Μία ανάρτηση στην ειδησεογραφική πύλη της τοπικής εφημερίδας «Star Telegram» του Fort Worth του Τέξας περιείχε και μία αναφορά εξαιρετικού ελληνικού ενδιαφέροντος, αφού αφορά τον στόλο των μαχητικών F-16 Fighting Falcon της Πολεμικής Αεροπορίας. «Η Ελλάδα, η οποία διαθέτει 140 F-16, αναμένεται να ανοίξει τη διαδικασία για την υποβολή προσφορών για την ανάθεση σύμβασης εκσυγχρονισμούεντός του τρέχοντος έτους» [η έμφαση έχει προστεθεί], αναφέρεται στην ανάρτηση της 11ης Ιουνίου ότι δήλωσε ο John Bean, πρώην στέλεχος της Lockheed Martin και νυν αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής των παγκοσμίων προγραμμάτων μαχητικών τηςBAE Systems.
Με τη συνεργασία του Ινστιτούτου Αναλύσεων Ασφάλειας και Άμυνας (ΙΑΑΑ–ISDA)
Είναι φυσικά γνωστό, ότι η Πολεμική Αεροπορία έχει ήδη εκδώσει μία τρισέλιδη και εξαιρετικά λιτή αίτηση για πληροφορίες (RFI: Request For Information) για τον εκσυγχρονισμό του στόλου των μαχητικών F-16 Fighting Falcon που σήμερα διαθέτει.
Με βάση πληροφορίες τα βασικά στοιχεία του RFI είναι τα ακόλουθα:
α) Ζητούνται τεχνικά και οικονομικά στοιχεία για τον εκσυγχρονισμό του συνόλου των μαχητικών F-16 και όλων των εκδόσεων (Block 30, Block 50, Block 52+, Block 52+ Advanced) που επιχειρεί η Πολεμική Αεροπορία.
β) Ζητείται η υποβολή προτάσεων εκσυγχρονισμού με ή χωρίς την εγκατάσταση ραντάρ AESAγια μέρη ή και για το σύνολο του στόλου.
γ) Ζητείται η υποβολή προτάσεων για την αξιοποίηση των διαφόρων συστημάτων, υποσυστημάτων και συγκροτημάτων των μαχητικών που θα εκσυγχρονιστούν σε μαχητικά παλαιότερων εκδόσεων καθώς και η αγορά από τον υποψήφιο ανάδοχο όσων θα απομείνουν αδιάθετα.
Είναι αυτονόητο, ότι όπως έχει διατυπωθεί το RFI είναι τόσο γενικό και αόριστο που δεν επιτρέπει την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων για τη διάρθρωση και το ακριβές περιεχόμενο του προγράμματος εκσυγχρονισμού.
Η αοριστία και η γενικότητα είναι, κατά τη γνώμη μας, εξαιρετικά ορθή επιλογή της Πολεμικής Αεροπορίας, καθώς ο κύριος σκοπός του RFI είναι η συλλογή επικαιροποιημένων πληροφοριών και προτάσεων. Για να το πούμε σχηματικά, το ερώτημα του RFI είναι «τι διατίθεται και τι λύσεις υπάρχουν» και όχι «αυτό θέλουμε, πείτε μας πόσο κάνει».
Είναι επίσης αυτονόητο, ότι με τη λεπτομερειακή ανάλυση των πληροφοριών που θα συλλεχθούν, η Πολεμική Αεροπορία θα μπορέσει αφενός να καταγράψει όλο το φάσμα των διατιθέμενων επιλογών, τη δυνατότητα συνδυασμού τους και τελικά να προσδιορίσει το ακριβές περιεχόμενο του εκσυγχρονισμού αλλά και τη διάρθρωση του, δηλαδή ποια μαχητικά και ποιών εκδόσεων θα αναβαθμιστούν σε ποιο επίπεδο και πως θα αξιοποιηθούν τα συστήματα, υποσυστήματα και συγκροτήματα σε μαχητικά παλαιότερων εκδόσεων με επιδιωκόμενα, μεταξύ άλλων οφέλη και την ελαχιστοποίηση του φαινομένου της αχρήστευσης λόγω παλαιότητας (obsolescence) και φυσικά την αύξηση της ομοιοτυπίας στον μέγιστο δυνατό βαθμό.
Το ενδιαφέρον των δηλώσεων του Bean, όπως αυτές αναφέρονται στην ανάρτηση, είναι ότι προσδιορίζει την έναρξη της διαδικασίας υποβολής προσφορών για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού εντός του τρέχοντος έτους.
Η εκτίμηση αυτή επιβεβαιώνει πρόσφατες πληροφορίες ότι εκδηλώνεται τάση «επιτάχυνσης» του συγκεκριμένου προγράμματος.
Καθώς η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας,
>μπορεί να βελτιώθηκε αλλά ακόμη αντιμετωπίζει προβλήματα,
>η άρτια συγκρότηση του προγράμματος είναι εξαιρετικά κρίσιμη αφού αφορά περισσότερο από το 50% του στόλου των μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας,
>η βιομηχανική του διάσταση είναι εξαιρετικά σημαντική για την εγχώρια αεροδιαστημική βιομηχανία (κατά κύριο λόγο την ΕΑΒ, αλλά όχι μόνο),
>η δημιουργία της αίσθησης της «επιτάχυνσης» που όπως φαίνεται μεταδόθηκε και στους υποψήφιους αναδόχους εκτός Ελλάδας πιθανότατα μπορεί να αποδοθεί στη γνωστή και στρεβλή αντίληψη της «διπλωματίας των εξοπλισμών», που παρά τις παταγώδεις αποτυχίες της φαντάζει ακόμη ελκυστική σε κυβερνητικούς παράγοντες.
Το ότι τα εξοπλιστικά προγράμματα έχουν και πολιτική διάσταση είναι δεδομένο. Όμως, μετά από όσα έχουν συμβεί και αποκαλυφθεί για το σχετικά πρόσφατο παρελθόν, είναι απείρως προτιμότερη η ορθή μελέτη, προετοιμασία και εκτέλεση τους παρά η προώθηση της υλοποίησης τους στη βάση μεγαλόσχημων και συνήθως κενών περιεχομένου πολιτικών σχεδιασμών.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, του εκσυγχρονισμού των F-16, το σπάσιμο της «κυριαρχίας του OEM» (Original Equipment Manufacturer) αποτελεί για τη χώρα μας ευνοϊκή συγκυρία και μεγάλη ευκαιρία, καθώς της επιτρέπει να εκμεταλλευθεί στο έπακρο τον έντονο εμπορικό ανταγωνισμό μεταξύ των υποψήφιων αναδόχων όχι μόνο σε επίπεδο πλατφόρμας, αλλά συστήματος, υποσυστήματος και ακόμα και συγκροτήματος.
Μάλιστα, στη συγκεκριμένη ανάρτηση με τίτλο «At Alliance At Alliance, BAE Systems challenges Lockheed on F-16 upgrades» («Στο Alliance η ΒΑΕ Systems προκαλεί τη Lockheed στον εκσυγχρονισμό των F-16»), παρουσιάζεται το πως υλοποιείται αυτή η σύγκρουση στην πράξη και μάλιστα πλησίον του δυτικού Fort Worth όπου βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα παραγωγής της Lockheed Martin. Εδώ ας σημειωθεί ότι 200 υπάλληλοι της BAE Systems βρίσκονται στις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin και συνεργάζονται με το προσωπικό της για τηνανάπτυξη συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου για το F-35.
Το Alliance είναι ένα αεροδρόμιο του Fort Worth σε ένα υπόστεγο του οποίου βρίσκονται δύο F-16 της Αεροπορίας της Νοτίου Κορέας που αφίχθησαν εκεί τον προηγούμενο μήνα. Τα δύο μαχητικά είναι τα πρώτα που θα υποβληθούν στο ύψους 1,3 δις δολαρίων ΗΠΑ (958 εκατ. ευρώ) πρόγραμμα εκσυγχρονισμού που ανέθεσε η ασιατική χώρα στη BAE Systems και το οποίο αφορά περίπου 130 μαχητικά F-16.
Προκειμένου να εκτελέσει το πρόγραμμα, η BAE Systems δημιούργησε μία νέα βιομηχανική εγκατάσταση στο αεροδρόμιο Alliance σε χώρο εμβαδού 18.580 τετραγωνικών μέτρων που πριν καταλαμβανόταν εξ ολοκλήρου από τη Bell Helicopter. Προς το παρόν η Bell θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί τη μισή εγκατάσταση μέχρι την επόμενη άνοιξη όταν θα ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής της ακαδημίας πτητικής εκπαίδευσης στο διοικητήριο της Bell Helicopter στο ανατολικό Fort Worth.
Ήδη η BAE Systems έχει προσλάβει 175 άτομα ως προσωπικό και μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους ο αριθμός τους σχεδιάζει να το αυξήσει στα 300. Επίσης άρχισε τις χωματουργικές εργασίες για την κατασκευή ενός νέου εργαστηρίου ολοκλήρωσης συστημάτων εμβαδού 3.716 τετραγωνικών μέτρων.
Σύμφωνα με τον Bean, η επικέντρωση της Lockheed Martin στην επίτευξη των στόχων του προγράμματος ανάπτυξης του επόμενης γενεάς μαχητικού F-35, το οποίο ταλαιπωρείται από τεχνικές καθυστερήσεις και υψηλά κόστη, οδήγησαν τη BAE Systems στην εκτίμηση ότι μπορεί να αυξήσει τον κύκλο εργασιών της εστιάζοντας στον εκσυγχρονισμό των F-16.
«Οι πελάτες ζητούν κραυγαλέα τον ανταγωνισμό» δηλώνει ο Bean στον συντάκτη της ανάρτησης. Κατά την εκτίμηση του περί τα 1.000 ως 1.200 F-16 θα απαιτηθεί να επιχειρούν για τα επόμενα 25 χρόνια ή περισσότερο. Μεταξύ των χωρών που η BAE Systems εστιάζει το ενδιαφέρον της είναι η Ελλάδα, η Σιγκαπούρη, η Τουρκία, η Αίγυπτος και το Μπαχρέιν.
Η ανάρτηση περιλαμβάνει επίσης και τις απόψεις της Lockheed Martin, η οποία, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, για χρόνια εκτελούσε τους εκσυγχρονισμούς των F-16, συμπεριλαμβανομένων και των μέσης ζωής για τα μαχητικά της Αεροπορίας των ΗΠΑ.
Κατά τον George Standridge, αντιπρόεδρο επιχειρηματικής ανάπτυξης της Lockheed Martin Aeronautics, η γνώση της εταιρίας για το μαχητικό αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα έναντι της BAE Systems ή οποιουδήποτε άλλου ανταγωνιστή. «Είμαστε η αρχή σχεδίασης και ανάπτυξης για το αεροσκάφος και έχουμε τη μοναδική τεχνογνωσία για να το οδηγήσουμε στη μέγιστη ικανότητα», σημειώνει ο Standridge.
Υπενθυμίζεται, ότι πριν δύο χρόνια η Ταϊβάν ανέθεσε στη Lockheed Martin σύμβαση ύψους 1,85 δις δολαρίων ΗΠΑ (1,365 δις ευρώ) για την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών145 μαχητικών F-16.
Στο Alliance, οι μηχανικοί της BAE Systems πρόκειται να αναπτύξουν λογισμικό και να ολοκληρώσουν τα ηλεκτρονικά πτήσης και άλλα συστήματα. Μεταξύ των νέων συστημάτων περιλαμβάνονται νέος υπολογιστής αποστολής, νέο ραντάρ, συστήματα επικοινωνιών, ναυτιλίας και στόχευσης όπλων, αισθητήρες, υψηλής ανάλυσης οθόνες απεικόνισης και σύστημα προβολής πληροφοριών στην κάσκα του πιλότου.
Τα δύο νοτιοκορεατικά F-16 θα χρησιμοποιηθούν ως πρωτότυπα για το πρόγραμμα και με βάση τον ισχύοντα προγραμματισμό οι δοκιμές εδάφους θα λάβουν χώρα τον επόμενο χρόνο και οι πτητικές δοκιμές για το 2016. Μόλις ολοκληρωθεί η ανάπτυξη των πρωτοτύπων η αναβάθμιση των υπολοίπων μαχητικών θα γίνει στη Νότια Κορέα.
«Δεν θέλουμε μόνο να εκσυγχρονίσουμε το αεροσκάφος, αλλά να γίνουμε εταίρος μέχρι το τέλος της [επιχειρησιακής] ζωής του» σημείωσε ο Bean, συνοψίζοντας τη στρατηγική φιλοσοφία της BAE Systems για τα προγράμματα εκσυγχρονισμού των F-16.http://www.defence-point.gr/news/?p=104557
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου