http://news.kathimerini.gr
Είχαν βρεθεί και κατασχεθεί το 2003 στο φορτηγό πλοίο «Baltic Sky» και εκκρεμεί η εμπορική αξιοποίησή τους
Σε εκκρεμότητα παραμένει το θέμα των 670 τόνων κατασχεμένων εκρηκτικών τύπου AMFO του φορτηγού πλοίου «Baltic Sky», παρά τις διαβεβαιώσεις κυβερνητικών στελεχών για οριστική λύση αμέσως μετά το δυστύχημα στη Ναυτική Βάση της Κύπρου την 11η Ιουλίου.
Τα εκρηκτικά παραμένουν από το 2003 στις αποθήκες της εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα σε Βόλο, Δερβενοχώρια και Λαύριο, παρατείνοντας μέχρι σήμερα την ανησυχία για την ασφάλεια των συγκεκριμένων περιοχών. Παρά τις πρόσφατες δεσμεύσεις για οριστική επίλυση του θέματος, το υπουργείο Εθνικής Αμυνας καθυστερεί την υπογραφή κοινής υπουργικής απόφασης για την περαιτέρω διαχείριση του κατασχεμένου υλικού ή την καταστροφή των 670 τόνων ΑΜFO που στις 23 Ιουνίου του 2003 είχαν βρεθεί από άνδρες του Λιμενικού στο πλοίο «Baltic Sky» ανοιχτά των ακτών της Αιτωλοακαρνανίας. Μετά τα γεγονότα της Κύπρου όμως, εμπειρογνώμονες των ΕΑΣ πραγματοποίησαν δοκιμές και ελέγχους στα εκρηκτικά κρίνοντας ότι παραμένουν κατάλληλα για εμπορική αξιοποίηση.
Ενδεικτικά, ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ με ημερομηνία 15 Σεπτεμβρίου επεσήμανε ότι «με ευθύνη των ΕΑΣ Α.Ε. διενεργήθηκαν έλεγχοι και δοκιμές των εκρηκτικών από εξειδικευμένο προσωπικό, που κατέδειξαν ότι πρόκειται για υλικά αξιοποιήσιμα και απολύτως κατάλληλα για εμπορική χρήση». Προς αυτή την κατεύθυνση, στις 22 Νοεμβρίου δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ διάταξη του συναρμόδιου υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, σύμφωνα με την οποία «είναι δυνατόν να επιτρέπεται η εκποίηση όπλων, πυρομαχικών, εκρηκτικών υλών που έχουν κατασχεθεί ή δημευθεί, εφόσον κρίνονται κατάλληλα για εμπορία ή χρήση, ακόμα κι εάν ετούτο δεν προβλέπεται ρητά από τη δικαστική απόφαση που επιβάλλει την κατάσχεσή τους».
Οι περαιτέρω λεπτομέρειες που αφορούν τη διάθεση των 670 τόνων ΑMFO στο εμπόριο, μέσω της εταιρείας ΕΑΣ Α.Ε., ρυθμίζονται με κοινή υπουργική απόφαση, η οποία όμως μέχρι σήμερα παραμένει σε εκκρεμότητα. Μιλώντας στην «Κ» κορυφαίο στέλεχος του Πενταγώνου απέδωσε την καθυστέρηση στις πολιτικές εξελίξεις και ανακατατάξεις των τελευταίων εβδομάδων υποστηρίζοντας ότι «ήδη νομικοί σύμβουλοι έχουν λάβει σχετικές εντολές για την ολοκλήρωση της διαδικασίας».
Σύμφωνα με πηγή των ΕΑΣ, η εμπορική αξία των εκρηκτικών του «Baltic Sky» εκτιμάται σε 200.000 ευρώ. Πρόθεση των υπευθύνων είναι τα χρήματα αυτά να συμψηφιστούν με την οφειλή 800.000 ευρώ του ελληνικού Δημοσίου προς τα ΕΑΣ, που αντιστοιχεί στο κόστος φύλαξης των εκρηκτικών από το 2003 μέχρι και σήμερα. Από τους συνολικά 670 τόνους AMFO, 400 βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της πρώην ΠΥΡΚΑΛ στα Δερβενοχώρια, 180 τόνοι στο Λαύριο και 100 τόνοι σε αποθήκη στον Βόλο.
Μεταφορά στην ΑττικήΣτέλεχος της διοίκησης των ΕΑΣ δήλωσε στην «Κ» ότι το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει η μεταφορά των εκρηκτικών στις αποθήκες της εταιρείας στην Αττική για να περιοριστεί το κόστος της φύλαξής τους, διαδικασία στην οποία μετέχει και ιδιωτική εταιρεία ασφαλείας. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Λαύριο, πλην των εκρηκτικών του «Baltic Sky», βρίσκονται 34 κοντέινερ ιδιοκτησίας της MLM USA, με πολεμικό υλικό προερχόμενο από το Ιράκ.
Το «Baltic Sky» είχε τελικό του προορισμό το Σουδάν και η κατάσχεσή του είχε γίνει για λόγους «εθνικής ασφάλειας», όπως είχε τότε ειπωθεί. Ωστόσο, Σουδανοί αξιωματούχοι είχαν υποστηρίξει ότι τα εκρηκτικά είχαν αγοραστεί από εταιρεία της αφρικανικής χώρας και επρόκειτο να χρησιμοποιηθούν από λατομικές και κατασκευαστικές επιχειρήσεις. Τότε, μάλιστα, ο υπ. Εξωτερικών του Σουδάν Μουσταφά Ισμαήλ είχε δημοσίως προσκαλέσει τον Ελληνα πρέσβη στο Χαρτούμ να μελετήσει τα επίσημα φορτωτικά έγγραφα που αποδείκνυαν τη νομιμότητα του φορτίου. Από την πλευρά του, ο τότε υπ. Ναυτιλίας Γιώργος Ανωμερίτης είχε υποστηρίξει ότι η παραλήπτρια εταιρεία στο Σουδάν δεν υπήρχε.
Είχαν βρεθεί και κατασχεθεί το 2003 στο φορτηγό πλοίο «Baltic Sky» και εκκρεμεί η εμπορική αξιοποίησή τους
Σε εκκρεμότητα παραμένει το θέμα των 670 τόνων κατασχεμένων εκρηκτικών τύπου AMFO του φορτηγού πλοίου «Baltic Sky», παρά τις διαβεβαιώσεις κυβερνητικών στελεχών για οριστική λύση αμέσως μετά το δυστύχημα στη Ναυτική Βάση της Κύπρου την 11η Ιουλίου.
Τα εκρηκτικά παραμένουν από το 2003 στις αποθήκες της εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα σε Βόλο, Δερβενοχώρια και Λαύριο, παρατείνοντας μέχρι σήμερα την ανησυχία για την ασφάλεια των συγκεκριμένων περιοχών. Παρά τις πρόσφατες δεσμεύσεις για οριστική επίλυση του θέματος, το υπουργείο Εθνικής Αμυνας καθυστερεί την υπογραφή κοινής υπουργικής απόφασης για την περαιτέρω διαχείριση του κατασχεμένου υλικού ή την καταστροφή των 670 τόνων ΑΜFO που στις 23 Ιουνίου του 2003 είχαν βρεθεί από άνδρες του Λιμενικού στο πλοίο «Baltic Sky» ανοιχτά των ακτών της Αιτωλοακαρνανίας. Μετά τα γεγονότα της Κύπρου όμως, εμπειρογνώμονες των ΕΑΣ πραγματοποίησαν δοκιμές και ελέγχους στα εκρηκτικά κρίνοντας ότι παραμένουν κατάλληλα για εμπορική αξιοποίηση.
Ενδεικτικά, ανακοίνωση του ΥΠΕΘΑ με ημερομηνία 15 Σεπτεμβρίου επεσήμανε ότι «με ευθύνη των ΕΑΣ Α.Ε. διενεργήθηκαν έλεγχοι και δοκιμές των εκρηκτικών από εξειδικευμένο προσωπικό, που κατέδειξαν ότι πρόκειται για υλικά αξιοποιήσιμα και απολύτως κατάλληλα για εμπορική χρήση». Προς αυτή την κατεύθυνση, στις 22 Νοεμβρίου δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ διάταξη του συναρμόδιου υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, σύμφωνα με την οποία «είναι δυνατόν να επιτρέπεται η εκποίηση όπλων, πυρομαχικών, εκρηκτικών υλών που έχουν κατασχεθεί ή δημευθεί, εφόσον κρίνονται κατάλληλα για εμπορία ή χρήση, ακόμα κι εάν ετούτο δεν προβλέπεται ρητά από τη δικαστική απόφαση που επιβάλλει την κατάσχεσή τους».
Οι περαιτέρω λεπτομέρειες που αφορούν τη διάθεση των 670 τόνων ΑMFO στο εμπόριο, μέσω της εταιρείας ΕΑΣ Α.Ε., ρυθμίζονται με κοινή υπουργική απόφαση, η οποία όμως μέχρι σήμερα παραμένει σε εκκρεμότητα. Μιλώντας στην «Κ» κορυφαίο στέλεχος του Πενταγώνου απέδωσε την καθυστέρηση στις πολιτικές εξελίξεις και ανακατατάξεις των τελευταίων εβδομάδων υποστηρίζοντας ότι «ήδη νομικοί σύμβουλοι έχουν λάβει σχετικές εντολές για την ολοκλήρωση της διαδικασίας».
Σύμφωνα με πηγή των ΕΑΣ, η εμπορική αξία των εκρηκτικών του «Baltic Sky» εκτιμάται σε 200.000 ευρώ. Πρόθεση των υπευθύνων είναι τα χρήματα αυτά να συμψηφιστούν με την οφειλή 800.000 ευρώ του ελληνικού Δημοσίου προς τα ΕΑΣ, που αντιστοιχεί στο κόστος φύλαξης των εκρηκτικών από το 2003 μέχρι και σήμερα. Από τους συνολικά 670 τόνους AMFO, 400 βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της πρώην ΠΥΡΚΑΛ στα Δερβενοχώρια, 180 τόνοι στο Λαύριο και 100 τόνοι σε αποθήκη στον Βόλο.
Μεταφορά στην ΑττικήΣτέλεχος της διοίκησης των ΕΑΣ δήλωσε στην «Κ» ότι το επόμενο διάστημα θα ξεκινήσει η μεταφορά των εκρηκτικών στις αποθήκες της εταιρείας στην Αττική για να περιοριστεί το κόστος της φύλαξής τους, διαδικασία στην οποία μετέχει και ιδιωτική εταιρεία ασφαλείας. Αξίζει να σημειωθεί ότι στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Λαύριο, πλην των εκρηκτικών του «Baltic Sky», βρίσκονται 34 κοντέινερ ιδιοκτησίας της MLM USA, με πολεμικό υλικό προερχόμενο από το Ιράκ.
Το «Baltic Sky» είχε τελικό του προορισμό το Σουδάν και η κατάσχεσή του είχε γίνει για λόγους «εθνικής ασφάλειας», όπως είχε τότε ειπωθεί. Ωστόσο, Σουδανοί αξιωματούχοι είχαν υποστηρίξει ότι τα εκρηκτικά είχαν αγοραστεί από εταιρεία της αφρικανικής χώρας και επρόκειτο να χρησιμοποιηθούν από λατομικές και κατασκευαστικές επιχειρήσεις. Τότε, μάλιστα, ο υπ. Εξωτερικών του Σουδάν Μουσταφά Ισμαήλ είχε δημοσίως προσκαλέσει τον Ελληνα πρέσβη στο Χαρτούμ να μελετήσει τα επίσημα φορτωτικά έγγραφα που αποδείκνυαν τη νομιμότητα του φορτίου. Από την πλευρά του, ο τότε υπ. Ναυτιλίας Γιώργος Ανωμερίτης είχε υποστηρίξει ότι η παραλήπτρια εταιρεία στο Σουδάν δεν υπήρχε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου