Δευτέρα 8 Σεπτεμβρίου 2014

ΚΡΙΜΑΙΑ: ΤΑ ΔΕΙΝΑ ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ

Στην Κριμαία αναμένουν την οικονομική ανάπτυξη (Getty Images)
Ενώ η διεθνής προσοχή επικεντρώνεται στην ανατολική Ουκρανία, η Κριμαία παραμένει μια ανοιχτή πληγή και ένας πολιτικός εφιάλτης. Τέσσερις μήνες μετά ενσωμάτωση της Κριμαίας και της πόληςKRIMAIA της Σεβαστούπολης στη Ρωσική Ομοσπονδία ως μεμονωμένα στοιχεία, η οικονομική κατάσταση έχει αρχίσει να αποσυντίθεται και η απάντηση της Μόσχας φαίνεται μάλλον ανεπαρκής σε αυτό το σημείο. Με το ρεύμα των επιδοτήσεων από την Ουκρανία να έχει σταματήσει εντελώς, η Ρωσία έχει τώρα να βρει γρήγορα λύσεις, για να διασφαλιστεί η οικονομική επιβίωση των δύο νεότερων εδαφικών οντοτήτων της.

Λόγω δυσλειτουργιών του δικτύου τροφοδοσίας και του πληθωρισμού, οι τιμές των βασικών αγαθών και των εμπορευμάτων έχουν εκτοξευθεί κατά περισσότερο από 30% από τότε που υιοθετήθηκε το ρούβλι ως επίσημο νόμισμα. Οι μισθοί και οι συντάξεις ωστόσο, δεν έχουν αυξηθεί αναλόγως για να ανταποκριθούν στις προσδοκίες. Οι ελλείψεις των προϊόντων διατροφής επαναλαμβανόμενες, ενώ ο τοπικός γεωργικός τομέας έχει ήδη επηρεαστεί όπως η ουκρανική κυβέρνηση αποφάσισε τον Ιούνιο να περιορίσει την υδροδότηση της χερσονήσου. Επιπλέον, λόγω της διαφυγής των επενδυτικών κεφαλαίων και το επαναλαμβανόμενο κλείσιμο τραπεζών, η ανάληψη χρημάτων και οι πληρωμές με πιστωτική κάρτα έχουν γίνει ένα πραγματικό καθημερινό πρόβλημα.
Ο τουρισμός αποτελεί ένα σημαντικό μέρος των εσόδων της Κριμαίας, ιδιαίτερα το καλοκαίρι, όπως περίπου 50-60% των ενηλίκων που εργάζονται βασίζονται στον τουρισμό για το σύνολο ή ένα σημαντικό τμήμα των εσόδων τους και το 70% του πληθυσμού συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με την τουριστική βιομηχανία. Ωστόσο, με τους περισσότερους Ουκρανούς παραθεριστές να απουσιάζουν από την ακτή της Κριμαίας, τα έσοδα από τον τουρισμό μειώνονται απειλητικά. Οι Ουκρανοί συνήθως αντιπροσώπευαν τα δύο τρίτα των τουριστών που ταξίδευαν στην Κριμαία κάθε χρόνο: σε αυτό, οι Ρώσοι έχουν αποτύγχει για φέτος να καλύψουν το κενό.
Λόγω των κακών αποτελεσμάτων στον τομέα του τουρισμού, από τον Απρίλιο του 2014 η Μόσχα επιδιώκει να αυξήσει τον αριθμό των Ρώσων παραθεριστών. Το Κρεμλίνο ξεκίνησε με μια εθνική διαφημιστική εκστρατεία, προτείνοντας ειδικά πακέτα διακοπών, και ζητείται από τους δημόσιους υπαλλήλλους να πάνε σε «ημι-υποχρεωτικές διακοπές» στην Κριμαία για να στηρίξουν τις τοπικές επιχειρήσεις. Ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν ζήτησε επίσης μια αρκετά μεγάλη μείωση των αεροπορικών εισιτηρίων - η αεροπορική εταιρεία Aeroflot ήδη έχει ανταποκριθεί στην κλήση - και υπέγραψε στα τέλη Ιουλίου ένα νόμο που επιτρέπει τη δημιουργία μιας ζώνης τυχερών παιχνιδιών στην Κριμαία.
Στις αρχές Ιουλίου οι υπεύθυνες αρχές Τουρισμού της Κριμαίας ανέφεραν ότι η ροή των παραθεριστών μειώθηκε 35% κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, με 1 εκατομμύριο τουρίστες σήμερα αντί 1,7 εκατομμυρίων για την ίδια περίοδο πέρυσι και ένα ζοφερό ποσοστό 30% πληρότητας των τοπικών ξενοδοχείων.
Υλικοτεχνικά θέματα εξηγούν εν μέρει την απουσία των Ρώσων παραθεριστών: πριν από τα γεγονότα της Κριμαίας το Μάρτη του 2014 ένα μεγάλο μέρος των Ρώσων παραθεριστών έφτανε στην Κριμαία σιδηρορομικώς. Οι τουρίστες πρέπει τώρα να κάνουν μια μεγάλη παράκαμψη για να αποφύγουν την ηπειρωτική Ουκρανία - που διπλασιάζει το χρόνο ταξιδιού τους - ή να πάρουν το αεροπλάνο για το κορεσμένο αεροδρόμιο της Συμφερούπολης, το οποίο είναι σημαντικά πιο δαπανηρό. Τα πλοία που αναχωρούν από την ρωσική ακτή είναι επίσης σε μεγάλο βαθμό κορεσμένα. Όσον αφορά την αποδοτικότητα του κόστους, για έναν Ρώσο τουρίστα παραμένει φθηνότερο να αγοράσει ένα οργανωμένο ταξίδι στην Ελλάδα ή την Τουρκία, και όχι να ταξιδέψει προς την Κριμαία.
Εκτός από τις αμμώδεις ακτές, η Μόσχα έχει τουλάχιστον τρεις επιλογές για να εξασφαλίσει την οικονομική ανασυγκρότηση της Κριμαίας: (1) πληρώνει από την τσέπη της, (2) δημιουργεί ειδικές οικονομικές ζώνες στην περιοχή για να προσελκύσει επενδύσεις, και (3) ιδιώτες επενδυτές για τη χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων. Σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα το Κρεμλίνο θα πρέπει προφανώς να αρχίσει να πληρώνει για την Κριμαία από την τσέπη του: επομένως, η Μόσχα έχει αναπτύξει ένα ομοσπονδιακό πρόγραμμα που ονομάζεται «κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη της Δημοκρατίας της Κριμαίας και της ομοσπονδιακής πόλης της Σεβαστούπολης έως το 2020». Το πρόγραμμα περιλαμβάνει συνολικά 21,7 δισεκατομμύρια δολάρια από τον προϋπολογισμό της Ρωσίας, με 3.750.000.000 να είναι η χρηματοδότηση μόνο φέτος και άλλα 3 δισεκατομμύρια δολάρια να προορίζονται για το 2015. Το κόστος για την αναδιαμόρφωση της Κριμαίας θα μπορούσε να πετάξει στα ύψη - μέχρι και 50 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τα χρήματα θα προέλθουν από διάφορες πηγές. Από τη μία πλευρά, η κυβέρνηση αποφάσισε να εντάξει στον σχεδιασμό της σε μεγάλο βαθμό το ομοσπονδιακό ταμείο των συντάξεων, συνολικά 7,2 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι συνεισφορές από τον Ρώσο φορολογούμενο αναφέρονται τώρα ως «δάνεια» από το Κρεμλίνο. Από την άλλη πλευρά, η κυβέρνηση αποφάσισε να ακυρώσει αρκετά κοινωνικά και έργα υποδομής στην ηπειρωτική Ρωσία για την ανακατανομή των πόρων προς την Κριμαία. Οι κρατικοί υπάλληλοι συζητούν επίσης τη δημιουργία ενός «φόρου αλληλεγγύης», με την αύξηση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι το 2017 για να υπάρξουν επιπλέον κονδύλια στον προϋπολογισμό.
Οι περιφερειακές προτεραιότητες ανάπλασης περιλαμβάνουν τη διασφάλιση της ορθής τροφοδοσίας και τη βελτίωση του τομέα των μεταφορών. Αυτό περιλαμβάνει την κατασκευή μιας μεγάλης γέφυρας 4,5 χιλιομέτρων σε μήκος, στον πορθμό του Κερτς, για μια εκτιμώμενη τιμή των 4,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Τέλος, προκειμένου να ενισχυθεί ο βιομηχανικός τομέας, ένα νέο σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία ενός «κέντρου για τη μηχανική, τον έλεγχο των αεροσκαφών, IT και οινοποίησης» στην Σεβαστούπολη, και το Υπουργείο Άμυνας στη Μόσχα προσπαθεί να ανοικοδομήσει τον στρατιωτικο-βιομηχανικό τομέα εκεί.
Το πεδίο εφαρμογής του ομοσπονδιακού προγράμματος φαίνεται μάλλον περιορισμένο σε σύγκριση με το βάθος των έργων που απαιτούνται στην Κριμαία. Με τα περισσότερα από τα αποθεματικά κεφάλαια να έχουν ήδη εξαντληθεί, η Ρωσία κρατά μόλις μετά βίας την τοπική οικονομία στη ζωή και αναγκάζεται να περικόψει αλλού υφιστάμενα έργα, προκειμένου να ανακατανείμει πόρους προς τη χερσόνησο. Τα πράγματα θα γίνουν ακόμη πιο περίπλοκα όταν το Κρεμλίνο θα πρέπει πραγματικά να επενδύσει στην ανάπτυξη των υποδομών της Κριμαίας. Επιπλέον, με 500.000 συνταξιούχους και 200.000 δημόσιους υπαλλήλους, περίπου το 40% του πληθυσμού της Κριμαίας είναι άμεσα εξαρτώμενο από τις ομοσπονδιακές δαπάνες του προϋπολογισμού της Ρωσίας.
Στο τέλος, η ενσωμάτωση της Κριμαίας στην οικονομία της Ρωσίας θα μπορούσε να καταλήξει να είναι πιο επώδυνη από ό, τι αναμενόταν, αν δεν γίνει ένα νεκρό βάρος που θα εμποδίζει επί μακρόν την πολυπόθητη εθνική ανάπτυξη.
http://www.fox2magazine.net/%CF%81%CF%89%CF%83%CE%AF%CE%B1/9186-%CE%A3%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%9A%CF%81%CE%B9%CE%BC%CE%B1%CE%AF%CE%B1-%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CF%85%CE%BD-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%B1%CE%BD%CE%AC%CF%80%CF%84%CF%85%CE%BE%CE%B7.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου