Δευτέρα 1 Σεπτεμβρίου 2014

Τακτικές "ανταρτοπολέμου" των ΗΠΑ κατά της Κίνας.

Για να αποδυναμώσεις έναν ισχυρό στρατό ο καλύτερος τρόπος είναι η συνεχή πρόκληση του σε υψηλή επιφυλακή. Αυτό θα φέρει ως αποτέλεσμα την ταχύτερη φθορά και κούραση του, ενώ ταυτόχρονα θα επιφέρει και μείωση σταδιακά της επαγρύπνησης και προσοχής του, στα «σωστά σημεία».
Το παραπάνω είναι ένα σημείο τακτικής ανταρτοπόλεμου, απέναντι σε ένα πολύ ισχυρότερο εχθρό που δεν μπορεί να πολεμηθεί απευθείας. Σε αυτό το πλαίσιο μοιάζει να κινείται η κόντρα ΗΠΑ και Κίνας , με «οχήματα φθοράς» την αιώνια διαμάχη μεταξύ των χωρών της Νοτίου Ασίας.
Ινδία, Πακιστάν, Μπαγκλαντές, Αφγανιστάν, Ιαπωνία, Βόρειος Κορέα , όλες χώρες στα σύνορα της Κίνας. Όλες χώρες που βρίσκονται σε μια συνεχή αναταραχή, με το παράδοξο μισές από αυτές να ανήκουν στο G20. Το κοινό σημείο τους όμως είναι πώς έχουν στα σύνορα τους την χώρα της Κίνας.
 

 
Οι περισσότερες εξ αυτών γνωρίζουν πώς μια κόντρα με τον Κινέζικο δράκο δεν θα έχει αίσιο αποτέλεσμα για κανέναν και για αυτό παρά τις αψιμαχίες ακόμα και με στρατούς στα σύνορα τους, δεν έχει υπάρξει κλιμάκωση. Αυτό ήρθε προ μηνών η εταιρία Stratfor να ανατρέψει με μια έκθεση της, όπου εντοπίζει βαθμιαίο πρόβλημα εντάσεων μεταξύ Πακιστάν και Ινδίας (ήδη υφίσταται) , Β.Κορέας , Ιαπωνίας και Κίνας (γνωστή η ένταση τους) σε τέτοια κλίμακα πού ίσως να χρειαστεί επίβλεψη από τα Ηνωμένα Έθνη κυρίως για την παρουσία πυρηνικών όπλων από τις τρεις χώρες εξ αυτών (βλ. Κίνα, Ινδία, Πακιστάν.

Όμως όλα αυτά έχουν ως επίκεντρο την Κίνα. Είναι ο «εφιάλτης» των ΗΠΑ για τα εξής χαρακτηριστικά που δείχνουν μια ανερχόμενη δύναμη.

1. Οικονομική ανεξαρτησία που βασίζεται σε ποσότητες χρυσού και παγκοσμίων επενδύσεων. Οι κινήσεις της μάλιστα για να εξασφαλίσει και ενεργειακά κοιτάσματα στον Ειρηνικό και η πρόσφατη συμφωνία με Ρωσία για φυσικό αέριο έχει δημιουργήσει ακόμα περισσότερο άγχος σε κλιμάκια των ΗΠΑ.
 
 
2. Στρατιωτική τεχνολογία και δύναμη. Αν και αρχικά οι περισσότεροι εκτιμούσαν πώς η Κίνα έχει μεν υπεράριθμο στρατό αλλά με απαρχαιωμένα μέσα , αυτό αλλάζει δραματικά μέσα στα επόμενα χρόνια. Ήδη θεωρείται δεύτερη σε δαπάνες εξοπλισμών και τεχνολογίας ενώ πλέον δείχνει να μπορεί να έχει αυτόνομη αμυντική βιομηχανία , πολλές φορές αγοράζοντας ή υποκλέπτοντας απόρρητα τεχνολογικά σχέδια εκ δυσμάς. Ανησυχία προκαλεί και η δυναμική στον κυβερνοκόσμο που διαθέτει.
 

 
3. Βιομηχανία. Μια χώρα που έχει ισχυρή παραγωγή και μπορεί να διατηρήσει ανεξαρτησία σε μεγάλο βαθμό αποφεύγοντας δανεισμό ενώ μπορεί να αυξάνει την οικονομική δυνατότητα της μέσω εμπορίου από εξαγωγές είναι ένας ακόμα πυλώνας ισχύος.
 

 
4. Κλειστή συνοχή κράτους. Οι υπηρεσίες της Κίνας σε επίπεδο κράτους είναι εσωστρεφείς έως και ορίου απομονωτισμού. Αυτό δυσκολεύει αφάνταστα τις υπηρεσίες πληροφοριών των ΗΠΑ να έχουν πρόσβαση σε στοιχεία και δεδομένα σε μια αχανή χώρα με δεκάδες στεγανά και σφραγίδες ασφαλείας.
 

 
Αν κάποιος έχει μια εξοικείωση με τον Αμερικάνικο Τύπο αλλά και μια σχετική επαφή με δηλώσεις από ΗΠΑ για την Κίνα θα είναι εύκολο να διαπιστώσει πώς μεγαλύτερος προβληματισμός υπάρχει εκεί παρά στο θέμα με την Ουκρανία και την Ρωσία ακόμα και αν η δεύτερη παρουσιάζεται πιο επιθετική.
 

 
Για αυτό και το δόγμα που θα εφαρμοστεί είναι αυτό των real politics. Όποια χώρα διαθέτει τα 4 παραπάνω κριτήρια είναι εχθρός και πρέπει να μειωθεί η ισχύς του ή να εξαφανιστεί πριν συνιστά ορατή απειλή για το άλλο κράτος χώρα. Αυτό επειδή δεν μπορεί να γίνει απευθείας με κάποια στρατιωτική ή οικονομική επέμβαση (και στα δύο ήδη μειονεκτούν οι ΗΠΑ) θα πρέπει να γίνει με τεχνητή φθορά μέσα από “proxies” με την θέληση τους ή όχι.
 

 
Παραδείγματος χάριν , το Πακιστάν ήδη τελεί υπό αναταραχή και χρειάζεται μόνο ένα «σπρώξιμο» για να εμπλακεί σε μια διαμάχη με την Ινδία (ήδη υπάρχει ένταση με φόντο το Ισλαμαμπάντ) ενώ η δεύτερη σε περίπτωση έντασης είναι λογικό να αυξήσει τα μέτρα επιφυλακής και στα Κινέζικα σύνορα ενεργοποιώντας και τον φυσικό νόμο της δράσης-αντίδρασης. Η Κίνα δεν θα είναι ήρεμη με μια τέτοια σύγκρουση στα σύνορα της.

Το ίδιο πάνω κάτω έγινε και με το θέμα της Βορείου Κορέας όπου η Κίνα και πάλι τέθηκε σε επιφυλακή , περιορίζοντας την επιρροή της στη χώρα εκεί λαμβάνοντας ουδέτερη θέση αναγκαστικά για να μην πέσει σε δυσμένεια από όλο τον πλανήτη.
 

 
Στο θέμα με την Ιαπωνία και την αμφισβητούμενη κυριαρχία των νήσωνSenkaku, είναι ακόμα πιο εμφανής η ένταση και η πρόκληση καθώς αφορά και εθνικό συμφέρον της Κίνας με τα ενεργειακά κοιτάσματα στην περιοχή. Σημαντικό είναι εδώ να τονιστεί πώς η Ιαπωνία είναι το Αμερικάνικο προπύργιο αμύνης στον Ειρηνικό αυξάνοντας έτσι και την σημαντικότητα της κατάστασης και από πλευράς ΗΠΑ.
 

 
Όλη η παραπάνω εικόνα περιπλέκεται ακόμα περισσότερο αν σκεφτεί κανείς πώς η Κίνα έχει ήδη δώσει έμφαση στο συμμαχικό σύμφωνο SCO(Shanghai Cooperation Organization ) με την Ρωσία που μπορεί να παίξει ρόλο ασπίδας σε πιθανές στρατιωτικές προκλήσεις από οποιονδήποτε.
 

 
Στους επόμενους μήνες , σύμφωνα πάντα με δικές μας πληροφορίες, φαίνεται να υπάρχει μια κατάσταση αναγνωριστική ακριβώς όπως σε ένα παιχνίδι σκάκι , όπου θα κινηθούν κάποια «πιόνια» και θα εφαρμοστούν και κάποιες τακτικές πρόκλησης (όπως η διαμάχη Ινδίας Πακιστάν και αυτή με Ιαπωνία) για να φανεί πόσο πιθανή είναι μια κλιμάκωση από την Κίνα σε στρατιωτικό επίπεδο με έμφαση στο όριο ανοχής της. Για αυτό και οι εκθέσεις από αναλυτές και δεξαμενές σκέψεων του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ θα δείχνουν όλο και πιο κοντά στην Κίνα πιθανές εστίες ανάφλεξης και προβλημάτων… μέχρι και την πιθανή αντίδραση με ένταση από την Ιαπωνία, δια δηλώσεων.

πηγές:
http://southasia.foreignpolicy.com/posts/2014/08/26/militancy_in_pakistan
http://southasia.foreignpolicy.com/posts/2014/08/26/how_the_pakistani_military_mindset_evolved
http://southasia.foreignpolicy.com/posts/2014/08/26/un_asks_india_pakistan_for_peaceful_dialogue_cleric_ready_to_die_in_islamabad_abdul
http://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Cooperation_Organisation
http://www.stratfor.com/regions/asia-pacific
http://www.stratfor.com/weekly/india-china-rivalry#axzz3BUuTufC4
http://www.brookings.edu/blogs/up-front/posts/2014/07/07-us-china-strategic-economic-dialogue

Για το Geopolitics.com.gr
 

 
Αλέξανδρος Νίκλαν
 
Σύμβουλος Θεμάτων Ασφαλείας
 
IISCA Sec Group/ThinkTank

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου