Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου 2012

Ανατροπές στους εξοπλισμούς φέρνει ο «γάμος» EADS και BAE

http://www.imerisia.gr

Ανατροπές στους εξοπλισμούς φέρνει ο «γάμος» EADS και BAE

Της Λαλελας Χρυσανθοπούλου

Οι δυο όμιλοι EADS και ΒΑΕ Systems βρίσκονταν σε μυστικές διαπραγματεύσεις από τον Μάρτιο, τις οποίες επιβεβαίωσαν επισήμως το βράδυ της Τετάρτης, μετά τη διαρροή της είδησης σε αμερικανικά ΜΜΕ. Εάν η συμφωνία ολοκληρωθεί, με την καταληκτική ημερομηνία να είναι η 10η Οκτωβρίου, ανοίγει τον δρόμο για τη δημιουργία ενός ευρωπαϊκού κολοσσού, με κυρίαρχη θέση τόσο στον κλάδο εμπορικών αεροσκαφών (ελέω Airbus) όσο και των οπλικών συστημάτων (ειδικότητα της BAE) και πάνω από 200.000 εργαζομένους σε όλο τον κόσμο.

Η χρηματιστηριακή αξία του νέου ομίλου όπου η EADS θα είχε μερίδιο 60% και η BAE 40% θα προσέγγιζε τα 50 δισ. δολάρια κι ο κύκλος εργασιών του τα 90 δισ. δολάρια, υποσκελίζοντας τόσο την αμερικανική Boeing, την κορυφαία αεροναυπηγική εταιρεία, όσο και την συμπατριώτισσά της Lockheed Martin, το νούμερο 1 στον αμυντικό κλάδο. Οι πωλήσεις θα ήταν σχεδόν ισομερώς κατανεμημένες μεταξύ των εμπορικών και των αμυντικών δραστηριοτήτων, με το 40% να προέρχεται από την Ευρώπη, το 21% από τις ΗΠΑ, το 22% από την Ασία και το 11% από τη Μέση Ανατολή.

Στρατηγικά πλεονεκτήματα
Όπως σημειώνουν οι αναλυτές του κλάδου, το deal έχει σημαντικά στρατηγικά πλεονεκτήματα και για τις δυο εταιρείες: Η EADS θα μείωνε την εξάρτησή της από την Airbus από την οποία προέρχεται η μερίδα του λέοντος των εσόδων της και θα αποκτούσε καλύτερη πρόσβαση στην αγορά των ΗΠΑ, όπου έχει ισχυρή παρουσία η BAE, ούσα μια από τις μεγαλύτερες προμηθεύτριες του Πενταγώνου. O βρετανικός όμιλος από την πλευρά του θα εισερχόταν εκ νέου στην αγορά των εμπορικών αεροσκαφών την οποία είχε εγκαταλείψει το 2006, όταν πώλησε στην EADS το μερίδιο 20% που κατείχε στην Airbus για να επικεντρωθεί στις αμυντικές της δραστηριότητες. Στην παρούσα φάση όμως, ο αμυντικός κλάδος έχει πέσει θύμα των περικοπών στις αμυντικές δαπάνες τόσο στις ΗΠΑ όσο και στις περισσότερες χώρες της Δυτικής Ευρώπης (με τις απώλειες να αντισταθμίζονται πάντως εν μέρει από την αύξηση των σχετικών κονδυλίων στη Μέση Ανατολή και σε μεγάλο μέρος της Ασίας) ενώ η αγορά εμπορικών αεροσκαφών παρουσιάζει καλύτερες προοπτικές ανάπτυξης.

Παρά την ισχυρή επιχειρηματική λογική της συμφωνίας, ωστόσο, οι μετοχές των δυο εταιρειών κινήθηκαν έντονα πτωτικά στον απόηχο της επιβεβαίωσης των διαπραγματεύσεων: Η μετοχή της EADS είχε σωρευτικές απώλειες 16% μέσα σε δυο ημέρες, με την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας να μειώνεται κατά 3,8 δισ. ευρώ. Η δε BAE έχασε τα κέρδη που είχε αρχικά καταγράψει, με τους επενδυτές να επικεντρώνονται στα εμπόδια που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ναυάγιο το deal, σενάριο που σύμφωνα με στελέχη της EADS συγκεντρώνει πιθανότητες 50%.

Ως μεγαλύτερη πρόκληση προβάλλει η στήριξη της συμφωνίας από τις κυβερνήσεις της Βρετανίας, της Γαλλίας και της Γερμανίας και ιδίως το «ξήλωμα» του γαλλογερμανικού μετοχικού σχήματος στο οποίο βασίζεται η EADS και που επέτρεπε σε Παρίσι και Βερολίνο να ασκούν ισχυρή επιρροή στον όμιλο, επηρεάζοντας όλες τις στρατηγικές αποφάσεις. Ωστόσο, το κυοφορούμενο deal αποσκοπεί στην «απόπολιτικοποίηση» του νέου σχήματος, που θεωρείται μεταξύ άλλων και απαραίτητη προϋπόθεση ώστε να εγκριθεί η συγχώνευση από τις αμερικανικές αρχές. Δεν είναι τυχαίο ότι η Boeing ανέκαθεν υποστήριζε ότι η μεγάλη ανταγωνίστριά της Airbus ουσιαστικά ελέγχεται από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, απολαμβάνοντας αθέμιτο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Στο νέο σχήμα, Λονδίνο, Παρίσι και Βερολίνο θα έχουν «χρυσές» μετοχές που θα τους επιτρέπουν να μπλοκάρουν εχθρικές εξαγορές και να προστατεύουν περιουσιακά στοιχεία που σχετίζονται με την εθνική ασφάλεια (π.χ. πυρηνικά όπλα). Ωστόσο, καμία κυβέρνηση δεν θα έχει αντιπροσώπους στο Δ.Σ. και κανένας μέτοχος δεν θα επιτρέπεται να έχει ποσοστό μεγαλύτερο του 15%, σε μια προσπάθεια να τηρηθούν οι λεπτές ισορροπίες.

Αιτήματα
Το «μπρα-ντε-φερ» μεταξύ των ενδιαφερόμενων κυβερνήσεων ήδη ξεκίνησε, με την βρετανική κυβέρνηση να διαμηνύει ότι απαιτεί οι αμυντικές δραστηριότητες της νέας εταιρείας να συγκεντρωθούν σε βρετανικό έδαφος, τους Γάλλους να ζητούν τη διατήρηση του δικαιώματος βέτο σε όλες τις στρατηγικές αποφάσεις που έχουν τώρα στην EADS και τους Γερμανούς να επιδεικνύουν, σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στις διαπραγματεύσεις, έναν «σχεδόν παράλογο φόβο» ότι η συμφωνία θα οδηγούσε σε εδραίωση της κυριαρχίας των Γάλλων στα εμπορικά αεροσκάφη και των Βρετανών στα οπλικά συστήματα, με τη θέση των Γερμανών να αποδυναμώνεται.

Ζητούμενο για το νέο ευρωπαϊκό όμιλο είναι να κερδίσει την εμπιστοσύνη πελατών με? μεγάλες ευαισθησίες όπως το Πεντάγωνο και οι χώρες του Κόλπου. Η EADS και η BAE αναφέρουν ότι έχουν ξεκινήσει συνομιλίες με «σειρά κυβερνήσεων» καθώς οι δραστηριότητές τους άπτονται και «ευαίσθητων» αμυντικών θεμάτων, αναφέροντας μεταξύ άλλων τις ΗΠΑ, την Σαουδική Αραβία και την Αυστραλία.

Μείωση προϋπολογισμών σε ΗΠΑ και Ευρώπη
Προς νέα συγκέντρωση του αμυντικού κλάδου

Αναλυτές εκτιμούν ότι ο «γάμος» των EADS-ΒΑΕ θα μπορούσε να αποτελέσει καταλύτη για την περαιτέρω συγκέντρωση του αμυντικού κλάδου, με τις εταιρείες να βρίσκονται αντιμέτωπες με την συρρίκνωση των αμυντικών προϋπολογισμών σε ΗΠΑ και Ευρώπη: Τα χρόνια που ακολούθησαν την 11η Σεπτεμβρίου ήταν «χρυσά» για τους αμυντικούς ομίλους για προφανείς λόγους, τώρα όμως η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική: Ο πόλεμος στο Ιράκ τελείωσε, η εμπλοκή της Δύσης στο Αφγανιστάν βαίνει μειούμενη και οι ΗΠΑ, η χώρα με τις μεγαλύτερες αμυντικές δαπάνες στον κόσμο, έχει ήδη μειώσει τον προϋπολογισμό της κατά 350 δισ. δολάρια για τα επόμενα χρόνια, ποσό που θα αυξηθεί ακόμη περισσότερο εάν τεθούν σε ισχύ στην αρχή του 2013 οι αυτόματες περικοπές που προβλέπονται, εάν το αμερικανικό Κογκρέσο δεν καταλήξει σε συμφωνία για το λεγόμενο «δημοσιονομικό γκρεμό» (fiscal cliff). Με αυτά τα δεδομένα, πολλοί προβλέπουν ότι η Boeing θα μπορούσε να διεκδικήσει και αυτή την BAE ή να ενισχύσει τις αμυντικές της δραστηριότητες ενώνοντας τις δυνάμεις της με την Lockheed Martin.

O νέος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κρίστοφερ Κούμπασικ δήλωσε πρόσφατα ότι «νέες εξαγορές και συγχωνεύσεις στον κλάδο είναι σαφέστατα πιθανές». H ίδια η BAE, άλλωστε, πριν αρχίσει να συνομιλεί με την EADS είχε εξετάσει το ενδεχόμενο συγχώνευσης με την αμερικανική Northrop Grum-man και την βρετανική κατασκευάστρια κινητήρων Rolls-Royce. Ακόμα και τώρα είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο η Lockheed Martin ή η Northrop Grumman να μπουν «σφήνα», καταθέτοντας ανταγωνιστικές προσφορές για την BAE.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου