Κυριακή 1 Ιουλίου 2012

Νέο καθεστώς παραγγελιών θέλουν τα Ναυπηγεία

Μπροστά στο δίλημμα «οριστικό κλείσιμο» των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά ή αλλαγή του νομικού πλαισίου μέσα στο οποίο αναλαμβάνουν παραγγελίες βρίσκεται η νέα κυβέρνηση, καθώς θα πρέπει να ανταποκριθεί σε αιτήματα που θέτει η από το 2010 διοίκηση των Ναυπηγείων ή να πάρει αποφάσεις που θα οδηγήσουν στην έξοδο του ιδιώτη επενδυτή.

Στο επίκεντρο της προσπάθειας του Ισκαντάρ Σάφα και της Prininvest βρίσκεται η προσπάθεια να αρθεί ο περιορισμός της δυνατότητας του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά να αναλαμβάνει ναυπηγήσεις πλοίων για λογαριασμό κρατικών φορέων τρίτων χωρών. Το φθινόπωρο του 2010, το υπουργείο Οικονομικών, στην προσπάθειά του να αποφύγει την πληρωμή προστίμου αξίας ύψους 270 εκατομμυρίων ευρώ στην Ε.Ε., είχε διαβεβαιώσει ότι δεν θα κατασκευάζονται πολεμικά πλοία τρίτων χωρών στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Η Ε.Ε. και ο επίτροπος Χοακίν Αλμούνια είχαν αποδεχθεί τις εξηγήσεις και τις είχαν θεωρήσει πλέον «καθεστώς λειτουργίας» των ναυπηγείων στην Ελλάδα. Μάλιστα, πηγές που πρόσκεινται στο λόμπι της ναυπηγικής βιομηχανίας στις Βρυξέλλες είπαν στην «Κ» αυτή την εβδομάδα ότι με την ελληνική αυτή διαβεβαίωση εξυπηρετούνται τα ισπανικά ναυπηγεία, που θα μπορούν πιο εύκολα έτσι να έχουν πρόσβαση σε παραγγελίες από αραβικές χώρες της Μεσογείου.
Στις χώρες αυτές η «τράπουλα» ξαναμοιράζεται, καθώς οι νέες κυβερνήσεις σε Αίγυπτο - Λιβύη και Τυνησία εκτιμάται ότι θα αναζητήσουν νέους εμπορικούς εταίρους για την κατασκευή κυρίως πλοίων της ακτοφυλακής με στόχο την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης από και προς την Ευρώπη.
Ηδη στις 14 Φεβρουαρίου του 2012 τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είχαν κοινοποιήσει πρόσκληση προς τους κ. Ευάγγελο Βενιζέλο και Δημήτριο Αβραμόπουλο υπό την ιδιότητά τους ως υπουργών Οικονομικών και Αμύνης για να διευθετηθούν τα ζητήματα που εμπόδιζαν την υλοποίηση της σύμβασης για την κατασκευή και παράδοση των 4 υποβρυχίων. Εγιναν τέσσερις συναντήσεις μεταξύ των δύο πλευρών, μία τον Φεβρουάριο και τρεις τον Μάρτιο.
Οι δύο πλευρές, σύμφωνα με ένα έγγραφο σχεδίου συμφωνίας που βρίσκεται στην κατοχή της «Καθημερινής», συμφώνησαν να αναθεωρηθεί η απόφαση του 2010 της Ε.Ε. «ώστε να μην εμποδίζονται οι εξαγωγές για το πολεμικό ναυτικό άλλων χωρών ως όρος βιωσιμότητας της επιχείρησης».
Η ελληνική κυβέρνηση, με βάση τη συμφωνία, δεσμεύθηκε να δηλώσει στον αρμόδιο επίτροπο ότι κακώς ερμηνεύθηκε η από το 2010 διευκρίνισή της. Πάντως, πηγές του υπουργείου Οικονομικών επισημαίνουν ότι με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσε να επιβαρυνθεί το δημόσιο χρέος και ότι σε τελευταία ανάλυση, το θέμα είναι αν το Δημόσιο θα επιβαρυνθεί ή θα ωφεληθεί από μία τέτοια δήλωση.
Στο πλαίσιο της ίδιας συμφωνίας, οι δύο πλευρές συμφώνησαν να αναλάβει το ελληνικό Δημόσιο τη δέσμευση να μην πωληθεί η Δεξαμενή νούμερο 5 και μία περιοχή του Ναυπηγείου που ανήκει στις Ενοπλες Δυνάμεις. Αυτές στο εξής θα παραχωρούνται έναντι ανταλλάγματος.
Είκοσι μέρες μετά την επιστολή του ελληνικού Δημοσίου στην Ε.Ε. για το πρόστιμο και τη δέσμευση να μην κατασκευάζονται πολεμικά πλοία άλλων χωρών, ο ΟΣΕ κατέθεσε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών 7 αγωγές αξίας ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ, σε μία διαδικασία, πάντως, που δεν προβλέπεται από τη συμφωνία για την εξαγορά των ΕΝΑΕ από την Prininvest. Οι αγωγές αφορούσαν ποινικές ρήτρες στη διαδικασία κατασκευής των βαγονιών του ΟΣΕ. H πρώην υπουργός Ανάπτυξης κ. Λούκα Κατσέλη είχε υποσχεθεί στον νέο επενδυτή ότι το θέμα θα διευθετείτο, αλλά μέχρι σήμερα φαίνεται να μην έχει γίνει το παραμικρό. Οι δύο πλευρές, πάντως, συμφώνησαν στις τέσσερις συναντήσεις πριν από τις εκλογές ότι «η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών θα φρόντιζε να επιλυθεί το πρόβλημα».
Η διοίκηση των ΕΝΑΕ ζήτησε ακόμα να μη φορολογηθεί για τη χρήση του 2009, καθώς με βάση τη σύμβαση της αναγνωριζόταν φορολογική ασυλία για τις μέχρι το 2009 χρήσεις. Τέλος, η διατήρηση της απασχόλησης στο ναυπηγείο συναρτάται με την ανάθεση σε αυτά νέων προγραμμάτων, όπως εκείνα των κανονιοφόρων (ΜΑΧΗΤΗΣ) ή των φρεγατών ΜΕΚΟ. Ηδη οι εργαζόμενοι στα ναυπηγεία δουλεύουν εκ περιτροπής μία ημέρα την εβδομάδα.
Πόσα έχουμε πληρώσει Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα «παραδόσεων και πληρωμών έχουν καταβληθεί στο πλαίσιο της νέας σύμβασης άνω των 300 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων έχει δοθεί στους Γερμανούς.
Παρ’ όλα αυτά, η πλευρά του νέου επενδυτή επισημαίνει ότι το ελληνικό Δημόσιο είναι υπερήμερο κατά 36 εκατομμύρια ευρώ, επειδή δεν έχει χρήματα.
Ο εκπρόσωπος του νέου επενδυτή επιμένει ότι για υλικά πέραν των προϋπολογισμένων έχει παραδοθεί λίστα στο ελληνικό Δημόσιο χωρίς το τελευταίο να αντιδράσει. «Φαίνεται να αγνοείτε ότι το ίδιο το ναυπηγείο είναι απλώς μεσάζων χωρίς έλεγχο στα ίδια τα υλικά». Τα τελευταία ελέγχονται απόλυτα από τον Γερμανό κατασκευαστή TKMS.
H ελληνική πλευρά φαίνεται πως στη διάρκεια των συνομιλιών ζήτησε να δημιουργηθεί χρονοδιάγραμμα πληρωμών με βάση εκτελεσμένη εργασία όπως είχε γίνει με τη σύμβαση του 2000 με τις HDW/Ferrostaal. Η πλευρά της Prininvest απέρριψε το αίτημα, υποστηρίζοντας ότι εντελώς διαφορετικά πράγματα είχαν συμφωνηθεί στο πλαίσιο της σχετικής σύμβασης που είχε κυρωθεί με νόμο.
Η πλευρά του νέου (σ.σ. δεν είναι πλέον και τόσο νέος) επενδυτή εκφράζει σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις την απογοήτευσή της με τους κ. Μπεγλίτη και Αβραμόπουλο, θεωρώντας ότι ελάχιστα εργάστηκαν για λύσεις που έχουν συμφωνηθεί.
 Τ. Τελλογλου
 http://news.kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου