Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2015

Τα «σαράβαλα» P-3C Orion πετούν λίγο και κοστίζουν πολύ

Τα «σαράβαλα» P-3C Orion πετούν λίγο και κοστίζουν πολύΤα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας P-3COrion του Γερμανικού Ναυτικού κοστίζουν πολύ και πετούν λίγο. Τα παλαιότερα P-3Β Orion του Πολεμικού Ναυτικού που δεν πετούν καθόλου εδώ και πολλά χρόνια, εν τέλει θα συνεχίσουν να κοστίζουν για την επόμενη επταετία: πάνω από 500.000.000 ευρώ - μόνο η επισκευή και ορισμένες μικρομετατροπές των αεροσκαφών. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Το Παρόν» ο νέος υπουργός Άμυνας κ. Καμμένος υπέγραψε σχετικό έγγραφο για την ανάθεση του εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών P-3Β Orion του Πολεμικού Ναυτικού στην αμερικανική εταιρεία LockheedMartin. Παρά τις επιπλέον δαπάνες, τα αεροσκάφη του Πολεμικού Ναυτικού μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο περιορισμένα: Ο ανθυποβρυχιακός αγώνας δεν είναι δυνατός, μια και τα αναγκαία όπλα και συσκευές θα συνεχίσουν να λείπουν από τα αεροσκάφη. 
Kαι όλα αυτά, όπως στην Γερμανία ο ίδιος τύπος αεροσκάφους φροντίζει για άλλο ένα μεγάλο σκάνδαλο: Μετά από πληροφορίες του SPIEGEL ONLINE στα εν λόγω αεροσκάφη σε υπηρεσία στην Γερμανία, και τα οποία είναι και λιγότερο μετεχειρισμένα αυτών στην  Ελλάδα, η μετατροπή και συντήρηση τους κοστίζει περισσότερο από την ίδια την αγορά.

Με τα αερομέσα του το Γερμανικό Ναυτικό έχει σήμερα πολλά προβλήματα. Το περασμένο φθινόπωρο ανακοινώθηκε ότι μόνο 3 από από τα 43 ελικόπτερα του Ναυτικού ήταν έτοιμα για επιχειρήσεις. Ως ένα υποκατάστατο αυτής της καθίζησης του στόλου των αερομέσων το Υπουργείο Άμυνας στο Βερολίνο είχε αναφέρει τα οκτώ αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας τύπου P-3COrion, τα οποία είχε αποκτήσει η Γερμανία το 2006 μεταχειρισμένα από την Ολλανδία.

Αλλά τα Orion ήταν μόνο εν μέρει λειτουργικά μετά την απόκτησή τους. Αυτό προκύπτει από μια έκθεση από το Υπουργείο Άμυνας στο Βερολίνο προς την κοινοβουλευτική επιτροπή προϋπολογισμού. Ως εκ τούτου, τα αεροσκάφη έχουν κοστίσει έως το 2014 περίπου ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Το μεγαλύτερο μέρος από αυτά τα χρήματα κατευθύνθηκε στην μετατροπή των αεροσκαφών και στη συντήρηση αυτών, 573.300.000 ευρώ, ενώ η ίδια η προμήθεια ανήλθε σε 441.520.000 ευρώ.

Παρά το υψηλό κόστος συντήρησης τέλη Ιανουαρίου 2015 μόνο τρία από τα συνολικά οκτώ Orion ήταν έτοιμα για χρήση, τα υπόλοιπα πέντε βρίσκονται σε διάφορα στάδια ελέγχου και συντήρησης. Ένα από τα αεροπλάνα μάλιστα, από το 2006 έως σήμερα, έχει γράψει μόλις δυόμισυ ώρες πτήσης - σύμφωνα με την έκθεση η επισκευή του αναβλήθηκε λόγω «ελλειπούς δυναμικότητας στην εποτεύουσα βιομηχανία υποστήριξης». Το αεροσκάφος θα πρέπει να ολοκληρώσει τώρα τις εργασίες τον Μάρτιο του 2016 - δέκα χρόνια μετά την αγορά.

Προφανώς η συναλλαγή μεταξύ Γερμανών και Ολλανδών, από πολλές απόψεις ευνόησε μόνο τους τελευταίους, όπως απλά τα αεροσκάφη, και παρά την τεράστια επένδυση που ήδη έχει γίνει από την γερμανική πλευρά, δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες. Ακόμη και τα βασικά έξοδα του διαγωνισμού προμήθειας ήταν σύμφωνα με την έκθεση κατά 99.500.000 ευρώ πάνω από τον πραγματικό σχεδιασμό.

Εν μέρει, το υλικό που τέθηκε υπό διαπραγμάτευση ήταν πραγματικά σκουπίδια. Έτσι, το πακέτο της συναλλαγής συμπεριλάμβανε και μια πλατφόρμα δοκιμών για κινητήρες, η οποία απλά δεν κατάφερε να τεθεί ποτέ σε χρήση μετά την μεταπώλησή της.  Το Γερμανικό Ναυτικό ήθελε στη συνέχεια να φτιάξει τον δικό του πάγκο δοκιμών. Το εγχείρημα αμφισβητήθηκε στη συνέχεια, δεδομένου ότι πρόγραμμα δεν είχε νόημα όπως «δεν ήταν οι κινητήρες, αλλά η κακή τεχνική κατάσταση των αεροσκαφών» το πρόβλημα.

Η υπουργός Άμυνας Ούρσουλα φον ντερ Λάγιεν συγκρότησε το φθινόπωρο του περασμένου έτους δύο ομάδες εργασίας για τη διαλεύκανση των προβλημάτων με τα αεροσκάφη. Για την ανάπτυξη, την προμήθεια και συντήρηση του υλικού του προγράμματος Orion, το Υπουργείο, σύμφωνα με την έκθεση, σχεδιάζει περαιτέρω  904.000.000 ευρώ μέχρι το 2020.

Η πρόεδρος της επιτροπής προϋπολογισμού του ομοσπονδιακού κοινοβουλίου, Γκεζίνε Λέτς, επέκρινε έντονα το υψηλό κόστος του Orion. «Κάθε πολίτης που αγοράζει ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο φαίνεται προφανές ότι έχει περισσότερη εμπειρία από το στρατό που αγόρασε αυτό το σαράβαλο αεροσκάφος», είπε η ίδια σε ερώτηση του SPIEGEL ONLINE. «Είναι καιρός, αυτή η αλόγιστη σπατάλη των χρημάτων των φορολογουμένων, να έχει νομικές συνέπειες».

Επί του παρόντος, φέτος αναμένεται το πόρισμα μιας έκθεσης σχετικά με την συνέχεια της διατήρησης σε υπηρεσία του στόλου.
http://www.defencenews.gr/index.php/diafora/1310-ta-saravala-p-3c-orion-petoyn-ligo-kai-kostizoun-poly

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου