Πέμπτη 30 Οκτωβρίου 2014

"Προίκα" της πριγκίπισσας Σοφίας το Super Puma που στείλαμε στην Ισπανία για συντήρηση!


ImageΗ συμπληρωματική προιξ της Πριγκιπίσσης

Tου Κων. Φράγκου*
Έχουν παρέλθει 52 χρόνια από την ένδοξη εποχή της 10ετίας του 60 οπότε ετελέσθησαν εν Αθήναις οι γάμοι της Ελληνίδος πριγκιπίσσης Σοφίας και του Ισπανού πρίγκιπος, του οίκου των Βουρβώνων, Χουάν Κάρλος.
Η τότε Κυβέρνηση του Αείμνηστου Κωνσταντίνου Καραμανλή του Α' απεφάσισε να προικίσει την Πριγκίπισσα, για να διευκολύνει στην αγορά των δεόντων για ένα νοικοκυριό, με ένα σεβαστό, για την εποχή ποσόν, εν μέσω σφοδρής αντίδρασης της αντιπολίτευσης, της οποίας ηγείτο ο έτερος αείμνηστος Γεώργιος ο Α΄ Παπανδρέου ο Α'.
Μην φαντασθείτε ότι επρόκειται περί τινός κολοσσιαίου ποσού. Υπολογίστε, περίπου, το μισό μίας μέσης μίζας εξοπλιστικού προγράμματος και θα πέσετε μέσα. Αργότερα, εξάλλου, "προικοδοτήθηκαν" από το Δημόσιο μερικές κυρίες πολιτικών για να παραχωρήσουν διαζύγιο με, εξ ίσου, σοβαρά ποσά και υπήρξαν χήρες κληρονομήσασες ακόμη σεβαστότερα πάλι από το Δημόσιο. Θου Κύριε, φυλακήν εν τω στόματι μου.


Η Ελλάδα, τότε, 1962 ήταν μια Χώρα, άθλια οικονομικώς. Σταθερή εικόνα της έδινε ο αλησμόνητος Μπόστ που την παρουσιάζει ως μια καταξεσχισμένη ξεδοντιάρα και οστεωμένη Μαμά - Ελλάς, με τον γιο της "Πειναλέων" και την κόρη της Ανεργίτσα που κράταγε πάντοτε το περίφημο "βιβλιάριο απόρων Κορασίς".
Σήμερα η κατάσταση είναι τρισχυρότερη. Η Μαμά είναι σε άθλια κατάσταση, ο Πειναλέων και η Ανεργίτσα οι ίδιοι. Μόνο το βιβλιάριο λείπει που έχει αντικατασταθεί από το Ταμείο Ανεργίας. Η χώρα έχει λεηλατηθεί πλήρως από συνδικάτο των κλεπτομανών πολιτικών και συνεχίζει να λεηλατείται.


Από όσα είχαν διαρρεύσει τότε, η Βασιλική Αυλή της Ισπανίας είχε σφόδρα δυσαρεστηθεί από το μικρό ποσό της προικός και άφησε να εννοηθεί ότι εν καιρώ θα απαιτήσει συμπληρωματική. Προσωπικά, το άκουγα τότε και αργότερα αλλά ως γνήσιος μύστης της ουτοπίας, δεν το επίστευα. Εν τούτοις έγινε, έμμεσα, μετά 52 ολόκληρα χρόνια! 
Την εποχή που αναφέρομαι πιο πάνω η Πολεμική Αεροπορία ονομαζόταν Βασιλική, το Πολεμικό Ναυτικό Βασιλικό και μόνο ο Στρατός παρέμεινε, ο δυστυχής, χωρίς βασιλικό τίτλο. Μια απόπειρα που έκανε αργότερα ένας Υπουργός Άμυνας, λακές των ανακτόρων , να τον βαφτίσει Βασιλικό Στρατό απέτυχε οικτρά λόγω γενικής κατακραυγής. 


Θα εκπλαγείτε, βέβαια, αν σας πληροφορήσω ότι την είσπραξη της συμπληρωματικής προικός αποπειράθηκε να κάνει το 2011 μια Ισπανική Εταιρεία, ίσως βασιλικών συμφερόντων, και ο κλήρος έπεσε, να ζητηθεί από την Πολεμική Αεροπορία. 
Ας δούμε όμως, συνοπτικά αυτή τη φαιδρά ιστορία.


Ένα μύθο θα σας πω. (Το πανωπροίκι της Σοφίας) 

(Όσα αναφέρω πιο κάτω τα πληροφορήθηκα ανεπίσημα από πηγή εντός του ΓΕΑ. Επίσημη ανακοίνωση, παρά τον θόρυβο, δεν υπάρχει... Αν υπάρξει θα την παρουσιάσω πλήρως και ζητήσω συγγνώμη, για τις τυχόν, ανακρίβειές μου).
Η Π.Α. διαθέτει 12 ελικόπτερα SAR τύπου Super Puma AS 332 C1. Ο τρόπος και προμήθεια επί Σημιτοκρατίας είναι θέμα για επιθεώρηση. Ελέγχεται από τους Εισαγγελείς...


Ο τύπος ελικοπτέρου αυτός προβλέπει μεγάλη συντήρηση (Grand Visite), κάθε 12 χρόνια (έναρξη το 2011).

Η Π.Α ανέθεσε την διεξαγωγή διεθνούς διαγωνισμού (2011) για όλων των ειδών επιθεωρήσεων στον νατοϊκό οργανισμό NSPA στον οποίο συμμετείχαν πολλές εταιρείες. Τον κέρδισε, όμως, η ελληνική εταιρεία, «AEROSERVICES SA», η οποία πρόσφερε σημαντικά χαμηλότερες τιμές .
Έκτοτε η Π.Α. έστειλε 4 Super Puma για συντήρηση στην AEROSERVICES SA τα οποία και παρέλαβε νωρίτερα της συμβατικής υποχρέωσης και χωρίς παρατηρήσεις ή προβλήματα.


Όμως, όλως περιέργως, αλλά όχι ανεξηγήτως, στην σύμβαση αυτή μεταξύ ΝSPA και AEROSERVICES SA για λογαριασμό της Π.Α. περιλαμβάνονταν όλες ανεξαιρέτως οι επιθεωρήσεις των Super Puma εκτός της 12-ετούς επιθεωρήσεως. Γιατί; (ισπανιστί PORQUE?)
Όταν λοιπόν προέκυψε η ανάγκη 12-ετούς επιθεωρήσεως για τα πρώτα 6 Super Puma , η Π.Α. απευθύνθηκε και πάλι στη NSPA η οποία πρότεινε η επιθεώρηση να γίνει στην Ισπανία με την οποία είχε ήδη σύμβαση. Tιμή 900.000 ευρώ, χρόνος 6 μήνες. Είχε ήδη σύμβαση μ΄αυτή. Πολλά τα λεφτά....
Η Ελληνική AEROSERVICES S.A. υπέβαλε, ακριβώς, ή περίπου την ίδια προσφορά, αλλά απαιτούνταν διαπραγματεύσεις, χρόνος.
Ο τότε Υφυπουργός κ. Κ. Σπηλιωτόπουλος (ΠΑΣΟΚ) αντέδρασε, προς τιμήν του, στην πρόταση γιατί τα οφέλη θα ήταν τεράστια αν η σύμβαση δινόταν σε ελληνικά, δοκιμασμένα ήδη, χέρια. Το ΓΕΑ όμως πιεζόταν για το πρώτο και έτσι η Ισπανία προτιμήθηκε. Τα λοιπά θα όδευαν σε ελληνικά χωριά. Γλύτωσαν τα 5....Μίκρυνε το πανωπροίκι....

Το ελικόπτερο πέταξε στην Ισπανία στις 5 Σεπτεμβρίου 2011 με προσδοκία να επιστρέψει μετά έξι μήνες και με συνολικό κόστος (Βασική Επιθεώρηση συν ανταλλακτικά και επιπλέον πιθανές βλάβες) 1.259.000 ευρώ. Για το ποσό αυτό υπήρξε και γραπτή δέσμευση της NSPA ότι δεν θα ξεπεραστεί.


Τέσσερις μήνες αργότερα στις 5 Ιανουαρίου 2012 μετά από νέο διεθνή διαγωνισμό που διεξήγαγε πάλι η NSPA, αυτή τη φορά για τα ελικόπτερα της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, υπογράφεται νέα Σύμβαση μεταξύ NSPA ΚΑΙ AEROSERVICES η οποία μειοδότησε στον διαγωνισμό. Στην Σύμβαση αυτή προβλεπόταν αυτή την φορά και η 12-ετής Επιθεώρηση για τα Supper Puma του Π.Σ. με χρόνο υλοποίησης 6 μήνες και κόστος Βασικής Επιθεώρησης 700.000!!! (επαναλαμβάνω ότι τα νούμερα μου δόθηκαν από πηγή του ΓΕΑ). 


Η AEROSERVICES SA υλοποίησε 12-ετή Επιθεώρηση στα δύο Super Puma της Πυροσβεστικής, όπως προβλεπόταν και νωρίτερα. 
Δύο χρόνια μετά την έναρξη (05.09.2011) της 12-ετούς Επιθεώρησης στο ελικόπτερο της Π.Α. οι Ισπανοί έχουν σταματήσει τις εργασίες και το κρατούν δέσμιο αν δεν ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις τους για καταβολή 3.700.000 (η προίκα που λέγαμε).


Λέγεται ότι η Ελληνική πλευρά όταν αντελήφθηκε το φιάσκο έστειλε, εν κρυπτώ και ταχέως, ένα α/φ C-130 της ΠΑ να παραλάβει αρκετά απάρτια των PUMA, στα οποία είχαν «κολλήσει» οι Ισπανοί, να επισκευασθούν στο ΚΕΑ (Κρατ. Εργ. Αεροπλάνων) και να επιστραφούν. Με τι χρέωση;

Από εδώ και μετά ακολουθούν ιλαροτραγικές φάσεις με πρωταγωνιστές Υπουργούς Άμυνας – ΓΕΑ – NSPA – AEROSERVISES S.A.

Η τελευταία προτείνει, τα ώτα μη ακουόντων, την ανάληψη συντήρησης των υπολοίπων Ε/Π (είχε ήδη δώσει εξετάσεις) με την χαμηλότερη τιμή της αγοράς. Επίσης πρότεινε να αναλάβει την μεταφορά, με νταλίκες του PUMA από Ισπανία, συμπλήρωση επισκευής στις εγκαταστάσεις της (Μέγαρα) ΔΩΡΕΑΝ και πληρωμή μόνο των ανταλλακτικών!) Η πρόταση απορρίφθηκε με επιχειρήματα που δεν πείθουν.


Ποια κυρά και ποια Μαντόνα θα σου πλένει τα σεντόνια
Τα «πλυντήρια» πολλών υπόπτων υποθέσεων εξοπλισμών είναι το ΚΥΣΕΑ και η Επιτροπή Εξοπλισμών της Βουλής.

Το ότι ελέχθη εκεί (26.04.13) προκαλούν κλαυσίγελω και θρήνο συνάμα, για να συγκαλυφθεί το φιάσκο. Περιορίζομαι να παρουσιάσω 2 αράδες μόνο από τις αγορεύσεις του Υφυπουργού, Υπουργού, Προέδρου Επιτροπή όπως τα παρουσίασε το ON ALERT.
- Υφυπουργός (Καράμπελας) Εξοργισθήκαμε και στεναχωρηθήκαμε με το θέμα (ΣΣ Κάποιος έπρεπε να στεναχωρηθεί όταν άρχιζε αυτό το χορό...)
-Υπουργός (Παναγιωτόπουλος): Όταν σκέφτομαι την περίπτωση των S.P. πετάγομαι από την καρέκλα μου!
-Πρόεδρος (Μ. Βαρβιτσώτης): Είμαι εξοργισμένος με την υπόθεση ........ Υπάρχουν ευθύνες με ονομαστικό επίπεδο.
Αυτά για δημιουργία εντυπώσεων.Απορρίπτεται η πρόταση. Ζήτω το Έθνος! 
Και μετά;


Δώστε στο κράτος την διαχείριση της Ερήμου Σαχάρας και σε 5 χρόνια θα έχετε έλλειψη άμμου.
Μίλτον Φρίμαν
Αμερικανός Οικονομολόγος - Νόμπελ Οικονομίας

Αμήχανοι, αι αξιωματούχοι, προχώρησαν σε κάτι χοντρότερο για να καλύψουν το φιάσκο. 

Το 2ο PUMA παραδίδεται στο ΚΕΑ (ουδόλως εξουσιοδοτημένο) για 12ετή συντήρηση και το τρίτο στην ΕΑΒ, ομοίως μη εξουσιοδοτημένης, πιλοτικά.
Η ασφάλεια πτήσεων τι γίνεται; Γιατί δεν χρησιμοποιούσαν την ΕΑΒ πριν στραφούν στους Ισπανούς;

Το θρυλικό «Ισπανικό» Ε/Π ξεκίνησε να επιστρέψει ύστερα από 3 χρόνια αντί 6 μήνες ξενητειάς, αλλά στο δρόμο «τα φτυσε». Παρουσίασε βλάβη στην Ίμπιθα όταν προσγειώθηκε για ανεφοδιασμό. Το ίδιο συνέβη στη Νάπολη όπου το ΓΕΑ έστειλε EMBRAER με Έλληνες τεχνίτες να το επισκευάσουν. Σήμερα πώς ίπταται; Τα καταφέρνει; Ποιος ξέρει; Τελικό κόστος συντήρησης 3,28 εκατομμύρια ευρώ. Απίστευτο!


Επίλογος
1. Η Π.Α. πιέζει ασφυκτικά, κατόπιν εορτής, για τη μείωση της τιμής σε 2.200 καθώς και για ν' αποσπάσει από την Ισπανία τα έξοδα της NAPOLI. Πολύ καλά κάνει. 
2. Ακούγεται (χωρίς να έχω την δυνατότητα να τα ελέγχω δεδομένου ότι τηρείται σιγή) ότι:
• Στην αρχική αξιολόγηση και ανάθεση στην Ισπανία δεν υπολογίσθηκε το κόστος καυσίμων και ασφάλισης.
• Η Ισπανία ζήτησε και μια μικρή "προίκα" 150.000 €, για parking fees (έξοδα στάθμευσης του Ε/Π). Τι απίστευτο! Τα πήρε;
• Τα έξοδα μετάβασης και επιστροφής του C-130 για μεταφορά απαρτίων στην Αθήνα και αυτά επισκευής προστέθηκαν ή αφαιρέθηκαν στο κόστος; 
• Θα αναζητηθούν και θα βρεθούν οι υπόλογοι για το φιάσκο;
• Πώς εξηγείται η πρεμούρα της Π.Α. να αναθέσει πιλοτικό πρόγραμμα μεγάλης επισκευής σε ΚΕΑ και ΕΑΒ, με ο,τι συνεπάγεται αυτό, όταν στην Ελλάδα υπάρχει ήδη ιδιωτική εταιρεία, με λίαν επιτυχή καριέρα στον χώρο, που έχει ήδη πραγματοποιήσει τέτοιο έργο, άριστα και οικονομικά; Πρέπει να εξοντωθεί; Επανερχόμαστε στα σοβιετικά πρότυπα κρατικοποίησης των πάντων, με εξολόθρευση του ιδιωτικού φορέα, που ταΐζει δεκάδες οικογενειών. Ρώτησαν πόσοι επώνυμοι ιδιώτες του εμπιστεύονται τα ελικόπτερά τους;
• Αν, όντως, το κόστος καταλήξει στα 2,2 εκ. €, πού θα πήγαιναν 1,5 εκ. € (2,7 - 2,2 = 1,5), εφόσον γινόταν δεκτή η αρχική αρπακτική ισπανική κοστολόγηση;
• Μήπως άθελά τους, το ΥΕΘΑ και η Π.Α. εμπλέκονται σε παίγνια συμφερόντων, που τα στήνουν βαρώνοι με βοήθεια προθύμων παρακεντέδων;


ΣΗΜ: 
1) Στα παραπάνω έδωσε τη σαφή θέση του Υπουργείου και της Κυβέρνησης με δήλωση του ο Γενικός Διευθυντής Διεθνούς Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και κορυφαίος συνεργάτης του ΥΕΘΑ κ. Πρ. Αδαμίδης είπε: Πρέπει να ενισχύσουμε εκτός της Κρατικής και την ιδιωτική αμυντική Βιομηχανία η οποία προσφέρει, έχει ανάγκη ανάπτυξης , απασχολεί προσωπικό και πληρώνει φόρους. Αυτοί δεν είναι λιγότερο πατριώτες με αυτούς που κόπτωνται υπέρ της Κρατικής Αμυντικής Βιομηχανίας. 

2) Θεωρώ αυτονόητο ότι θα σπάσει  η  σιωπή του ΣΕΚΠΥ που  διαμαρτύρεται σε πάσα ευκαιρία για το embargo του ΥΕΘΑ στα μέλη του και συνεπώς δεν μπορεί να  αδρανεί για τον σφαγιασμό ενός μέλους του. 

*Ο Κων. Φράγκος είναι Υπ/γος ε.α. Αναλυτής Αμυντ. Θεμάτων
Συγγραφέας – DEA Σορβόννης στα Αμυντικά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου