Κυριακή 14 Ιουνίου 2015

Η Πολεμική Αεροπορία μπορεί εύκολα και απλά να εξοικονομήσει χρήματα

Αεροδιακομηδές και αποστολές έρευνας και διάσωσης κοστίζουν πάρα πολύ στη Πολεμική Αεροπορία καθώς εκτός από κρίσιμα πτητικά μέσα απομυζούν σημαντικούς χρηματικούς πόρους για καύσιμα, συντήρηση, εκπαίδευση, πληρώματα κτλ. Αυτά μπορούν να περιοριστούν δραματικά όπως θα διαβάσετε παρακάτω εξοικονομώντας χρήματα για άλλες ανάγκες.  
Η Υπηρεσία Εναερίων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος (ΥΕΜΠΣ) αποτελεί έναν από τους εναέριους βραχίονες στην αντιμετώπιση δασικών πυρκαγιών. Σήμερα έχοντας επιλύσει παλαιότερα προβλήματα διαθεσιμότητας μέσων δηλώνει έτοιμη να επεκτείνει τη συνδρομή της και σε άλλους κρίσιμους τομείς - πάντα με υψηλό αίσθημα ευθύνης και διάθεση προσφοράς στους Έλληνες πολίτες! Ο τομέας των αεροδιακομηδών αποτελεί σήμερα έναν από τους πλέον κρίσιμούς και νευραλγικούς τομείς στην υποστήριξη των νησιωτικών περιοχών που πάσχουν από έλλειψη υποδομών και εξειδικευμένου νοσηλευτικού προσωπικού. Τα προβληματικά νοσοκομεία και κέντρα υγείας της περιφέρειας αφέθηκαν στην τύχη τους χωρίς υποστήριξη και σχέδιο ανάπτυξης , ενώ το «χαριστικό πλήγμα» ήρθε με τη μορφή περικοπής κονδυλίων που με αλαζονεία επέβαλαν οι κυβερνήσεις των μνημονίων στο βωμό του «συμμαζέματος» του δημόσιου ταμείου.. Εάν κάποιοι λοιπόν που πέρασαν προηγουμένως από θέσεις ευθύνης, θεώρησαν ως «αναλώσιμους» τους πληθυσμούς των νησιών μας στο Αιγαίο στο βωμό των μνημονίων, οι Ένοπλες Δυνάμεις καθημερινά βρίσκονται στο πλευρό του πολίτη αναλαμβάνοντας - για μια ακόμα φορά - να καλύψουν και σε αυτή τη δύσκολη στιγμή για τη χώρα, το έλλειμμα ικανότητας του κρατικού μηχανισμού να παρέχει τα αυτονόητα, σε όσους συνανθρώπους μας βρεθούν στη δυσάρεστη θέση να χρειάζονται επείγουσα παροχή νοσηλείας έπειτα από κάποιο ατύχημα ή σοβαρή επιπλοκή σε πρόβλημα υγείας..

Τα στοιχεία της Πολεμικής Αεροπορίας

Αποκαλυπτικά είναι τα στοιχεία της ΠΑ για τις αεροδιακομηδές από τον Ιανουάριο μέχρι και το Μάρτιο του 2015, αφού διενεργήθηκαν 82 αποστολές που συμπλήρωσαν 205 ώρες πτήσης για την μεταφορά 118 ασθενών που βρίσκονταν σε άμεσο ιατρικό κίνδυνο. Σύμφωνα με πηγές του ΓΕΑ για ολόκληρο το 2014 πραγματοποιήθηκαν 1007 αποστολές με τα εναέρια μέσα να συμπληρώνουν 2.192 ώρες για τη μεταφορά 1.342 ασθενών! Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί και καταδεικνύουν το μέγεθος του προβλήματος που μεγαλώνει μέρα με τη μέρα καθώς οι απαιτήσεις αεροδιακομηδών αυξάνουν, εξ αιτίας της πλήρους αποσύνθεσης των υπηρεσιών υγείας στην περιφέρεια. Αιτία η παρατεταμένη υποχρηματοδότηση για απόκτηση νοσοκομειακού εξοπλισμού, αναλώσιμων και επάνδρωση από εξειδικευμένο ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό που δεν επιτρέπει την αντιμετώπιση σοβαρών περιστατικών..

Όμως σε όλα αυτά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι και οι Ε.Δ αντιμετωπίζουν δυστυχώς σοβαρά προβλήματα στη διαθεσιμότητα μέσων, χωρίς να έχουν μειωθεί ΣΤΟ ΕΛΑΧΙΣΤΟ οι ανάγκες που προορίζονται να καλύψουν. Προφανείς φυσικά είναι οι δυσμενείς επιπτώσεις σε επίπεδο ικανότητας των μονάδων να ανταπεξέλθουν στην κάλυψη των ρόλων αερομεταφοράς για εξυπηρέτηση επιχειρησιακών αναγκών που άλλωστε αποτελούν και το σκοπό για τον οποίο αποκτήθηκαν.. Όσο όμως το κράτος συνεχίζει να αδυνατεί να παρέχει την αυτονόητη υγειονομική κάλυψη στους νησιώτες μας, οι Ένοπλες Δυνάμεις και το προσωπικό τους είναι αυτονόητο ότι δεν θα αφήσουν ούτε μια ανθρώπινη ζωή να κινδυνεύσει! Έτσι λοιπόν η κατεύθυνση ορθολογικής εκμετάλλευσης όλων των διαθέσιμων πτητικών μέσων όχι μόνο των Ε.Δ αλλά και των Σωμάτων Ασφαλείας, προβάλει πλέον ως η μόνη λογική λύση στην κάλυψη των αναγκών αυτών! Γεγονός που φαίνεται ότι όχι μόνο έχει γίνει αντιληπτό αλλά υπάρχει και η άμεση πρόθεση για συνδρομή ώστε τα μέσα αυτά να «ριχτούν στη μάχη» το συντομότερο δυνατόν!

Η συνδρομή του ΠΣ στις αεροδιακομηδές

Η ανακίνηση του θέματος έγινε ύστερα από διυπουργική σύσκεψη πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 20 Μαρτίου 2015 στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας με αντικείμενο το θέμα των αεροδιακομιδών και τη συνδρομή των συναρμόδιων φορέων σε ένα νέο και αποτελεσματικότερο σχεδιασμό. Συμμετείχαν ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Τόσκας, ο υφυπουργός Επικρατείας Τέρενς Κουΐκ, εκπρόσωποι του Αναπληρωτή Υπουργού Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων Ανδρέα Ξανθού, ο Πρόεδρος του ΕΚΑΒ Νίκος Παπαευσταθίου και υπηρεσιακοί παράγοντες, εκπρόσωποι του Λιμενικού Σώματος, της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, καθώς και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς του ΥΠΕΘΑ.

Η συνάντηση αυτή πραγματοποιήθηκε σε συνέχεια της αρχικής που έγινε τη Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015, επίσης στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας, όπου τέθηκε το ευρύτερο πλαίσιο της συνεργασίας ΥΠΕΘΑ και Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Από την σύσκεψη προέκυψε η αναγκαιότητα εκμετάλλευσης του συνόλου των διαθέσιμων πτητικών μέσων και η στο μέγιστο δυνατό βαθμό συνεργασία ΕΚΑΒ, Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας. Στο πλαίσιο αυτό προβλήθηκαν οι δυνατότητες συνδρομής που μπορούν να προσφέρουν τα ελικόπτερα του ΠΣ στο πολύπαθο τομέα των αεροδιακομηδών σε επείγοντα περιστατικά από νησιά του Αν. Αιγαίου και των Κυκλάδων που απαιτούν άμεση μεταφορά σε νοσοκομεία με ολοκληρωμένη υποδομή. Όπως πληροφορηθήκαμε η υπηρεσία έχει ήδη εισηγηθεί αίτημα για συνδρομή σε αεροδιακομηδές και μάλιστα λόγου του αριθμού των διαθέσιμων ελικοπτέρων έχει τη δυνατότητα, να αναλάβει τις μισές από αυτές χωρίς, ωστόσο να έχει λάβει ακόμη απάντηση από τους αρμόδιους φορείς..

Η πολύτιμη συνδρομή του ΠΣ στην κάλυψη αυτής της τόσο κρίσιμης απαίτησης για την κάλυψη των ιδιαίτερα μεγάλων αναγκών που αντιμετωπίζει ο κρατικός μηχανισμός, έρχεται σε μια δύσκολη στιγμή και συνεπώς είναι επιβεβλημένη η ένταξη των ιπτάμενων μέσων που πληρούν όλα τα κριτήρια ικανότητας προκειμένου να μεταφέρουν με ασφάλεια ασθενείς σε κρίσιμα περιστατικά. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Υπηρεσίας Εναερίων Μέσων του Πυροσβεστικού Σώματος (ΥΕΜΠΣ), ο μέσος όρος ωρών πτήσεως που απαιτούνται σε ετήσια βάση είναι περί τις 800 ώρες πτήσης και αντίθετα με άλλους φορείς όπως το ΕΚΑΒ (που πιστώνεται με κονδύλια για την προμήθεια καυσίμων από τις ΕΔ), το ΠΣ είναι σε θέση να προσφέρει αυτό το πολύτιμο πτητικό έργο αναλαμβάνοντας να εκτελέσει τις 400 ώρες χωρίς καμία επιβάρυνση του προϋπολογισμού της ΠΑ του ΕΣ ή του ΠΝ! Την ίδια ώρα μόνο το ΕΚΑΒ χρωστά στις Ένοπλες Δυνάμεις 80 εκατομμύρια ευρώ για χορήγηση καυσίμων για τη διενέργεια αποστολών αεροδιακομηδών με τις υποχρεώσεις αυτές να αυξάνονται κάθε μέρα που περνάει επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τη λειτουργική διαδικασία πτητικών μονάδων της ΠΑ, του ΕΣ και του ΠΝ! Επιπλέον όμως η διάθεση μέσων του ΠΣ, εξασφαλίζει σε σημαντικό βαθμό και την απαλλαγή άλλων μέσων που κρίνονται αντιοικονομικά για χρήση σε τέτοιου είδους αποστολές όπως τα C-130 της ΠΑ ή τα ελικόπτερα CH-47DG του ΕΣ, τα οποία φυσικά καλύπτουν άλλες ειδικές επιχειρησιακές ανάγκες.

Έτσι επιτυχαίνεται η περιστολή σπατάλης πόρων και η παρατεινόμενη φθορά πολύτιμων και εξειδικευμένων πτητικών μέσων που καλούνται συστηματικά να καλύψουν τις χρόνιες ανεπάρκειες της κρατικής μηχανής.. Όπως δήλωσε ο Διοικητής της Υπηρεσίας Εναέριων Μέσων του ΠΣ, Πύραρχος Γεώργιος Πορτοζούδης, η δυνατότητα της υπηρεσίας για αποστολές αεροδιακομηδών δεν θα περιορίζεται μόνο για τους χειμερινούς μήνες αλλά αφορά και τους θερινούς, παρά την προφανή αύξηση του επιχειρησιακού φόρτου, εξαιτίας της πυροσβεστικής περιόδου (που τίθεται εν ισχύ κάθε χρόνο από το Μάιο έως και τον Οκτώβριο)! Σε ότι αφορά την ικανότητα των ελικοπτέρων του ΠΣ να μεταφέρουν ασθενείς, αυτά διαθέτουν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές για τέτοιες επιχειρήσεις ενώ η υπηρεσία διαθέτει ήδη τα απαιτούμενα φορεία ως μέρος του επιχειρησιακού εξοπλισμού της.

Κατά συνέπεια δύναται να αναλάβει άμεσα αποστολές αεροδιακομηδών κάτι που εκτιμάται ότι δεν θα αργήσει καθώς οι ανάγκες πιέζουν ασφυκτικά από τις διαθεσιμότητες που πάσχουν όλοι οι φορείς και υπηρεσίες λόγω των επιπτώσεων στις περικοπές λειτουργικών δαπανών σε υπουργεία, δημόσιες υπηρεσίες και Ε.Δ της χώρας. Μέρος της λύσης του προβλήματος θα είναι και η αλλαγή της διαδικασίας προμηθειών σε ότι αφορά τον εφοδιασμό με τα απαραίτητα ανταλλακτικά προκειμένου να επιλυθούν παθογένειες που έχουν προκύψει εδώ και αρκετά χρόνια και έχουν επιβαρύνει τραγικά τις Ε.Δ.

Έρευνα – Διάσωση και επείγουσες μεταφορές

Η συμμετοχή των ελικοπτέρων του ΠΣ σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, είναι ακόμα ένας κρίσιμος τομέας που μπορούν - και πρέπει - να συνδράμουν, ώστε να ενισχυθεί ο αριθμός των διαθέσιμων μέσων για περιπτώσεις περιστατικών όπως αυτό του «Norman Atlantic” στην Αδριατική. Η σοβαρότητα του περιστατικού και η έκταση της τραγωδίας σε συνδυασμό με τις καιρικές συνθήκες και τον μεγάλο αριθμό επιβατών που έπρεπε να διασωθούν, έθεσε σε δοκιμασία την ικανότητα του υφιστάμενου μηχανισμού να ανταποκριθεί με την απαιτούμενη επάρκεια. Είναι άλλωστε γνωστό ότι επιστρατεύτηκαν πτητικά μέσα σε ετοιμότητα ακόμη και από νησιά του Αν. Αιγαίου ώστε να συνδράμουν στην επιχείρηση με ότι αυτό συνεπάγεται από θέματα επιχειρησιακής κάλυψης.. Εξίσου κρίσιμη είναι η ικανότητα μεταφοράς τμημάτων των Ε.Δ σε περιπτώσεις κρίσης ή πολέμου αλλά και σε ότι αφορά την κάλυψη αναγκών που προκύπτουν σε απρόβλεπτα περιστατικά! Σε αυτήν την κατηγορία ανήκε η πρόσφατη επιχείρηση σύλληψης των τριών καταζητούμενων ληστών που διέμεναν στο διώροφο σπίτι στη Χρυσή Ακτή Νέας Αγχιάλου Βόλου.
Στην απαίτηση που παρουσιάστηκε για ταχεία μεταφορά μελών της αντιτρομοκρατικής υπηρεσίας και της ΕΚΑΜ για τη διενέργεια της επιχείρησης, η Υπηρεσία Εναέριων Μέσων του ΠΣ διέθεσε το Super Puma, το οποίο σε λιγότερο από 30 λεπτά από την ώρα που η ομάδα έφτασε στην πίστα του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος την είχε μεταφέρει με ασφάλεια στον προορισμό της! Ιδιαίτερη μνεία πρέπει όμως να γίνει για την ευελιξία που χαρακτηρίζει τους χειριστές των ελικοπτέρων του ΠΣ, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν άμεσα και χωρίς καθυστερήσεις (λόγω της πάγιας γραφειοκρατίας που τηρείται σε σχετικά αιτήματα για συνδρομή σε άλλους Κλάδους και υπηρεσίες του Δημοσίου) στην κάλυψη της επιχειρησιακής ανάγκης της ΕΛ.ΑΣ! Κάτι που φυσικά που συνάδει και με τις απαιτήσεις άμεσης επέμβασης σε ανάλογες περιστάσεις όπου απαιτείται τήρηση χαμηλού προφίλ καθώς δεν είναι δυνατόν να ανακοινωθούν σχετικές πληροφορίες (για λόγους ασφάλειας), ούτε άλλωστε τις περισσότερες φορές υπάρχει καν διαθέσιμος ο απαιτούμενος χρόνος για δρομολόγηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών.http://defencenews.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου