Προαλείφουν την… μετεξέλιξη της «ΤΔΒΚ» σε συνιστών κράτος!
Με βασικό άξονα, τη μετεξέλιξη του ψευδοκράτους σε συνιστών τ/κ κρατίδιο, η τουρκική πλευρά επιχειρεί να κερδίσει χρόνο και πόντους στις εν εξελίξει διαπραγματεύσεις. Οι θέσεις που καταθέτει η τουρκική πλευρά εξουδετερώνουν τις δυνατότητες συνεννόησης και διπλωματικές πηγές θεωρούν πως στρατηγικός στόχος των Τούρκων είναι να οδηγηθεί η διαδικασία σε αδιέξοδο. Με βάση τις θέσεις που έχει καταθέσει η τουρκική πλευρά, είναι ενδεικτικές και οι προθέσεις της. Μεταξύ άλλων, η τουρκική πλευρά θέτει θέμα διεθνούς εκπροσώπησης. Στη διάρκεια της συζήτησης των εξωτερικών σχέσεων, ζητούν όπως υπάρχει εναλλαγή στις θέσεις των πρεσβευτών σε δώδεκα μεγάλες διπλωματικές αποστολές και η κατανομή τους 50-50.
Περαιτέρω, εκεί που ο πρέσβης θα είναι Ελληνοκύπριος, ο δεύτερος θα είναι Τουρκοκύπριος και το αντίθετο. Στην περίπτωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης ζητούν όπως η χώρα εκπροσωπείται και από τα δυο συνιστώντα κρατίδια, κάτι που ασφαλώς δεν μπορεί να γίνει καθώς αντιβαίνει στους κανόνες λειτουργίας της ΕΕ. Κάθε κράτος-μέλος εκπροσωπείται στα Συμβούλια από έναν αντιπρόσωπο και έχει μια θέση κατά τις συζητήσεις διαφόρων θεμάτων και τον καθορισμό πολιτικής.
Η τουρκική πλευρά διαφωνεί πως τα ευρωπαϊκά θέματα αποτελούν αρμοδιότητα της κεντρικής ομοσπονδιακής κυβέρνησης. Υποστηρίζουν πως αναλόγως του θέματος και των αρμοδιοτήτων τα ζητήματα να τυγχάνουν διαχείρισης. Είτε, δηλαδή, σε επίπεδο κεντρικής ομοσπονδιακής κυβέρνησης είτε από τα συνιστώντα κρατίδια. Αυτή η προσέγγιση και πάλιν δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή από την Ευρωπαϊκή Ένωση και δεν γίνεται αποδεκτή από την ελληνοκυπριακή πλευρά.
Η τουρκική πλευρά διαφωνεί και για τη λειτουργία μιας Κεντρικής Τράπεζας.
Περαιτέρω, ζητά την αναδρομική νομιμοποίηση όλων των πράξεων εκτελεστικής, νομοθετικής και δικαστικής φύσης του ψευδοκράτους, όπως προέβλεπε και το σχέδιο Ανάν. Υποστηρίζει πως οι πράξεις αυτές θα ισχύουν αμέσως μετά την αποδοχή της συμφωνίας από δημοψηφίσματα, χωρίς μεταβατική περίοδο. Τούτο, σημαίνει ουσιαστικά πως το ψευδοκράτος θα μετεξελιχθεί σε συνιστών τουρκοκυπριακό κρατίδιο. Και στην προσέγγιση αυτή διαφωνεί η ε/κ πλευρά.
Σε ό,τι αφορά τη δημόσια υπηρεσία οι θέσεις που καταθέτουν δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές καθώς, μεταξύ άλλων, δεν θα μπορεί να λειτουργήσει το κράτος. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στην πρότασή τους, για τη δομή της δημόσιας υπηρεσίας, προβλέπεται εκεί που ο υπουργός θα είναι από τη μια κοινότητα, ο δεύτερος τη τάξει να είναι από την άλλη, έχοντας ισχυρές αρμοδιότητες.
Είναι σαφές πως η πρόθεσή τους είναι η διασφάλιση ότι ακόμη και εκεί που δεν θα είναι Τουρκοκύπριος ο υπουργός, να έχει ενισχυμένες εξουσίες ο δεύτερος. Είναι προφανές πως η λογική αυτή παραπέμπει εμμέσως σε εκ περιτροπής σε όλες τις βαθμίδες, ενώ την ίδια ώρα, το προτεινόμενο σύστημα εκτιμάται ότι θα είναι δυσλειτουργικό, καθώς επί της ουσίας θα είναι διαρχία.
Η γενική εικόνα που παρουσιάζεται μέσα από την πρόταση της τουρκοκυπριακής πλευράς είναι πως η Κύπρος θα είναι μια χώρα με γραφειοκρατία και πολυπρόσωπη δημόσια υπηρεσία. Θα υπάρχουν, βασικά, δομές στα συνιστώντα κράτη και στο κεντρικό κράτος.
πηγή:www.philenews.com/