Η παγκόσμια οικονομική κρίση όπως φαίνεται αγγίζει τελικά και την ναυτική πειρατεία, υποστηρίζει μια αμερικανική μη-κερδοσκοπική οργάνωση σε άρθρο στελέχους της στον ιστότοπο του CNN.
Όπως σημειώνει η Ουρμίλα Βενουγκοπαλάν της οργάνωσης Oceans Beyond Piracy (Ωκεανοί Χωρίς Πειρατεία), το «επάγγελμα» και οι πρακτικές των Σομαλών πειρατών έχουν αρχίσει να φθίνουν. Και φέρνει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τον «αρχινονό» των πειρατών, Μοχάμεντ Αμπντί Χασάν, ο οποίος σε ανοικτή συνέντευξη τύπου πριν από μερικούς μήνες ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει την ενεργό δράση. Ο Χασάν κατά την 8χρονη «καριέρα» του οργάνωσε δεκάδες πειρατείες πολλές από τις οποίες του απέδωσαν δεκάδες εκατομμύρια δολάρια από λύτρα, με αποτέλεσμα να… αποσύρεται πλουσιότατος.
«Ύστερα από οκτώ χρόνια πειρατείας αποφάσισα να ανακοινώσω την ολοκλήρωση αυτού του είδους της δραστηριότητας. Στο εξής δεν θα συμμετέχω πλέον σε επιχειρήσεις», δήλωσε στις 10 Ιανουαρίου ο Χασάν, καλώντας και άλλους «συναδέλφους» του να πράξουν το ίδιο.
«Είναι άραγε σύμπτωση το ότι η ανακοίνωση της απόσυρσης του Χασάν συνέπεσε με το ιστορικό χαμηλό πενταετίας στο οποίο υποχώρησε φέτος ο αριθμός των πλοίων που δέχτηκαν επίθεση από πειρατές;», αναρωτιέται η Βενουγκοπαλάν, η οποία κατόπιν θέτει το καίριο ερώτημα για το κατά πόσο «η δράση των Σομαλών πειρατών έφτασε επιτέλους στο τέλος της». Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Γραφείου Ναυσιπλοΐας (International Maritime Bureau - IMB), το 2012 έγιναν 75 επιθέσεις Σομαλών πειρατών, εν αντιθέσει με 237 επιθέσεις το 2011, ενώ οι απόπειρες επιθέσεων έπεσαν επίσης κατακόρυφα, από 189 το 2011 σε μόλις 59 το 2012.
Τί είναι αυτό που οδηγεί λοιπόν στη μείωση των κρουσμάτων πειρατείας στο χαμηλότερο σημείο του από το 2008; Σε αυτό συνετέλεσε η παρουσία διεθνούς δύναμης πολεμικών πλοίων στα ανοιχτά της Σομαλίας και γύρω από τον κόλπο του Άντεν και τον Ινδικό ωκεανό, καθώς και τα αυξημένα μέτρα ασφαλείας που έμαθαν πλέον να λαμβάνουν οι πλοιοκτήτες, όπως η πρακτική να ταξιδεύουν με οπλισμένους φρουρούς.
«Ο κυριότερος παράγοντας, ωστόσο, που αποτρέπει πλέον τους Σομαλούς από τη διενέργεια πειρατειών σε πλοία είναι η αγαστή συνεργασία μεταξύ των Πολεμικών Ναυτικών πολλών κρατών στην περιπολία και αστυνόμευση των υδάτων αυτών, σε μια έκταση τεράστια, σχεδόν μιάμιση φορά όσο όλη η Ευρώπη», επισημαίνει η Βενουγκοπαλάν, καταλήγοντας πως «οι περιπολίες αυτές γίνονται από τρεις διαφορετικές δυνάμεις, τη Νατοϊκή επιχείρηση Ocean Shield (Ασπίδα των Ωκεανών), την επιχείρηση «Ατλάντα» της Ε.Ε. καθώς και απ' τις ναυαρχίδες της διεθνούς ναυτικής δύναμης «Combined Task Force 151» (CTF 151)».
Σύμφωνα και με άλλη έκθεση για την οικονομική ζημιά από την πειρατεία στα ανοιχτά της Σομαλίας, που δημοσιεύτηκε πριν από λίγες ημέρες και συντάχθηκε από την αμερικανική μη-κυβερνητική οργάνωση One Earth Future, αναφέρεται ότι ο αριθμός των επιθέσεων πειρατών έχει μειωθεί χάρη στην ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας στα πλοία.
«Ύστερα από οκτώ χρόνια πειρατείας αποφάσισα να ανακοινώσω την ολοκλήρωση αυτού του είδους της δραστηριότητας. Στο εξής δεν θα συμμετέχω πλέον σε επιχειρήσεις», δήλωσε στις 10 Ιανουαρίου ο Χασάν, καλώντας και άλλους «συναδέλφους» του να πράξουν το ίδιο.
«Είναι άραγε σύμπτωση το ότι η ανακοίνωση της απόσυρσης του Χασάν συνέπεσε με το ιστορικό χαμηλό πενταετίας στο οποίο υποχώρησε φέτος ο αριθμός των πλοίων που δέχτηκαν επίθεση από πειρατές;», αναρωτιέται η Βενουγκοπαλάν, η οποία κατόπιν θέτει το καίριο ερώτημα για το κατά πόσο «η δράση των Σομαλών πειρατών έφτασε επιτέλους στο τέλος της». Σύμφωνα με τα στοιχεία του Διεθνούς Γραφείου Ναυσιπλοΐας (International Maritime Bureau - IMB), το 2012 έγιναν 75 επιθέσεις Σομαλών πειρατών, εν αντιθέσει με 237 επιθέσεις το 2011, ενώ οι απόπειρες επιθέσεων έπεσαν επίσης κατακόρυφα, από 189 το 2011 σε μόλις 59 το 2012.
Τί είναι αυτό που οδηγεί λοιπόν στη μείωση των κρουσμάτων πειρατείας στο χαμηλότερο σημείο του από το 2008; Σε αυτό συνετέλεσε η παρουσία διεθνούς δύναμης πολεμικών πλοίων στα ανοιχτά της Σομαλίας και γύρω από τον κόλπο του Άντεν και τον Ινδικό ωκεανό, καθώς και τα αυξημένα μέτρα ασφαλείας που έμαθαν πλέον να λαμβάνουν οι πλοιοκτήτες, όπως η πρακτική να ταξιδεύουν με οπλισμένους φρουρούς.
«Ο κυριότερος παράγοντας, ωστόσο, που αποτρέπει πλέον τους Σομαλούς από τη διενέργεια πειρατειών σε πλοία είναι η αγαστή συνεργασία μεταξύ των Πολεμικών Ναυτικών πολλών κρατών στην περιπολία και αστυνόμευση των υδάτων αυτών, σε μια έκταση τεράστια, σχεδόν μιάμιση φορά όσο όλη η Ευρώπη», επισημαίνει η Βενουγκοπαλάν, καταλήγοντας πως «οι περιπολίες αυτές γίνονται από τρεις διαφορετικές δυνάμεις, τη Νατοϊκή επιχείρηση Ocean Shield (Ασπίδα των Ωκεανών), την επιχείρηση «Ατλάντα» της Ε.Ε. καθώς και απ' τις ναυαρχίδες της διεθνούς ναυτικής δύναμης «Combined Task Force 151» (CTF 151)».
Σύμφωνα και με άλλη έκθεση για την οικονομική ζημιά από την πειρατεία στα ανοιχτά της Σομαλίας, που δημοσιεύτηκε πριν από λίγες ημέρες και συντάχθηκε από την αμερικανική μη-κυβερνητική οργάνωση One Earth Future, αναφέρεται ότι ο αριθμός των επιθέσεων πειρατών έχει μειωθεί χάρη στην ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας στα πλοία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου