Δευτέρα 4 Ιουνίου 2012

Nabucco τέλος. Ζήτω το Nabucco West

http://www.onalert.gr
Γράφει ο Δρ. Ιωάννης Παρίσης
Υποστράτηγος ε.α.
Διδάκτωρ Διεθνών Σχέσεων

parisis.wordpress.com


Ο αγωγός Nabucco
είναι ένα πρόγραμμα υπό σχεδίαση, με σκοπό να μεταφέρει φυσικό αέριο από την ανατολική Τουρκία στην Αυστρία, μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας και Ουγγαρίας. Σύμφωνα με την αρχική σχεδίαση επρόκειτο να ξεκινάει από το Ερζερούμ της Τουρκίας και να φθάνει στο Baumgarten an der March της Αυστρίας, κύριο κόμβο φυσικού αερίου της Κεντρικής Ευρώπης. Το πρόγραμμα υποστηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις ΗΠΑ. Στόχος ήταν να αποτελέσει μια εναλλακτική πρόταση σε σχέση με τους σημερινούς τρόπους εισαγωγής φυσικού αερίου, ώστε να ανεξαρτητοποιηθεί μερικώς η ΕΕ από τη Ρωσία.

Τον Ιούνιο 2002 πέντε χώρες υπέγραψαν πρωτόκολλο ενδιαφέροντος για την κατασκευή του αγωγού Nabucco, και τον Οκτώβριο 2002 υπεγράφη Συμφωνία Συνεργασίας. Τον Ιούνιο 2005 υπεγράφη Συμφωνία Κοινοπραξίας από τους πέντε συνεταίρους του Nabucco. Τον Ιούνιο 2008 υπεγράφη το πρώτο συμβόλαιο μεταφοράς αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στη Βουλγαρία. Η κατασκευή του Nabucco προγραμματιζόταν να αρχίσει το 2010 με πρόθεση να ολοκληρωθεί το 2013. Ωστόσο, οικονομικοί λόγοι καθιστούσαν αδύνατη την πραγματοποίηση του σχεδίου.

Ήδη, στις 16 Μαΐου 2012, η κοινοπραξία Ναμπούκο πρότεινε έναν νέο αγωγό στην κοινοπραξία του πεδίο φυσικού αερίου στο Αζερμπαϊτζάν, Shah Deniz II. Το έργο αυτό αποτελεί στην πράξη μια υποβαθμισμένη έκδοση του αρχικού φιλόδοξου έργου. Γνωστή ως Nabucco West, η πρόταση αυτή δείχνει σιωπηρά ότι το προηγούμενο σχέδιο Nabucco έχει τερματιστεί. Εν τω μεταξύ, το Αζερμπαϊτζάν και την Τουρκία ήταν σε συζητήσεις για ένα νέο αγωγό, με την ονομασία Trans-Anatolian Pipeline, που θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα σύνορα της Τουρκίας με τη Γεωργία στα σύνορά της με τη Βουλγαρία. Θα έχει χωρητικότητα περίπου 17 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) και θα κοστίσει περίπου 6 δισ. δολάρια.


Ο νέος αγωγός Nabucco West θα είναι περίπου το ένα τρίτο του μήκους του αγωγού που αρχικά σχεδιάστηκε και εκτιμάται ότι θα κοστίσει περίπου 6 δισ. δολάρια – περίπου το μισό του αρχικού αγωγού. Ενώ αρχικά θα έχει δυνατότητα 10 bcm, ο αγωγός θα μπορούσε να κλιμακωθεί μέχρι να αποκτήσει δυνατότητα 30 bcm. Είναι προφανές ότι η ανάπτυξη και η επιτυχία του προγράμματος Nabucco West εξαρτάται τελικά από το πρόγραμμα Trans-Anatolian, το μέλλον του οποίου ωστόσο παραμένει ασαφές. Αν και δεν έχει υπάρξει ακόμα μια επίσημη συμφωνία για το σχέδιο, το Trans-Anatolian δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί έως το 2017 – αφήνοντας έτσι αρκετό χρόνο για τη δημιουργία ενός ανταγωνιστικού περιβάλλοντος στην περιοχή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου