Κυριακή 16 Αυγούστου 2015

800000 ευρώ έδωσαν για τα drones της Ελληνικής Αστυνομίας

Drones, μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV - Unmaned Aerial Vehicle) απέκτησε πριν λίγο καιρό η ΕΛ.ΑΣ. και μάλιστα άνδρες της έχουν κάνει ήδη τις πρώτες δοκιμές.Η πρώτη από αυτές έγινε τη Δευτέρα 3 Αυγούστου στην περιοχή της  Κωπαΐδας, στη Βοιωτία, ενώ ακόμα δύο δοκιμαστικές πτήσεις ήταν προγραμματισμένο να γίνουν την εβδομάδα που τελειώνει, με σκοπό να ελεγχθούν στην πράξη οι τεχνικές δυνατότητές τους αλλά και οι ικανότητες των αστυνομικών έχουν αναλάβει το χειρισμό τους. Συνολικά, τα πρώτα τρία drones της ΕΛ.ΑΣ. θα τα χειρίζονται πέντε άνδρες, από την αστυνομία αλλά και την πυροσβεστική, καθώς θα τα αεροσκάφη θα χρησιμοποιηθούν για την εποπτεία των δασών και την πρόληψη των δασικών πυρκαγιών.
Σύμφωνα με την Καθημερινή της Κυριακής τα drones της ΕΛ.ΑΣ. έχουν βάρος 9 κιλά, μπορούν να μένουν στον αέρα για 3,5 - 4 ώρες, είναι εξοπλισμένα με κάμερες ημέρας και νύχτας. Ο χειρισμός τους γίνεται από βαν. Εξι ισραηλινά drones (τηλεκατευθυνόμενα μικρά αεροπλάνα) παρόμοια με αυτά που χρησιμοποιούνται σ επιχειρήσεις στην Μέση Ανατολή, θα χρησιμοποιεί σε λίγες εβδομάδες η ΕΛ.ΑΣ στην προσπάθεια καταδίωξης Ελλήνων και ξένων ενόπλων. Παράλληλα θα χρησιμοποιούνται και για την επιτήρηση των συνόρων για να γίνονται αμέσως αντιληπτά πλοία με λαθρομετανάστες που ξεκινούν από τα τουρκικά παράλια.

Την απόκτηση των drones που κόστισαν στο ελληνικό δημόσιο περίπου 800.000 ευρώ συμφώνησε στην πρόσφατη επίσκεψη του στο Ισραήλ ο υπουργός Δημόσιας Τάξης κ. Βασίλης Κικίλιας, ο οποίος παρακολούθησε και σχετική επίδειξη. Τρία εξ αυτών θα είναι μικρού μεγέθους, μήκους περίπου δύο μέτρων και άλλα τρία μεγαλύτερα με διπλάσιο μήκος. Από τις διαστάσεις του αεροπλάνου εξαρτώνται το ύψος και η διάρκεια πτήσης, η ταχύτητά τους κι η «ακτίνα» κατόπτευσης. Η απόκτηση των τηλεκατευθυνόμενων αεροπλάνων που θα φέρουν θερμικές κάμερες και άλλο εξοπλισμό προωθήθηκε από τον κ. Κικίλια ύστερα και από «εμπλοκή» με τις πτήσεις των ελικοπτέρων της ΕΛ.ΑΣ στη μεγάλη φυγή των καταζητούμενων ληστών του Διστόμου, τον περασμένο Αύγουστο.

Τότε είχε υπάρξει σημαντική καθυστέρηση στην απογείωση των εναέριων μέσων της ΕΛ.ΑΣ που δεν εντόπισαν το ταχύπλοο διαφυγής των ληστών. Σύμφωνα με τη μελέτη των συνεργατών του κ. Κικίλια, τα κατευθυνόμενα αυτά αεροσκάφη θα διασκορπιστούν σε όλη τη χώρα, ενώ μπορεί να τα μεταφέρουν στο σημείο «ενδιαφέροντος» οι αστυνομικές δυνάμεις μαζί με «εκτοξευτήρα» για την απογείωσή τους. Ωστόσο το ακριβές επιχειρησιακό σχέδιο χρήσης τους θα συνταχθεί το επόμενο χρονικό διάστημα. Σημειώνεται ότι το 2009, στην απαγωγή της συζύγου επιχειρηματία αλλά και το 2013 στην καταδίωξη των αλβανών δραπετών από τη φυλακή Τρικάλων, είχε επιχειρηθεί να χρησιμοποιηθούν πειραματικά τέτοιου είδους αεροπλάνα, χωρίς ωστόσο επιτυχία.

Τρία από τα συνολικά επτά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, που έχει προμηθευτεί η ΕΛ.ΑΣ. από το Ισραήλ, θα χρησιμοποιηθούν σε ημερήσιες και νυχτερινές πτήσεις πάνω από περιαστικά δάση της πρωτεύουσας και όπου αλλού χρειαστεί στην Ελλάδα. Στόχος ο γρήγορος εντοπισμός εστίας φωτιάς με τις υπέρυθρες και θερμικές κάμερες που διαθέτουν και η σύντομη κινητοποίηση των πυροσβεστικών δυνάμεων για τον περιορισμό και την κατάσβεσή της. Πέρα όμως από τον εντοπισμό της πυρκαγιάς, τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη θα έχουν και την δυνατότητα ελέγχου των κινήσεων ατόμων ή οχημάτων στα σημεία που προκλήθηκε, δίνοντας κατεύθυνση στις επίγειες δυνάμεις προκειμένου να συλλάβουν τους τυχόν εμπρηστές.

Τα τηλεκατευθυνόμενα αεροσκάφη έχουν μήκος από 1 έως 4 μέτρα, ακτίνα πτήσης από 30 έως 300 χιλιόμετρα, αναπτύσσουν ταχύτητα μεγαλύτερη από 40 χιλιόμετρα την ώρα έχοντας τη δυνατότητα κατόπτευσης κύκλων ακτίνας ενός τουλάχιστον χιλιομέτρου. Διαθέτουν δυνατότητα ενσωμάτωσης σειράς συσκευών, όπως θερμικές κάμερες για κατόπτευση χώρων. Τα drones μπορεί να «κλειδώσουν» κάποιον στόχο και να μεταδίδουν εικόνα ή άλλα δεδομένα σε έναν σταθμό βάσης της ΕΛ.ΑΣ., από όπου και κατευθύνονται. Η προμήθειά τους είχε ξεκινήσει από τον πρώην υπουργό Νίκο Δένδια και επιταχύνθηκε από τον διάδοχό του, Βασίλη Κικίλια μετά από ένα ταξίδι του στο Ισραήλ. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται αποθηκευμένα στις εγκαταστάσεις της Διεύθυνσης Ειδικών Αστυνομικών Δυνάμεων.

Προς το παρόν ανήκουν στη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής καθώς με το ισχύων νομοθετικό πλαίσιο επιτρέπεται η χρήση μόνο για τη διαχείριση της κυκλοφορίας, εξαιτίας εμποδίων που σχετίζονται με την παραβίαση προσωπικών δεδομένων. Δεν έχει γίνει ακόμη γνωστό αν υπάρχει πρόθεση για την άμεση αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου προκειμένου να χρησιμοποιηθούν στην πρόληψη των πυρκαγιών, στις περιπολίες χερσαίων και θαλάσσιων συνόρων, παρατήρησης διαδηλώσεων, καταδιώξεων, αστυνομικών και αντιτρομοκρατικών επιχειρήσεων, εκτός αν έχει βρεθεί «παραθυράκι» στη χρήση τους.

Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη, UAV (Unmmaned Aerial Vehicle) ή «Drones», μπορούν και πετούν αθόρυβα, άρα δίχως να γίνονται αντιληπτά πάνω από περιοχές αστυνομικού ενδιαφέροντος, μεταφέροντας (είτε πρόκειται π.χ. για την ελληνοτουρκική μεθόριο είτε... για τα Εξάρχεια) εικόνα, ήχο και άλλα δεδομένα στο κέντρο επιχειρήσεων της ΕΛ.ΑΣ. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ιδέα για την αγορά μη επανδρωμένων αεροσκαφών γεννήθηκε την περίοδο των μεγάλων συγκεντρώσεων των «Αγανακτισμένων» στην πλατεία Συντάγματος.

Το καλοκαίρι του 2013, η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, είχε έρθει σε συνεννόηση με το υπουργείο Εθνικής Άμυνας για να παραχωρηθεί στην ΕΛ.ΑΣ. μη επανδρωμένο αεροσκάφος που χρησιμοποιήθηκε στην επιχείρηση σύλληψης των Αλβανών δραπετών της φυλακής Τρικάλων. Υπενθυμίζεται ότι το πρωί της 27ης Ιουνίου 2013 το γαλλικής κατασκευής μη επανδρωμένο σκάφος του Στρατού που «μετείχε» στις έρευνες για τον εντοπισμό των Αλβανών δραπετών είχε καταπέσει στην περιοχή Αγία Ευθυμία Φωκίδας.

Η ηγεσία της ΕΛ.ΑΣ. είχε προσπαθήσει να διαψεύσει τη σύνδεση του αεροσκάφους με την εν εξελίξει αστυνομική επιχείρηση. Είχε τότε διαρρεύσει στον Τύπο ότι τα UAV που διαθέτει ο Στρατός εκτοξεύονται από ειδικό όχημα, προσγειώνονται με αλεξίπτωτο, έχουν πτητική εμβέλεια 15 - 30 χιλιομέτρων και δυνατότητα ενσωμάτωσης συσκευών κατόπτευσης χώρων, εντοπισμού στίγματος κινητών, υποκλοπής συνομιλιών κ.ά. Τον Φεβρουάριο του 2012 η ισραηλινή εταιρεία Israel Aerospace Industries (I.A.I.) παρουσίασε σε Έλληνες αξιωματικούς στην αεροπορική βάση στο Άκτιο το μη επανδρωμένο αεροσκάφος της, «Heron».

Η συνάντηση είχε πραγματοποιηθεί με πρωτοβουλία του ευρωπαϊκού οργανισμού Frontex και αφορούσε τη χρήση του συγκεκριμένου τύπου UAV σε επιχειρήσεις για τον έλεγχο των συνόρων και την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης. Το μεσημέρι της 22ας Αυγούστου 2014, όταν δόθηκε στην ΕΛ.ΑΣ. το «σήμα» για τη ληστεία που είχε διαπραχθεί στο υποκατάστημα της Εθνικής Τράπεζας στο Δίστομο Βοιωτίας, από τους ποινικούς συνεργάτες του Νίκου Μαζιώτη ζητήθηκε να απογειωθεί το ελικόπτερο της ΕΛ.ΑΣ. για να εντοπίσει τον τρόπο διαφυγής των τριών δραστών.

Η καθυστέρηση όμως στη διαδικασία απογείωσης και το πρόβλημα με την τροφοδοσία καυσίμων οδήγησαν στην «εξαφάνιση» των δραστών, οι οποίοι διέσχισαν, κρατώντας όμηρο, ανενόχλητοι τον Κορινθιακό κόλπο με ταχύπλοο και «χάθηκαν» από τότε στην περιοχή του Ξυλοκάστρου. Εκείνη την ημέρα, κρίθηκε απαραίτητη η απόκτηση των τηλεκατευθυνόμενων αεροπλάνων για παρόμοιες επιχειρήσεις εντοπισμού δραστών σημαντικών ενόπλων επιθέσεων. Όπως εξάλλου και για τη «σάρωση» των χερσαίων και θαλασσίων συνόρων προκειμένου να εντοπίζονται πλοιάρια με παράτυπους μετανάστες προτού διέλθουν τα θαλάσσια σύνορά μας και φθάσουν στα νησιά μας. Η σχετική μελέτη ανέφερε τη διασπορά των μη επανδρωμένων αεροσκαφών σε όλη τη χώρα, ακόμη και μεταφορά τους μαζί με «εκτοξευτήρα» για την απογείωσή τους στα σημεία ενδιαφέροντος. 
http://defencenews.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου