχόταν σε 84 συνολικής έκτασης περίπου 13.000 στρεμμάτων. Σε πρώτη φάση προβλεπόταν να αξιοποιηθούν 46, συνολικής εκτάσεως 10.000 στρεμμάτων.
Η εφαρμογή του Ν.2745/ 99 σε συνεργασία της ΥΑΜΣ με τους ΟΤΑ α' και β' βαθμίδας δεν προχώρησε σχεδόν καθόλου και η αποδέσμευση των στρατοπέδων κυριολεκτικά έχει βαλτώσει. Οι διαδικασίες αξιοποίησης, που ακολουθήθηκαν, ήταν δυσκίνητες και για τον λόγο αυτό αναποτελεσματικές. Το 2011 με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων κινήθηκε η διαδικασία επιλογής εξειδικευμένου συμβούλου (με τη συμμετοχή μεγάλης Τράπεζας) για την καταγραφή και την αξιολόγηση της ακίνητης περιουσίας του ΥΠΕΘΑ και των ΕΔ. Ο σύμβουλος επρόκειτο να υποβάλει προτάσεις για μορφές αξιοποίησης ακινήτων που δεν καλύπτουν στρατιωτικές χρήσεις ή δεν θα παραχωρηθούν δωρεάν κατά χρήση σε ΟΤΑ για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών.
Ακίνητη περιουσία ΥΠΕΘΑ
Σύνολο ακινήτων 2.085
Εντός ιστού πόλεων 465
Εκτός ιστού πόλεων 1.526
Σε χρήση 1.228
Ανενεργά 380
Ελέγχει η ΥΑΜΣ 59
Υπό παραχώρηση σε δήμους 75
Στρατηγικοί στόχοι
Οι τέσσερις "πυλώνες" της αναδιάρθρωσης
Τέσσερις βασικές προτεραιότητες έχει η κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας στο υπ. Αμυνας.
Στο μεταξύ, η νέα τετραμελής πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αμυνας καλείται να διαχειριστεί το "αγκάθι" των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καθώς επίσης και να αντιμετωπίσει τις πιέσεις από τις ηγέτιδες δυνάμεις της παγκόσμιας αμυντικής βιομηχανίας για τις επόμενες προμήθειες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Η αναθεώρηση του προϋπολογισμού του 2012 που απαιτεί η τρόικα και καλείται να ακολουθήσει η νέα κυβέρνηση δημιουργεί την ανάγκη για άμεση τοποθέτηση γενικού διευθυντή Οικονομικών στο υπ. Αμυνας που θα συντονίζει τις οικονομικές διευθύνσεις και των τεσσάρων Επιτελείων και θα συνομιλεί απευθείας με το υπ. Οικονομικών και την τρόικα.
Αυτή η τόσο νευραλγική θέση παραμένει κενή από το 2010! Το αποτέλεσμα είναι να παρέχονται λάθος στοιχεία στο Γενικό Λογιστήριο και κατ' επέκταση στη Eurostat, επηρεάζοντας προς τα πάνω τον υπολογισμό του ελλείμματος βάσει του οποίου λαμβάνονται τα δυσβάσταχτα οικονομικά μέτρα κατά του ελληνικού λαού.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο αυθαίρετος υπολογισμός του 1,3 δισ. ευρώ που είχε καταγραφεί στον προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους ως δαπάνες εξοπλισμών, ενώ βάσει των προγραμματισμένων παραλαβών όφειλαν να γνωρίζουν ότι η συγκεκριμένη δαπάνη δεν θα ξεπεράσει τα 500 εκατ.! Ωστόσο η Eurostat υπολόγιζε το ελληνικό έλλειμμα βάσει του 1,3 δισ. ευρώ που της είχε δοθεί από το υπουργείο Αμυνας και όχι με τα 500 εκατ. που ήταν η πραγματική δαπάνη!
Τα αδιάθετα ΝΑΤΟϊκά και κοινοτικά κονδύλια για κατασκευή τεχνικών έργων στην Πολεμική Αεροπορία ξεπερνούν τα 160 εκατ. ευρώ και κινδυνεύουν να χαθούν... Πρόσφατα έγινε μια προσπάθεια από τον Κ. Σπηλιόπουλο, υφυπουργό Αμυνας, για επίσπευση των διαδικασιών, όμως διαπιστώθηκε ότι τα διάφορα κυκλώματα που δρουν εντός του Πενταγώνου δεν επέδειξαν προθυμία να ξεμπλοκάρουν τις διαδικασίες ώστε να ξεκινήσουν τα έργα. Επομένως απαιτείται συντονισμένη παρέμβαση της νέας πολιτικής ηγεσίας.
Ενα άλλο πεδίο που είναι εντελώς παρθένο αφορά την πώληση παλιού στρατιωτικού υλικού που μπορεί να αποφέρει αξιόλογα ποσά στο κρατικό ταμείο. Μέχρι σήμερα η διαδικασία αυτή δεν γίνεται οργανωμένα και διακλαδικά, με αποτέλεσμα να λυμαίνεται τον χώρο συγκεκριμένο κύκλωμα.
Σε όλα τα κράτη του ΝΑΤΟ και της ΕΕ οι Ενοπλες Δυνάμεις οργανωμένα συγκεντρώνουν το υπό απόσυρση και προς πώληση στρατιωτικό υλικό και προκηρύσσουν διεθνείς διαγωνισμούς. Υπάρχουν μεγάλες διεθνείς εταιρείες που αξιολογούν το υλικό και κάνουν συγκεκριμένη προσφορά. Στην Ελλάδα μέχρι τώρα τα αποσυρόμενα στρατιωτικά υλικά "πωλούνται" ως... παλιοσίδερα, μεμονωμένα, με συνοπτικές και αδιαφανείς διαδικασίες, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να χάνει τεράστια ποσά!
Τα υποβρύχια
"Αγκάθι" παραμένει για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αμυνας η... εμπορική σχέση του με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, καθώς παραμένουν ανεκτέλεστα και τα δύο προγράμματα κατασκευής των υποβρυχίων.
Η νέα αραβική ιδιοκτησία των ναυπηγείων, παρότι έχει λάβει 2 δόσεις του δεύτερου προγράμματος κατασκευής των δύο επιπλέον υποβρυχίων χωρίς να έχει επιδείξει κάποιο έργο, τώρα απαιτεί άλλα 105 εκατ. ευρώ για να συνεχιστεί το εν λόγω πρόγραμμα!
Ωστόσο, ο πρώην υπ. Αμυνας, Π. Μπεγλίτης, έχει αποστείλει σκληρή έγγραφη απάντηση στον Λιβανέζο επιχειρηματία Ι. Σάφα, εκπρόσωπο της "Abu Dhabi Mar", μέσω της οποίας θέτει ασφαλιστικές δικλίδες για την καταβολή του προαναφερθέντος ποσού.
Σημειωτέον ότι στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπάρχουν ισχυρές συνδικαλιστικές οργανώσεις όπως της ΔΑΚΕ και του ΠΑΜΕ, που αντιτίθενται στο υφιστάμενο ιδιοκτησιακό σχήμα, προβαίνοντας σε δημόσιες καταγγελίες που δεν μπορεί να παραγνωρίσει η νέα πολιτική ηγεσία.
Εξωθεν πιέσεις για αγορά όπλων
Στον ηφαιστειογενή χώρο των εξοπλισμών, η παρούσα πολιτική ηγεσία μόνο υποσχέσεις μπορεί να παράσχει, προβαίνοντας σε διπλωματικούς ελιγμούς με την προοπτική των επόμενων στρατηγικών συμμαχιών της χώρας.
Στο υπουργείο Αμυνας από την κυβέρνηση Καραμανλή παραμένουν εν υπνώσει δύο Διακρατικές Συμφωνίες τις οποίες διατήρησε στο "ψυγείο" η κυβέρνηση Παπανδρέου. Η μία με τη Γαλλία για τις φρεγάτες FREMM και η άλλη με τη Ρωσία για τα τεθωρακισμένα άρματα μεταφοράς προσωπικού τύπου BMB-3.
Τόσο το Παρίσι όσο και η Μόσχα διαρκώς υπενθυμίζουν την ύπαρξη των δύο αυτών συμφωνιών επιθυμώντας διακαώς την υλοποίησή τους. Ζωηρό ενδιαφέρον επιδεικνύουν και οι Αμερικανοί. Ειδικότερα η Lockheed Martin πιέζει για τον εκσυγχρονισμό ή την πώληση νέων μαχητικών αεροσκαφών F-16 και αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας...
ΔΗΜΟΣ ΒΕΡΥΚΙΟΣ
Στις προτεραιότητες του υπουργείου Εθνικής Αμυνας είναι η αναδιάρθρωση του στρατεύματος για την εξασφάλιση πόρων και προσωπικού, καθώς και η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του
Η νέα δομή δυνάμεων του ελληνικού στρατεύματος, που θα επιφέρει δραστική μείωση λειτουργικών εξόδων, προσωπικού και μονάδων, είναι το μεγάλο στοίχημα της νέας κυβέρνησης εθνικής ενότητας. Η τετραμελής πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αμυνας καλείται να δράσει άμεσα και να υλοποιήσει όσα δεν τόλμησαν οι μονοκομματικές κυβερνήσεις της τελευταίας δεκαετίας.
Οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις είναι οι μοναδικές στο ΝΑΤΟ και στην ΕΕ που δεν έχουν προβεί σε ουσιαστικό εκσυγχρονισμό την τελευταία πεντηκονταετία!
Αυτό που άμεσα καλείται να πράξει η κυβέρνηση Παπαδήμου είναι να ανασύρει και να επικαιροποιήσει την Αμυντική Στρατηγική Αναθεώρηση του 2002 που είχε συντάξει ο στρατηγός Π. Καράμπελας, επιτελάρχης, τότε, του ΓΕΕΘΑ και σήμερα του Αντώνη Σαμαρά.
Μια ρεαλιστική επιτελική μελέτη που είχε εγκρίνει η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αλλά ουδέποτε υλοποίησε η κυβέρνηση της ΝΔ.
Οφέλη σε μια πενταετία
Εάν υπάρχει, επομένως, πολιτική βούληση από την παρούσα κυβέρνηση συνεργασίας, μέσα σε ελάχιστες βδομάδες με βάση το Σχέδιο Καράμπελα που είχε εντυπωσιάσει τον τότε πρωθυπουργό Κώστα Σημίτη, μπορεί να εγκριθεί και να ξεκινήσει η σταδιακή εφαρμογή της νέας πολυπόθητης δομής δυνάμεων, που μέσα σε μία πενταετία μπορεί να επιφέρει όφελος 10.000 ατόμων και 2.500 οχημάτων, αυξάνοντας ταυτόχρονα την ευελιξία και μειώνοντας τη γραφειοκρατία.
Αυτό μπορεί άμεσα να επιτευχθεί αρκεί να προσδιοριστούν οι προτεραιότητες, να λειτουργήσει η διακλαδικότητα και να περιοριστεί η διάσπαρτη δομή του Στρατού.
Οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις για να έχουν τη δυνατότητα να αντιδράσουν γρήγορα και αποτελεσματικά, η δομή τους θα πρέπει να είναι απλή, χωρίς ενδιάμεσα επίπεδα και περιττές διοικήσεις, που αυξάνουν μεν τις θέσεις των στρατηγών αλλά είναι αναποτελεσματικές.
Με τα σημερινά δεδομένα, είναι αναγκαία η μείωση του αριθμού των υπαρχόντων μονάδων και η αύξηση της ισχύος των υπολοίπων.
Η διατήρηση δομών, απλώς και μόνο για να υπάρχουν επιπλέον θέσεις ανωτάτων αξιωματικών ή για να εξυπηρετούνται τοπικά συμφέροντα, αποτελεί λαϊκισμό και κατασπατάληση δυνάμεων και πόρων.
Ο εξοπλισμός των μονάδων με πανάκριβα οπλικά συστήματα και μέσα ενώ διατηρούνται οι παλαιές δομές στερεί τις νέες δυνατότητες των όπλων και αποτελεί επικίνδυνο και σπάταλο αναχρονισμό.
Ηδη υπάρχει μεγάλη καθυστέρηση στον τομέα αυτό και διαφαίνεται ο κίνδυνος να απαξιωθούν τα όποια σύγχρονα μέσα αποκτήθηκαν.
Επομένως είναι απόλυτη ανάγκη να ληφθεί μια σοβαρή απόφαση για τη δομή δυνάμεων των Ενόπλων Δυνάμεων και την αναδιοργάνωση των μονάδων του Στρατού, με βάση τις πραγματικές ανάγκες και χωρίς δισταγμούς.
Στην Ευρώπη
Να σημειωθεί ότι εν μέσω διεθνούς οικονομικής κρίσης όλες οι προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες ξεκινούν νέο κύκλο μείωσης προσωπικού και λειτουργικών αμυντικών δαπανών. Χαρακτηριστική περίπτωση η Γερμανία, όπου μέσα σε δώδεκα χρόνια προβαίνει σε νέα μείωση στρατιωτικού προσωπικού από 250.000 σε 163.000.
Η γνωστή Bundeswehr θα είναι μικρότερη κατά 90.000, αλλά ικανότερη ώστε να μπορεί να διαθέτει 14.000 προσωπικό σαν αιχμή του δόρατος από 70.000 καλά εκπαιδευμένους άνδρες και γυναίκες.
Η θητεία στη Γερμανία μειώνεται από δώδεκα στους έξι μήνες, παρά τις αντιρρήσεις μεγάλου μέρους του κοινοβουλίου. Μειώνονται μεγάλο μέρος από τα υπάρχοντα 403 στρατόπεδα και τις εννιά διοικήσεις επιπέδου ταξιαρχίας. Το όφελος αναμένεται να είναι γύρω στα 80 δισ. ευρώ στο διάστημα από το 2011 μέχρι το 2014 και ένα μέρος του θα δοθεί στις αμοιβές του προσωπικού που θα παραμείνει. Παρόμοια αναδιοργάνωση του στρατεύματος έγινε το 1998 στη Βρετανία...
84 στρατόπεδα ζητούν υποψήφιους επενδυτές
Αμεση προτεραιότητα η αξιοποίηση της "βαλτωμένης" ακίνητης περιουσίας του στρατού
Η αξιοποίηση της υπάρχουσας ακίνητης περιουσίας του υπουργείου Αμυνας αποτελεί μονόδρομο. Ο μεγάλος αριθμός διάσπαρτων στρατοπέδων σε όλο τον ελλαδικό χώρο αποτελεί κληρονομιά ξεπερασμένων επιχειρησιακών δεδομένων μετά τον εμφύλιο. Τα στρατόπεδα αυτά εγκαταστάθηκαν σε περιοχές πέραν των οικιστικών περιοχών. Στο μεταξύ οι πόλεις εξαπλώθηκαν με άμεση συνέπεια τον εγκλωβισμό των στρατοπέδων μέσα στον αστικό ιστό.
Γεγονός που σήμερα αποτελεί και την απαρχή καινούργιων ευκαιριών αξιοποίησής τους, καθότι οι εκτάσεις των στρατοπέδων αύξησαν κατακόρυφα την οικονομική τους αξία, όντας τμήματα πλέον του πολεοδομημένου αστικού ιστού. Ταυτόχρονα οι ραγδαίες εξελίξεις που συντελέστηκαν στον πολιτικοστρατιωτικό τομέα την τελευταία δεκαετία, επιβάλλουν την αναδιοργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων, δραστηριότητα που απαιτεί τεράστιους οικονομικούς πόρους για την υλοποίησή της. Ως άμεση συνέπεια προκύπτει η αναγκαιότητα της καλύτερης αξιοποίησης της τεράστιας περιουσίας του υπ. Αμυνας με τρόπο σύγχρονο και σύμφωνα με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.
Το 2000 με τον Ν.2745/99 συγκροτήθηκε η Υπηρεσία Αξιοποίησης και Μετεγκατάστασης Στρατοπέδων (ΥΑΜΣ) για τον σχεδιασμό, προώθηση, υλοποίηση και διαχείριση του εθνικού προγράμματος στρατηγικής αναδιάρθρωσης των στρατοπέδων. Το σύνολο των στρατοπέδων που προβλεπόταν να αποδεσμευτεί συνολικά σε ολόκληρη τη χώρα ανερχόταν σε 84 συνολικής έκτασης περίπου 13.000 στρεμμάτων. Σε πρώτη φάση προβλεπόταν να αξιοποιηθούν 46, συνολικής εκτάσεως 10.000 στρεμμάτων.
Η εφαρμογή του Ν.2745/ 99 σε συνεργασία της ΥΑΜΣ με τους ΟΤΑ α' και β' βαθμίδας δεν προχώρησε σχεδόν καθόλου και η αποδέσμευση των στρατοπέδων κυριολεκτικά έχει βαλτώσει. Οι διαδικασίες αξιοποίησης, που ακολουθήθηκαν, ήταν δυσκίνητες και για τον λόγο αυτό αναποτελεσματικές. Το 2011 με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων κινήθηκε η διαδικασία επιλογής εξειδικευμένου συμβούλου (με τη συμμετοχή μεγάλης Τράπεζας) για την καταγραφή και την αξιολόγηση της ακίνητης περιουσίας του ΥΠΕΘΑ και των ΕΔ. Ο σύμβουλος επρόκειτο να υποβάλει προτάσεις για μορφές αξιοποίησης ακινήτων που δεν καλύπτουν στρατιωτικές χρήσεις ή δεν θα παραχωρηθούν δωρεάν κατά χρήση σε ΟΤΑ για την κάλυψη κοινωνικών αναγκών.
Ακίνητη περιουσία ΥΠΕΘΑ
Σύνολο ακινήτων 2.085
Εντός ιστού πόλεων 465
Εκτός ιστού πόλεων 1.526
Σε χρήση 1.228
Ανενεργά 380
Ελέγχει η ΥΑΜΣ 59
Υπό παραχώρηση σε δήμους 75
Στρατηγικοί στόχοι
Οι τέσσερις "πυλώνες" της αναδιάρθρωσης
Τέσσερις βασικές προτεραιότητες έχει η κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας στο υπ. Αμυνας.
- Την έγκριση της Νέας Δομής Δυνάμεων που θα εξασφαλίσει πόρους και προσωπικό με τη δραστική μείωση μονάδων και σχηματισμών.
- Τον έλεγχο των οικονομικών στοιχείων των Γενικών Επιτελείων.
- Την ταχύτατη αξιοποίηση των ΝΑΤΟϊκών κονδυλίων για κατασκευή τεχνικών έργων που κινδυνεύουν να χαθούν.
- Τη διερεύνηση δυνατοτήτων πώλησης παλαιών στρατιωτικών υλικών, που για πρώτη φορά θα αποφέρει ουσιαστικούς πόρους στα δημόσια ταμεία.
Στο μεταξύ, η νέα τετραμελής πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αμυνας καλείται να διαχειριστεί το "αγκάθι" των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καθώς επίσης και να αντιμετωπίσει τις πιέσεις από τις ηγέτιδες δυνάμεις της παγκόσμιας αμυντικής βιομηχανίας για τις επόμενες προμήθειες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων.
Η αναθεώρηση του προϋπολογισμού του 2012 που απαιτεί η τρόικα και καλείται να ακολουθήσει η νέα κυβέρνηση δημιουργεί την ανάγκη για άμεση τοποθέτηση γενικού διευθυντή Οικονομικών στο υπ. Αμυνας που θα συντονίζει τις οικονομικές διευθύνσεις και των τεσσάρων Επιτελείων και θα συνομιλεί απευθείας με το υπ. Οικονομικών και την τρόικα.
Αυτή η τόσο νευραλγική θέση παραμένει κενή από το 2010! Το αποτέλεσμα είναι να παρέχονται λάθος στοιχεία στο Γενικό Λογιστήριο και κατ' επέκταση στη Eurostat, επηρεάζοντας προς τα πάνω τον υπολογισμό του ελλείμματος βάσει του οποίου λαμβάνονται τα δυσβάσταχτα οικονομικά μέτρα κατά του ελληνικού λαού.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο αυθαίρετος υπολογισμός του 1,3 δισ. ευρώ που είχε καταγραφεί στον προϋπολογισμό του τρέχοντος έτους ως δαπάνες εξοπλισμών, ενώ βάσει των προγραμματισμένων παραλαβών όφειλαν να γνωρίζουν ότι η συγκεκριμένη δαπάνη δεν θα ξεπεράσει τα 500 εκατ.! Ωστόσο η Eurostat υπολόγιζε το ελληνικό έλλειμμα βάσει του 1,3 δισ. ευρώ που της είχε δοθεί από το υπουργείο Αμυνας και όχι με τα 500 εκατ. που ήταν η πραγματική δαπάνη!
Τα αδιάθετα ΝΑΤΟϊκά και κοινοτικά κονδύλια για κατασκευή τεχνικών έργων στην Πολεμική Αεροπορία ξεπερνούν τα 160 εκατ. ευρώ και κινδυνεύουν να χαθούν... Πρόσφατα έγινε μια προσπάθεια από τον Κ. Σπηλιόπουλο, υφυπουργό Αμυνας, για επίσπευση των διαδικασιών, όμως διαπιστώθηκε ότι τα διάφορα κυκλώματα που δρουν εντός του Πενταγώνου δεν επέδειξαν προθυμία να ξεμπλοκάρουν τις διαδικασίες ώστε να ξεκινήσουν τα έργα. Επομένως απαιτείται συντονισμένη παρέμβαση της νέας πολιτικής ηγεσίας.
Ενα άλλο πεδίο που είναι εντελώς παρθένο αφορά την πώληση παλιού στρατιωτικού υλικού που μπορεί να αποφέρει αξιόλογα ποσά στο κρατικό ταμείο. Μέχρι σήμερα η διαδικασία αυτή δεν γίνεται οργανωμένα και διακλαδικά, με αποτέλεσμα να λυμαίνεται τον χώρο συγκεκριμένο κύκλωμα.
Σε όλα τα κράτη του ΝΑΤΟ και της ΕΕ οι Ενοπλες Δυνάμεις οργανωμένα συγκεντρώνουν το υπό απόσυρση και προς πώληση στρατιωτικό υλικό και προκηρύσσουν διεθνείς διαγωνισμούς. Υπάρχουν μεγάλες διεθνείς εταιρείες που αξιολογούν το υλικό και κάνουν συγκεκριμένη προσφορά. Στην Ελλάδα μέχρι τώρα τα αποσυρόμενα στρατιωτικά υλικά "πωλούνται" ως... παλιοσίδερα, μεμονωμένα, με συνοπτικές και αδιαφανείς διαδικασίες, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να χάνει τεράστια ποσά!
Τα υποβρύχια
"Αγκάθι" παραμένει για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Αμυνας η... εμπορική σχέση του με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, καθώς παραμένουν ανεκτέλεστα και τα δύο προγράμματα κατασκευής των υποβρυχίων.
Η νέα αραβική ιδιοκτησία των ναυπηγείων, παρότι έχει λάβει 2 δόσεις του δεύτερου προγράμματος κατασκευής των δύο επιπλέον υποβρυχίων χωρίς να έχει επιδείξει κάποιο έργο, τώρα απαιτεί άλλα 105 εκατ. ευρώ για να συνεχιστεί το εν λόγω πρόγραμμα!
Ωστόσο, ο πρώην υπ. Αμυνας, Π. Μπεγλίτης, έχει αποστείλει σκληρή έγγραφη απάντηση στον Λιβανέζο επιχειρηματία Ι. Σάφα, εκπρόσωπο της "Abu Dhabi Mar", μέσω της οποίας θέτει ασφαλιστικές δικλίδες για την καταβολή του προαναφερθέντος ποσού.
Σημειωτέον ότι στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπάρχουν ισχυρές συνδικαλιστικές οργανώσεις όπως της ΔΑΚΕ και του ΠΑΜΕ, που αντιτίθενται στο υφιστάμενο ιδιοκτησιακό σχήμα, προβαίνοντας σε δημόσιες καταγγελίες που δεν μπορεί να παραγνωρίσει η νέα πολιτική ηγεσία.
Εξωθεν πιέσεις για αγορά όπλων
Στον ηφαιστειογενή χώρο των εξοπλισμών, η παρούσα πολιτική ηγεσία μόνο υποσχέσεις μπορεί να παράσχει, προβαίνοντας σε διπλωματικούς ελιγμούς με την προοπτική των επόμενων στρατηγικών συμμαχιών της χώρας.
Στο υπουργείο Αμυνας από την κυβέρνηση Καραμανλή παραμένουν εν υπνώσει δύο Διακρατικές Συμφωνίες τις οποίες διατήρησε στο "ψυγείο" η κυβέρνηση Παπανδρέου. Η μία με τη Γαλλία για τις φρεγάτες FREMM και η άλλη με τη Ρωσία για τα τεθωρακισμένα άρματα μεταφοράς προσωπικού τύπου BMB-3.
Τόσο το Παρίσι όσο και η Μόσχα διαρκώς υπενθυμίζουν την ύπαρξη των δύο αυτών συμφωνιών επιθυμώντας διακαώς την υλοποίησή τους. Ζωηρό ενδιαφέρον επιδεικνύουν και οι Αμερικανοί. Ειδικότερα η Lockheed Martin πιέζει για τον εκσυγχρονισμό ή την πώληση νέων μαχητικών αεροσκαφών F-16 και αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας...
ΔΗΜΟΣ ΒΕΡΥΚΙΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου