To EF-2000 Eurofighter είναι ένα σύγχρονο δικινητήριο μαχητικό αεροσκάφος που κατασκευάστηκε με κοινή προσπάθεια Ιταλίας, Ισπανίας, Μ. Βρετανίας και Γερμανίας. Το ευρωπαϊκό μαχητικό έπρεπε να είναι ικανότατο dogfighter για να μπορεί να αντιμετωπίσει τα Σοβιετικά Su-27S/UB. Η αρχική έκδοση Tranche 1 είχε ελάχιστες ικανότητες αέρος εδάφους και προοριζόταν αποκλειστικά για αεροπορική υπεροχή.
Με τη διάλυση της Σοβ. Ένωσης και την εξάλειψη της απειλής η ανάπτυξη του μαχητικού επιβραδύνθηκε σημαντικά.
Είχαν ήδη επενδυθεί μεγάλα ποσά στο πρόγραμμα.
Ταυτόχρονα ξεκίνησαν οι συζητήσεις για την προώθηση του στην διεθνή αγορά και το μοίρασμα των κερδών από τις πωλήσεις.
Είχαν ήδη επενδυθεί μεγάλα ποσά στο πρόγραμμα.
Ταυτόχρονα ξεκίνησαν οι συζητήσεις για την προώθηση του στην διεθνή αγορά και το μοίρασμα των κερδών από τις πωλήσεις.
Ετσι αναπτύχθηκε η έκδοση πολλαπλών ρόλων Tranche 2 με ικανότητα βολής πυραύλων αέρος-αέρος IRIS-T, AIM-120C-5 AMRAAM αλλά και πυραύλων αντιρανταρ HARM, “έξυπνων” βoμβων, GPS-καθοδηγούμενων βομβών, πυραύλων cruise Scalp EG/KEPD 350, αντιπλοικων Harpoon, αντιαρματικών Brimstone κτλ.
Υπάρχει επίσης η δυνατότητα εγκατάστασης του Ισραηλινού Litening III.
Μελλοντικά το EF-2000 θα εξοπλιστεί με το νέο πύραυλο αέρος-αέρος Meteor Mk2 που θα αλλάξει τα δεδομένα των σύγχρονων αερομαχιών..
Άλλα όπλα που θα πιστοποιηθούν στο αεροσκάφος είναι οι βόμβες JDAM, η Paveway IV και η HOPE/HOSBO με βεληνεκές 150 χλμ.
Η έκδοση Tranche 3 περιλαμβάνει AESA ραντάρ CAPTOR (πρώην ECR-90) με μεγάλη αντοχή σε ηλεκτρονικό πόλεμο αλλά λόγω μείωσης των αρχικών παραγγελιών και έλλειψης χρηματοδότησης καθυστερεί αρκετά..
Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός του μαχητικού είναι αρκετά εξελιγμένος.
Το Multifunctional Information Distribution System (MIDS) παρέχει Link 16 data link ενώ το TERPROM Terrain Referenced Navigation (TRN), που προέρχεται απο το Tornado IDS, του δίνει μεγάλες ικανότητες πολύ χαμηλής πτήσης.
Το αυτοματοποιημένο σύστημα ηλεκτρονικού πόλεμου Praetorian είναι επίσης από τα πιο εξελιγμένα.
Το EF-2000 διαθέτει στον κεντρικό αεραγωγό το IRST σύστημα σκόπευσης Passive Infra-Red Airborne Track Equipment (PIRATE) που διασυνδέεται με το HMD του πιλότου αλλά έχει μικρότερες επιδόσεις από το Litening III.
Οι κινητήρες του αεροσκάφους είναι οι EJ200, που ανταγωνίζονται επάξια τους αμερικάνικους F414, όμως είναι ακριβότεροι.
Το πιλοτήριο είναι glass cockpit με τρεις MHDD, HUD ευρείας γωνιάς με σύστημα FLIR και Multifunctional Information Distribution System (MIDS).
Αν και το EF-2000 δεν σχεδιάστηκε ως stealth μαχητικό, έγιναν σημαντικές προσπάθειες για μείωση του RCS, ειδικά στο εμπρός μέρος.
Η σχεδίαση του αεροσκάφους στο εμπρόσθιο τμήμα είναι τέτοια ώστε να “διώχνει” τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα από πάνω του.
Το εμπρόσθιο μέρος του κινητήρα κοντά στον αεραγωγό είναι επικαλυμμένο ειδικά ώστε να μειωθεί το θερμικό ίχνος του αεροσκάφους.
Δεν υπάρχει εσωτερική αποθήκη οπλισμού για να είναι δυνατή η μεταφορά μεγαλύτερου αριθμού όπλων.
Ωστόσο οι πύραυλοι κατά την τοποθέτηση τους «μπαίνουν» κατά το ήμισυ σε ειδικά διαμορφωμένες θέσεις πάνω στην επιφάνεια του αεροσκάφους ώστε να μην αυξάνουν το συνολικό ίχνος του.
Επιπλέον έχει γίνει χρήση radar absorbent materials (RAM) σε συγκεκριμένα σημεία του αεροσκάφους ώστε να απορροφάται η Η/Μ ακτινοβολία των ραντάρ αεράμυνας.
Τέλος το Eurofighter έχει σύστημα Emission Controls (EMCON) στο ραντάρ του μηχανικής σάρωσης ώστε να ελέγχεται η Η/Μ ακτινοβολία που εκπέμπεται αλλά με το νέο AESA ραντάρ θα είναι περιττό. Η Ελλάδα είχε παραγγείλει 60 EF-2000 το 1999 για να αποσύρει τα παλιότερα μαχητικά της αλλά λόγω χρέους Ολυμπιακών αγώνων και λοιπών σκανδάλων η προμήθεια δεν έγινε ποτέ.
Φυσικά οι γερμανοτραφείς πολιτικοί και εταιρείες της Ελλάδος κάνανε τα πάντα για να αγοράσουμε τα μαχητικά.
Το 2011 όμως οι Γερμανοί που το προωθούσαν κλείσανε τα γραφεία τους στην Ελλάδα σίγουροι οτι δεν υπάρχει δυνατότητα αγοράς νέων μαχητικών τουλάχιστον μέχρι το 2018.
Κάτι ξέρανε περισσότερο απο μας φαίνεται..
Σε όσους διαγωνισμούς πήρε μέρος το Ευρω-μαχητικο έδειξε τις πολύ καλές επιδόσεις του αλλά τους έχασε όλους λόγω του κόστους αγοράς του.
Είναι φανερό οτι το EF-2000 δεν σχεδιάστηκε για να «πουλήσει» αλλά για μια πολύ συγκεκριμένη αποστολή.
Η αποστολή αυτή είναι η αεροπορική υπεροχή και η ικανότητα αντιμετώπισης βαρέων μαχητικών όπως το Su-27 και τα παράγωγα του.
Πράγματι έχει εξαιρετικές ικανότητες σε κλειστές αερομαχίες και υπολογίζεται ότι η ευελιξία του είναι διπλάσια ή τριπλάσια από μαχητικά όπως F-16C και Mirage-2000.
Ωστόσο στο σύγχρονο αεροπορικό πόλεμο μεγαλύτερη σημασία έχει η beyond-visual-range (BVR) και stealth ικανότητες του μαχητικού.
Η άλλη σημαντική παράμετρος είναι το ραντάρ.
Το Ευρω-μαχητικό δεν διαθέτει AESA ραντάρ και δεν ξέρουμε και πότε θα αποκτήσει..
Επομένως τα τουρκικά F-35 με AESA ραντάρ και Meteor Mk2 πυραύλους είναι θεωρητικά ανώτερα των EF-2000.
Το μεγαλύτερο όμως μειονέκτημα στην προμήθεια του EF-2000 είναι το κόστος του..
Είναι ένα πανάκριβο αεροσκάφος που οι κατασκευαστές του το πασάρουν στις αγορές για “να βγάλουν κανα σπασμένο”.
Υπάρχουν άλλα μαχητικά με πολύ καλύτερο λόγο κόστος/απόδοση.
Όσες χώρες αγόρασαν το Ευρωμαχητικο το έκαναν ως πολιτική κίνηση.
Προφανώς η Ελλάδα βάδιζε γοργά προς την χρεωκοπία και οι πολιτικοί «εγκέφαλοι» με αγνά «πατριωτικά» αισθήματα έκριναν σκόπιμο ότι έπρεπε να το προμηθευτούν.
Η αγορά μεταχειρισμένων ΕF-2000 Tranche 1 και ο εκσυγχρονισμός τους είναι ότι χειρότερο θα μπορούσαμε να κάνουμε.
Ακόμα και ζαμπλουτες χώρες που πήραν την έκδοση Tranche 1 και θέλουν να την εκσυγχρονίσουν πληρώνουν αδικαιολόγητα μεγάλα ποσά..
Φυσικά η ΠΑ δεν χρειάζεται πανάκριβα δικινητήρια βαρέα μαχητικά αμφιβόλου εξέλιξης αλλά μονοκινητήρια μαχητικά με AESA ραντάρ που θα αξιοποιούν πλήρως τον υπάρχον οπλισμό και μπορούν να αποκτηθούν με εξωτερική βοήθεια..
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου