http://news.kathimerini.gr
Του Θαναση Tσιγγανα
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Με καθυστέρηση 15 μηνών και 2,5 μήνες μετά τα «εγκαίνια» του Φεβρουαρίου για την εξυπηρέτηση τότε των εσωκομματικών διεργασιών στο ΠΑΣΟΚ, αρχίζουν σήμερα στις Καστανιές του Εβρου, δέκα μέρες πριν από τις εκλογές, οι εργασίες για την κατασκευή του πολυσυζητημένου φράχτη, συνολικού μήκους 10,3 χλμ. που προβλέπεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του ερχόμενου Σεπτεμβρίου.
Ο φράχτης ή «τεχνικό εμπόδιο», όπως περιγράφεται στο νέο Επιχειρησιακό Σχεδιασμό Επιτήρησης των συνόρων, θα κατασκευαστεί επί ελληνικού εδάφους για να ανακόψει τη μεταναστευτική ροή, στο πιο προβληματικό σημείο των ελληνοτουρκικών συνόρων στον Εβρο, όπως αποδεικνύουν τα τελευταία χρόνια και τα στατιστικά στοιχεία εισροής λαθρομεταναστών.
Οπως δήλωσε χθες στην «Κ» ο κ. Πέτρος Δαγρές, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΔΑΓΡΕΣ ΑΤΕ, που έχει αναλάβει το έργο της κατασκευής του φράχτη, «τα συνεργεία πιάνουν από σήμερα δουλειά στις Καστανιές και αν δεν υπάρξουν απρόβλεπτα, μέχρι τα τέλη Ιουνίου θα έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της κατασκευής». Απρόβλεπτα, καθώς ο ίδιος ο φράχτης από την ημέρα που εξαγγέλθηκε μέχρι σήμερα πέρασε από... σαράντα κύματα κι ακόμη αμφισβητείται η αποτελεσματικότητά του...
Μολονότι η εταιρεία ανέλαβε το έργο στα μέσα του περασμένου Ιανουαρίου, οι εργασίες δεν ξεκίνησαν εξαιτίας των άσχημων καιρικών συνθηκών, αλλά και γιατί δεν είχαν ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές εργασίες, χαράξεις και αποτυπώσεις των περιοχών που θα διέλθει.
Οπως είπε ο κ. Δαγρές «τα γκρέιντερ θα καθαρίσουν πρώτα το πρανές του αγροτικού χωματόδρομου κατά μήκος της συνοριακής γραμμής, όπου θα στηθεί η εξωτερική πλευρά του φράχτη προς την τουρκική πλευρά, ενώ παράλληλα θα διαμορφώνονται οι εδαφικές κλίσεις για την τοποθέτηση της δεύτερης σειράς συρματοπλέγματος που θα δεθεί στα σιδερένια πλαίσια και τους γερά θεμελιωμένους φρεατοπασσάλους.
«Μετά τον καθαρισμό και τη διαμόρφωση της εδαφικής ζώνης θα ακολουθήσει η θεμελίωση δύο σειρών πασσάλων», είπε ο κ. Δαγρές περιγράφοντας το πρώτο στάδιο. Η εξωτερική πλευρά προς το τουρκικό έδαφος θα είναι χαμηλότερη περίπου 2,5 μέτρα από την εσωτερική προς την πλευρά της Ελλάδας, που θα έχει 3 μέτρα ύψος. Στο κενό διάστημα 1,2 μ. της διπλής περίφραξης θα τοποθετηθεί κονσερτίνα, το ειδικό λεπιδοφόρο συρματόπλεγμα που δεν κόβεται και χρησιμοποιείται σε όλες τις περιφράξεις υψηλής ασφάλειας. Η κονσερτίνα θα είναι πάνω από το ύψος των πασσάλων και θα φτάνει τα 4 μέτρα, «ανυπέρβλητο εμπόδιο για οποιοδήποτε πεζό».
Οι εργασίες ξεκινούν από την «πυραμίδα 2», κοντά στο σημείο που εκβάλλει ο Αρδας στον Εβρο και θα καταλήξουν στην «Πράσινη Πύλη» της Βύσσας. Στην κατασκευή του θα απασχολούνται καθημερινά 35 εργαζόμενοι.
Το κόστος υπολογίζεται στα 3,2 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και όχι από το Ταμείο Εξωτερικών Πόρων, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διά των εκπροσώπων της χαρακτήρισε προ καιρού την κατασκευή αναποτελεσματική και το μέτρο βραχυπρόθεσμο στην αντιμετώπιση του προβλήματος. Υπονοώντας προχειρότητα, υπέδειξαν μια συνολικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος.
Η εξαγγελία του φράχτη έγινε από τον κ. Χρ. Παπουτσή τέλη του 2010 και συνάντησε πολλές αντιδράσεις από κόμματα και οργανώσεις, ενώ διαφώνησαν εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον Εβρο, εκτός από τον Δήμο Ορεστιάδας, στην επικράτεια του οποίου θα κατασκευαστεί. Το σχέδιο κατασκευής, το 8μηνο του 2011, μπήκε ουσιαστικά «στα υπ’ όψιν» κι επανήλθε πέρυσι τον Σεπτέμβριο, όταν προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την ανάθεση, διαδικασία που ολοκληρώθηκε τέλη του περασμένου χρόνου.
Το τμήμα όπου θα στηθεί το «τεχνικό εμπόδιο» αποτελεί μέρος των 150 χιλιομέτρων της συνοριακής γραμμής Ελλάδας-Τουρκίας και θεωρείται το πιο προβληματικό, καθώς από εκεί οι Τούρκοι διακινητές προωθούν στο ελληνικό έδαφος μεγάλους αριθμούς λαθρομεταναστών από αφροασιατικές χώρες.
Ακόμη και σήμερα και παρά την «ανάδειξή» του, το σημείο αυτό των 10-12 χλμ. εξακολουθεί να είναι «πύλη» για την είσοδο των λαθρομεταναστών στην Ελλάδα. Ο βόρειος Εβρος παρουσιάζει πάλι αυξημένη διέλευση λαθρομεταναστών σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011, την περίοδο δηλαδή που η Frontex, ο ευρωπαϊκός οργανισμός για τη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων, είχε αποστείλει στην περιοχή τη δύναμη ταχείας επέμβασης (RABIT) με 175 συνοριοφύλακες από 25 χώρες της Ε.Ε. για να συνδράμουν τις ελληνικές αρχές στην προσπάθεια ανακοπής του λαθρομεταναστευτικού κύματος.
Ενστάσεις φορέων
Ενώ η ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αναζητεί σήμερα χώρους για την εγκατάσταση κέντρων φύλαξης λαθρομεταναστών ανά την Ελλάδα, το πρώτο τρίμηνο του 2012 καταγράφηκε αύξηση μεγαλύτερη του 30% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011 στον Εβρο, καθώς εισήλθαν συνολικά 7.646 λαθρομετανάστες. Οι 4.679 εξ αυτών εισήλθαν από τη συνοριακή γραμμή της Ορεστιάδας όπου θα κατασκευαστεί ο φράχτης.
Εκπρόσωποι φορέων στον Εβρο και συνδικαλιστές αστυνομικοί επισημαίνουν πάντως ότι ο φράχτης ίσως να βοηθήσει, αλλά δεν θα λύσει το πρόβλημα, αφού οι λαθρομετανάστες θα στραφούν στα ποτάμια περάσματα του Εβρου ή στα θαλάσσια του Αιγαίου.
Του Θαναση Tσιγγανα
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Με καθυστέρηση 15 μηνών και 2,5 μήνες μετά τα «εγκαίνια» του Φεβρουαρίου για την εξυπηρέτηση τότε των εσωκομματικών διεργασιών στο ΠΑΣΟΚ, αρχίζουν σήμερα στις Καστανιές του Εβρου, δέκα μέρες πριν από τις εκλογές, οι εργασίες για την κατασκευή του πολυσυζητημένου φράχτη, συνολικού μήκους 10,3 χλμ. που προβλέπεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του ερχόμενου Σεπτεμβρίου.
Ο φράχτης ή «τεχνικό εμπόδιο», όπως περιγράφεται στο νέο Επιχειρησιακό Σχεδιασμό Επιτήρησης των συνόρων, θα κατασκευαστεί επί ελληνικού εδάφους για να ανακόψει τη μεταναστευτική ροή, στο πιο προβληματικό σημείο των ελληνοτουρκικών συνόρων στον Εβρο, όπως αποδεικνύουν τα τελευταία χρόνια και τα στατιστικά στοιχεία εισροής λαθρομεταναστών.
Οπως δήλωσε χθες στην «Κ» ο κ. Πέτρος Δαγρές, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΔΑΓΡΕΣ ΑΤΕ, που έχει αναλάβει το έργο της κατασκευής του φράχτη, «τα συνεργεία πιάνουν από σήμερα δουλειά στις Καστανιές και αν δεν υπάρξουν απρόβλεπτα, μέχρι τα τέλη Ιουνίου θα έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της κατασκευής». Απρόβλεπτα, καθώς ο ίδιος ο φράχτης από την ημέρα που εξαγγέλθηκε μέχρι σήμερα πέρασε από... σαράντα κύματα κι ακόμη αμφισβητείται η αποτελεσματικότητά του...
Μολονότι η εταιρεία ανέλαβε το έργο στα μέσα του περασμένου Ιανουαρίου, οι εργασίες δεν ξεκίνησαν εξαιτίας των άσχημων καιρικών συνθηκών, αλλά και γιατί δεν είχαν ολοκληρωθεί οι τοπογραφικές εργασίες, χαράξεις και αποτυπώσεις των περιοχών που θα διέλθει.
Οπως είπε ο κ. Δαγρές «τα γκρέιντερ θα καθαρίσουν πρώτα το πρανές του αγροτικού χωματόδρομου κατά μήκος της συνοριακής γραμμής, όπου θα στηθεί η εξωτερική πλευρά του φράχτη προς την τουρκική πλευρά, ενώ παράλληλα θα διαμορφώνονται οι εδαφικές κλίσεις για την τοποθέτηση της δεύτερης σειράς συρματοπλέγματος που θα δεθεί στα σιδερένια πλαίσια και τους γερά θεμελιωμένους φρεατοπασσάλους.
«Μετά τον καθαρισμό και τη διαμόρφωση της εδαφικής ζώνης θα ακολουθήσει η θεμελίωση δύο σειρών πασσάλων», είπε ο κ. Δαγρές περιγράφοντας το πρώτο στάδιο. Η εξωτερική πλευρά προς το τουρκικό έδαφος θα είναι χαμηλότερη περίπου 2,5 μέτρα από την εσωτερική προς την πλευρά της Ελλάδας, που θα έχει 3 μέτρα ύψος. Στο κενό διάστημα 1,2 μ. της διπλής περίφραξης θα τοποθετηθεί κονσερτίνα, το ειδικό λεπιδοφόρο συρματόπλεγμα που δεν κόβεται και χρησιμοποιείται σε όλες τις περιφράξεις υψηλής ασφάλειας. Η κονσερτίνα θα είναι πάνω από το ύψος των πασσάλων και θα φτάνει τα 4 μέτρα, «ανυπέρβλητο εμπόδιο για οποιοδήποτε πεζό».
Οι εργασίες ξεκινούν από την «πυραμίδα 2», κοντά στο σημείο που εκβάλλει ο Αρδας στον Εβρο και θα καταλήξουν στην «Πράσινη Πύλη» της Βύσσας. Στην κατασκευή του θα απασχολούνται καθημερινά 35 εργαζόμενοι.
Το κόστος υπολογίζεται στα 3,2 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και όχι από το Ταμείο Εξωτερικών Πόρων, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διά των εκπροσώπων της χαρακτήρισε προ καιρού την κατασκευή αναποτελεσματική και το μέτρο βραχυπρόθεσμο στην αντιμετώπιση του προβλήματος. Υπονοώντας προχειρότητα, υπέδειξαν μια συνολικότερη αντιμετώπιση του προβλήματος.
Η εξαγγελία του φράχτη έγινε από τον κ. Χρ. Παπουτσή τέλη του 2010 και συνάντησε πολλές αντιδράσεις από κόμματα και οργανώσεις, ενώ διαφώνησαν εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στον Εβρο, εκτός από τον Δήμο Ορεστιάδας, στην επικράτεια του οποίου θα κατασκευαστεί. Το σχέδιο κατασκευής, το 8μηνο του 2011, μπήκε ουσιαστικά «στα υπ’ όψιν» κι επανήλθε πέρυσι τον Σεπτέμβριο, όταν προκηρύχθηκε διαγωνισμός για την ανάθεση, διαδικασία που ολοκληρώθηκε τέλη του περασμένου χρόνου.
Το τμήμα όπου θα στηθεί το «τεχνικό εμπόδιο» αποτελεί μέρος των 150 χιλιομέτρων της συνοριακής γραμμής Ελλάδας-Τουρκίας και θεωρείται το πιο προβληματικό, καθώς από εκεί οι Τούρκοι διακινητές προωθούν στο ελληνικό έδαφος μεγάλους αριθμούς λαθρομεταναστών από αφροασιατικές χώρες.
Ακόμη και σήμερα και παρά την «ανάδειξή» του, το σημείο αυτό των 10-12 χλμ. εξακολουθεί να είναι «πύλη» για την είσοδο των λαθρομεταναστών στην Ελλάδα. Ο βόρειος Εβρος παρουσιάζει πάλι αυξημένη διέλευση λαθρομεταναστών σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011, την περίοδο δηλαδή που η Frontex, ο ευρωπαϊκός οργανισμός για τη φύλαξη των εξωτερικών συνόρων, είχε αποστείλει στην περιοχή τη δύναμη ταχείας επέμβασης (RABIT) με 175 συνοριοφύλακες από 25 χώρες της Ε.Ε. για να συνδράμουν τις ελληνικές αρχές στην προσπάθεια ανακοπής του λαθρομεταναστευτικού κύματος.
Ενστάσεις φορέων
Ενώ η ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αναζητεί σήμερα χώρους για την εγκατάσταση κέντρων φύλαξης λαθρομεταναστών ανά την Ελλάδα, το πρώτο τρίμηνο του 2012 καταγράφηκε αύξηση μεγαλύτερη του 30% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2011 στον Εβρο, καθώς εισήλθαν συνολικά 7.646 λαθρομετανάστες. Οι 4.679 εξ αυτών εισήλθαν από τη συνοριακή γραμμή της Ορεστιάδας όπου θα κατασκευαστεί ο φράχτης.
Εκπρόσωποι φορέων στον Εβρο και συνδικαλιστές αστυνομικοί επισημαίνουν πάντως ότι ο φράχτης ίσως να βοηθήσει, αλλά δεν θα λύσει το πρόβλημα, αφού οι λαθρομετανάστες θα στραφούν στα ποτάμια περάσματα του Εβρου ή στα θαλάσσια του Αιγαίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου