http://www.tanea.gr
... έφτασε την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου στην Πλατεία Ταχρίρ, που γιόρταζε με φρενήρεις ρυθμούς την επέτειο της αιγυπτιακής επανάστασης. Ηταν ένα απροσδόκητο μνημείο από ξύλο, ύψους 40 μέτρων, πάνω στο οποίο ήταν γραμμένα τα ονόματα των χιλίων μαρτύρων που έχουν πέσει εδώ κι έναν χρόνο από τα πυρά της αστυνομίας και του στρατού. Ηταν ένα δώρο-έκπληξη που έφτιαξαν και προσέφεραν «Οι Νέοι του Μασπερό», μια ομάδα ακτιβιστών που είχε σχηματιστεί αρχικά για να υπερασπίζεται τα δικαιώματα των χριστιανών της Αιγύπτου και βρίσκεται, εδώ και μερικούς μήνες, στην πρωτοπορία της αντιπολίτευσης στους στρατιωτικούς.
Οι διαδηλωτές...
... μετέφεραν τον οβελίσκο στα χέρια τους (φωτογραφία) υπό τα χειροκροτήματα και τις επευφημίες του πλήθους. Οι κάμερες ζούμαραν, οι δημοσιογράφοι κορδώνονταν: η Πλατεία Ταχρίρ θα αποκτούσε ένα μνημείο για τους νεκρούς της. Η φαραωνική αναφορά ήταν ομόφωνα αποδεκτή, ακόμη και μεταξύ των ισλαμιστών. Αυστηρός, συναινετικός, γεμάτος κρυφά νοήματα, ο οβελίσκος παραμένει μια σταθερή αξία σε στιγμές πολεμικής... Τότε ήταν που έφτασε η σκάλα. Ηταν όμως υπερβολικά κοντή ή ο οβελίσκος υπερβολικά ψηλός. Παρά τις απελπισμένες προσπάθειες των επαναστατών, το μνημείο έπρεπε να αποσυρθεί, καθώς έγερνε επικίνδυνα. Οι τηλεοπτικές κάμερες απέστρεψαν τους φακούς τους χωρίς να επιμείνουν, η νύκτα έπεσε στην πλατεία, οι επαναστάτες άρχισαν να μιλούν για άλλα και ο οβελίσκος εξαφανίστηκε.
«Καλά ξεκουμπίδια!..
... Ηταν κιτς!», χάρηκαν μερικοί σχολιαστές που δεν βλέπουν με καλό μάτι την επαναστατική τέχνη, εκνευρίζονται με την αφέλειά της. Ηδη όμως μια φωτεινή λαμπάδα ταπεινότερων διαστάσεων, πάνω στην οποία ήταν γραμμένα τα ονόματα των μαρτύρων με ιερογλυφικούς χαρακτήρες, έλαμπε στη μέση της πλατείας. Είτε αρέσει είτε όχι στους εστέτ, οι οποίοι εκνευρίζονται απ' αυτές τις άτακτες επιθέσεις της επαναστατικής δημιουργικότητας, η Πλατεία Ταχρίρ έχει γίνει το επίκεντρο μιας Αιγύπτου σε πλήρη πολιτιστική επανάσταση, όπου καλλιτέχνες και ακτιβιστές συναγωνίζονται σε δημιουργικότητα με στόχο να ανανεώσουν σε βάθος τις πολιτικές πρακτικές.
Οι διαδηλώσεις,...
... στην προετοιμασία των οποίων συμμετέχουν πολλοί καλλιτέχνες, μετατρέπονται σε πραγματική τέχνη του δρόμου. Υπακούουν σε καθιερωμένους κώδικες και παραδόσεις, όπως αυτή των περίφημων στιχοπλόκων που τους σηκώνουν στους ώμους οι σύντροφοί τους και αυτοί προτείνουν τις τελευταίες ρίμες τους στο ανελέητο κοινό που τους δοξάζει ή τους περιγελά. Μια φωτεινή εγκατάσταση προβάλλει τη λέξη «Επανάσταση» στα παράθυρα του υπουργείου Εξωτερικών. Οι καλλιτέχνες συμβάλλουν στη μετατροπή της περιοχής της Πλατείας Ταχρίρ σε υπαίθριο επαναστατικό μουσείο. Διότι, ποια μορφή μπορεί κανείς να δώσει στον επαναστατικό λόγο σ' ένα μιντιακό περιβάλλον κορεσμένο από την οπτικοακουστική προπαγάνδα και όπου ο μισός πληθυσμός είναι αναλφάβητος; Πώς να διοχετευθεί και να οργανωθεί με δημοκρατικό τρόπο η επαναστατική ενέργεια που ξεχειλίζει από το Ιντερνετ και τα κοινωνικά δίκτυα, αλλά απουσιάζει σχεδόν εντελώς από τα έδρανα του νέου Κοινοβουλίου; Στην Αίγυπτο, οι νέες τεχνολογίες διαδραματίζουν έναν αναπόφευκτο ρόλο στην επινόηση νέων τρόπων επικοινωνίας και πολιτικής δράσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου