Τρεις αποτεφρωμένους σωρούς ανέσυρε την Παρασκευή 16 Αυγούστου το Ναυτικό της Ινδίας από το υποβρύχιο INS Sindhurakshak S63 το οποίο πριν δύο ημέρες μισοβυθίστηκε από εκρήξεις που σημειώθηκαν σε αυτό για άγνωστο μέχρι στιγμής λόγο. Παράλληλα το Ναυτικό εξέφρασε την εκτίμηση ότι είναι απίθανο πλέον να βρεθεί ζωντανός κάποιος από άλλα 15 μέλη του πληρώματος που επέβαιναν στο υποβρύχιο όταν σημειώθηκαν οι εκρήξεις και τα οποία συνεχίζουν να αγνοούνται.
Υπενθυμίζεται ότι την Τετάρτη 14 Αυγούστου, στο ναυτικό ναυπηγείο του Mumbai, το συμβατικής πρόωσης τύπου Kilo υποβρύχιο INS Sindhurakshak S63 μετά από εκρήξεις που σημειώθηκαν σε αυτό και μεγάλη πυρκαγιά που ακολούθησε, βυθίστηκε. Στο ίδιο περιστατικό εκτεταμένες ζημίες υπέστη και ένα ακόμα υποβρύχιο τύπου Kilo, το INS Sindhuratna, που βρισκόταν επίσης στο ναυπηγείο.
Σύμφωνα με το Ναυτικό της Ινδίας το INS Sindhurakshak S63 μετέφερε πλήρες φορτίο όπλων αποτελούμενο από τορπίλες και βλήματα πλεύσης (cruise) καθώς βρισκόταν στα τελευταία στάδια της προετοιμασίας του για προγραμματισμένου απόπλου προς εκτέλεση περιπολίας.
Τελικά συνεργεία δυτών του Ναυτικού της Ινδίας κατόρθωσαν να εισχωρήσουν στο βυθισμένο υποβρύχιο του οποίου το πρόσθιο τμήμα έχει καταστραφεί ολοσχερώς. Όμως το έργο τους δυσχεράνθηκε από τις υψηλές θερμοκρασίες, τη χαμηλή ορατότητα και τις παραμορφωμένες λόγω υψηλών θερμοκρασιών θυρίδες που εμπόδιζαν την πρόσβαση στα διαμερίσματα του υποβρυχίου.
Οι τρεις αποτεφρωμένοι σωροί βρέθηκαν σε διαμέρισμα ακριβώς πίσω από τον πυργίσκο του υποβρυχίου και η αναγνώριση τους θα γίνει με τη χρήση DNA. Η κατάσταση των σωρών και το γεγονός ότι εξερράγησαν οι τορπίλες και τα βλήματα πλεύσης που αποτελούσαν τον οπλισμό του υποβρυχίου καθιστούν, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ναυτικού της Ινδίας, σχεδόν απίθανη την εύρεση κάποιων από τις σωρούς των υπολοίπων μελών του πληρώματος.
«Το Ναυτικό θα συνεχίσει την έρευνα κάθε ίντσας του υποβρυχίου μέχρις ότου εντοπιστούν όλες οι σωροί ή με απόλυτη βεβαιότητα διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχουν άλλοι σωροί προς ανεύρεση», αναφέρει η ανακοίνωση του Ναυτικού. Πάντως οι οικογένειες των 18 μελών του πληρώματος έχουν μεταφερθεί στο Mumbai όπου αναμένουν τα αποτελέσματα των ερευνών.
Προς το παρόν οι προσπάθειες έχουν επικεντρωθεί στην εξασφάλιση πρόσβασης σε όλα τα διαμερίσματα του υποβρυχίου προτού επιχειρηθεί η ανέλκυση του. Μάλιστα το Ναυτικό δεν απέκλεισε την εμπλοκή πολιτικών συνεργείων επαγγελματιών δυτών στη διαδικασία.
Παράλληλα έχει συγκροτηθεί επιτροπή για τη διαπίστωση των αιτιών των εκρήξεων που ουσιαστικά κατέστρεψαν το πρόσφατα εκσυγχρονισμένο ρωσικής προέλευσης και κατασκευής υποβρύχιο. Ήδη στα ινδικά μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν δει το φως της δημοσιότητας οι πρώτες εκτιμήσεις ότι το υποβρύχιο υπέστη δολιοφθορά αλλά ο αρχηγός του Ναυτικού της Ινδίας με δηλώσεις του την περασμένη Τετάρτη παρουσιάστηκε επιφυλακτικός στην υιοθέτηση τους, σημειώνοντας ότι οι ενδείξεις μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν συνηγορούσαν με αυτή την εκδοχή.
Το ηλικίας 16 ετών υποβρύχιο που το όνομα του στα διάλεκτο Hindi σημαίνει «ο προστάτης των θαλασσών» επέστρεψε τον Απρίλιο από την Ρωσία όπου επί δύο χρόνια είχε υποβληθεί σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του σκάφους και των συστημάτων πρόωσης, επικοινωνιών, αισθητήρων, ηλεκτρονικών (συμπεριλαμβανομένων και των συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου) και οπλικού συστήματος με την εγκατάσταση των βλημάτων πλεύσης Klub. Το υποβρύχιο καλύπτεται ακόμη από την εργοστασιακή εγγύηση και μάλιστα η Zvyozdochka, η εταιρία που υλοποίησε το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, προσέφερε τη βοήθεια της στο Ναυτικό της Ινδίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2010 είχε πάλι σημειωθεί έκρηξη στο ίδιο υποβρύχιο καθώς ήταν δεξαμενισμένο στο Visakhapatnam με αποτέλεσμα να βρει τον θάνατο ένα μέλος του πληρώματος. Η έρευνα που διεξήχθη για το συγκεκριμένο περιστατικό κατέληξε ότι υπεύθυνη για την έκρηξη ήταν μία ελαττωματική βαλβίδα σε συστοιχία συσσωρευτών του υποβρυχίου το υποβρύχιο απέπλευσε για τη Ρωσία προκειμένου να υποστεί τις εργασίες εκσυγχρονισμού του.
Οι ζημίες που υπέστησαν το INS Sindhurakshak (που πιθανότατα θα πρέπει να θεωρηθεί ολοκληρωτική απώλεια) και το δεύτερο υποβρύχιο που ήταν δεξαμενισμένο δίπλα του είχαν ως αποτέλεσμα ο ινδικός υποβρυχιακός στόλος να αριθμεί πλέον μόνο 11 επιχειρησιακά υποβρύχια. Η κατάσταση θα επιδεινωθεί με τον παροπλισμό των υποβρυχίων Type 209 που προγραμματίζεται για το άμεσο μέλλον ενώ ταυτόχρονα το πρόγραμμα ναυπήγησης των υποβρυχίων τύπου Scorpene παρουσιάζει καθυστέρηση 36 μηνών στην υλοποίηση του.
Επίσης, σημαντικό πρόβλημα στη συντήρηση και υποστήριξη του ινδικού υποβρυχιακού στόλου αποτελεί και η έλλειψη των σχετικών υποδομών στην Ινδία.
Υπενθυμίζεται ότι την Τετάρτη 14 Αυγούστου, στο ναυτικό ναυπηγείο του Mumbai, το συμβατικής πρόωσης τύπου Kilo υποβρύχιο INS Sindhurakshak S63 μετά από εκρήξεις που σημειώθηκαν σε αυτό και μεγάλη πυρκαγιά που ακολούθησε, βυθίστηκε. Στο ίδιο περιστατικό εκτεταμένες ζημίες υπέστη και ένα ακόμα υποβρύχιο τύπου Kilo, το INS Sindhuratna, που βρισκόταν επίσης στο ναυπηγείο.
Σύμφωνα με το Ναυτικό της Ινδίας το INS Sindhurakshak S63 μετέφερε πλήρες φορτίο όπλων αποτελούμενο από τορπίλες και βλήματα πλεύσης (cruise) καθώς βρισκόταν στα τελευταία στάδια της προετοιμασίας του για προγραμματισμένου απόπλου προς εκτέλεση περιπολίας.
Τελικά συνεργεία δυτών του Ναυτικού της Ινδίας κατόρθωσαν να εισχωρήσουν στο βυθισμένο υποβρύχιο του οποίου το πρόσθιο τμήμα έχει καταστραφεί ολοσχερώς. Όμως το έργο τους δυσχεράνθηκε από τις υψηλές θερμοκρασίες, τη χαμηλή ορατότητα και τις παραμορφωμένες λόγω υψηλών θερμοκρασιών θυρίδες που εμπόδιζαν την πρόσβαση στα διαμερίσματα του υποβρυχίου.
Οι τρεις αποτεφρωμένοι σωροί βρέθηκαν σε διαμέρισμα ακριβώς πίσω από τον πυργίσκο του υποβρυχίου και η αναγνώριση τους θα γίνει με τη χρήση DNA. Η κατάσταση των σωρών και το γεγονός ότι εξερράγησαν οι τορπίλες και τα βλήματα πλεύσης που αποτελούσαν τον οπλισμό του υποβρυχίου καθιστούν, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ναυτικού της Ινδίας, σχεδόν απίθανη την εύρεση κάποιων από τις σωρούς των υπολοίπων μελών του πληρώματος.
«Το Ναυτικό θα συνεχίσει την έρευνα κάθε ίντσας του υποβρυχίου μέχρις ότου εντοπιστούν όλες οι σωροί ή με απόλυτη βεβαιότητα διαπιστωθεί ότι δεν υπάρχουν άλλοι σωροί προς ανεύρεση», αναφέρει η ανακοίνωση του Ναυτικού. Πάντως οι οικογένειες των 18 μελών του πληρώματος έχουν μεταφερθεί στο Mumbai όπου αναμένουν τα αποτελέσματα των ερευνών.
Προς το παρόν οι προσπάθειες έχουν επικεντρωθεί στην εξασφάλιση πρόσβασης σε όλα τα διαμερίσματα του υποβρυχίου προτού επιχειρηθεί η ανέλκυση του. Μάλιστα το Ναυτικό δεν απέκλεισε την εμπλοκή πολιτικών συνεργείων επαγγελματιών δυτών στη διαδικασία.
Παράλληλα έχει συγκροτηθεί επιτροπή για τη διαπίστωση των αιτιών των εκρήξεων που ουσιαστικά κατέστρεψαν το πρόσφατα εκσυγχρονισμένο ρωσικής προέλευσης και κατασκευής υποβρύχιο. Ήδη στα ινδικά μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν δει το φως της δημοσιότητας οι πρώτες εκτιμήσεις ότι το υποβρύχιο υπέστη δολιοφθορά αλλά ο αρχηγός του Ναυτικού της Ινδίας με δηλώσεις του την περασμένη Τετάρτη παρουσιάστηκε επιφυλακτικός στην υιοθέτηση τους, σημειώνοντας ότι οι ενδείξεις μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν συνηγορούσαν με αυτή την εκδοχή.
Το ηλικίας 16 ετών υποβρύχιο που το όνομα του στα διάλεκτο Hindi σημαίνει «ο προστάτης των θαλασσών» επέστρεψε τον Απρίλιο από την Ρωσία όπου επί δύο χρόνια είχε υποβληθεί σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του σκάφους και των συστημάτων πρόωσης, επικοινωνιών, αισθητήρων, ηλεκτρονικών (συμπεριλαμβανομένων και των συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου) και οπλικού συστήματος με την εγκατάσταση των βλημάτων πλεύσης Klub. Το υποβρύχιο καλύπτεται ακόμη από την εργοστασιακή εγγύηση και μάλιστα η Zvyozdochka, η εταιρία που υλοποίησε το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, προσέφερε τη βοήθεια της στο Ναυτικό της Ινδίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2010 είχε πάλι σημειωθεί έκρηξη στο ίδιο υποβρύχιο καθώς ήταν δεξαμενισμένο στο Visakhapatnam με αποτέλεσμα να βρει τον θάνατο ένα μέλος του πληρώματος. Η έρευνα που διεξήχθη για το συγκεκριμένο περιστατικό κατέληξε ότι υπεύθυνη για την έκρηξη ήταν μία ελαττωματική βαλβίδα σε συστοιχία συσσωρευτών του υποβρυχίου το υποβρύχιο απέπλευσε για τη Ρωσία προκειμένου να υποστεί τις εργασίες εκσυγχρονισμού του.
Οι ζημίες που υπέστησαν το INS Sindhurakshak (που πιθανότατα θα πρέπει να θεωρηθεί ολοκληρωτική απώλεια) και το δεύτερο υποβρύχιο που ήταν δεξαμενισμένο δίπλα του είχαν ως αποτέλεσμα ο ινδικός υποβρυχιακός στόλος να αριθμεί πλέον μόνο 11 επιχειρησιακά υποβρύχια. Η κατάσταση θα επιδεινωθεί με τον παροπλισμό των υποβρυχίων Type 209 που προγραμματίζεται για το άμεσο μέλλον ενώ ταυτόχρονα το πρόγραμμα ναυπήγησης των υποβρυχίων τύπου Scorpene παρουσιάζει καθυστέρηση 36 μηνών στην υλοποίηση του.
Επίσης, σημαντικό πρόβλημα στη συντήρηση και υποστήριξη του ινδικού υποβρυχιακού στόλου αποτελεί και η έλλειψη των σχετικών υποδομών στην Ινδία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου