Της Ιωάννας Ηλιάδη
Ανατρέχοντας σε παλαιότερα δημοσιεύματά μου, διαπιστώνω ότι και δέκα χρόνια πριν, το ζητούμενο ήταν η ανανέωση του στόλου των πυροσβεστικών αεροσκαφών.
Σήμερα η Ελλάδα διαθέτει 7 αεροσκάφη CL-415, εκ των οποίων φέτος ανάλογα με τις βλάβες που παρουσιάζονται μπορεί να έχει στη διάθεσή της μέχρι 4, ενώ στη μάχη με τις φλόγες πέφτουν και τα έντεκα πεπαλαιωμένα CL-125, από τα οποία φέτος διαθέσιμα είναι τα οκτώ.
Μελέτη του πυρσβεστικού σώματος που έγινε στις αρχές της περασμένης δεκαετίας, αναφέρει ότι απαιτούνται μίνιμουμ 17 CL-415.
Ομως, η Ελλάδα το 1999 είχε αγοράσει μόλις 10 CL-415 και αμέσως έπεσαν στη μάχη της αεροπυρόσβεσης εκτελώντας το 65% των αποστολών.
Το 2002 η πολεμική αεροπορία συντάσσει μελέτη στην οποία επισημαίνει ότι τα CL-215 πρέπει να αντικατασταθούν λόγω παλαιότητας, επικίνδυνων πολλαπλών προβλημάτων, υψηλού κόστους συντήρησης, μεγάλης συχνότητας βλαβών, μειωμένης διαθεσιμότητας…
Το 2003 το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) εξέδωσε την αναγκαιότητα επιχειρησιακής αντικατάστασης των CL-215.
Το 2005 η Πυροσβεστική συντάσσει μελέτη για τη διαχείριση εναέριων μέσων και προτείνει την αντικατάσταση των CL-215 με CL-415, υιοθετώντας όλα τα επιχειρήματα της σχετικής μελέτης του 2002 του ΓΕΑ.
Το καλοκαίρι του 2005 το ΓΕΑ κάνει δεύτερη μελέτη για τη βιωσιμότητα των CL-215 και προτείνει την άμεση αντικατάστασή τους.
Τον Απρίλιο του 2006 η μελέτη του ΓΕΑ προωθείται εκ νέου στην πολιτική ηγεσία.
Τα CL-215
Τα αεροσκάφη CL-215 σχεδιάστηκαν πριν από τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο και απετέλεσαν (τότε) τεχνολογικό επίτευγμα. Ο κινητήρας τους τοποθετήθηκε σε ένα από τα πρώτα αεροπλάνα που επιχείρησαν το πέρασμα του Ατλαντικού το 1934.
Οι μηχανικές αλλά και γενικότερες βελτιώσεις δεν μπορούν να κάνουν τα συγκεκριμένα αεροσκάφη να «ξανανιώσουν», καθώς η τεχνολογία τους βρίσκεται πλέον μόνο σε… μουσεία.
Η Ελλάδα αγόρασε τα CL-215 το 1974 καινούργια αλλά με μεταχειρισμένους κινητήρες. Είναι σαν τα παλαιού τύπου αυτοκίνητα, που όσο κι αν συντηρηθούν, δεν παύουν να έχουν προβλήματα.
Οι κινητήρες που χρησιμοποιούν σήμερα τα παλιά Καναντέρ δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε θερμοκρασία εδάφους πάνω από τους 38 βαθμούς.
Αυτό αναγκάζει την Πολεμική Αεροπορία που πετάει τα αεροσκάφη να τους αλλάζει διαρκώς αεροδρόμια, ανάλογα με τις προγνώσεις της ΕΜΥ, ώστε να μην καθηλωθούν… λόγω ζέστης.
Τεράστιες καταπονήσεις
Δεν είναι μόνο οι κινητήρες παλαιοί, αλλά και τα αεροσκάφη. Κατά τη διάρκεια της πυρόσβεσης, για παράδειγμα, δέχονται τεράστιες καταπονήσεις από τα ρεύματα που δημιουργούνται στις καιγόμενες περιοχές.
Εκτός από τα μέταλλα, όλα τα άλλα κομμάτια του αεροσκάφους είναι παλαιά και παρουσιάζουν συχνότατα βλάβες, που κάθε χρόνο αυξάνονται τουλάχιστον κατά 10%.
Ενα ακόμα σημαντικό πρόβλημα είναι ότι τα αεροσκάφη αυτά όταν κατασκευάστηκαν δεν είχαν υδραυλικό σύστημα για τα δυο πηδάλιά τους, που κινούνται με συρματόσχοινα και απαιτούν σωματική δύναμη για να μετακινηθούν.
Συνέπεια αυτού είναι η σωματική καταπόνηση των ιπταμένων.
“Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη συχνότητα βλάβης στους κινητήρες. Δεν είναι όμως κακοσυντηρημένα.
Η εταιρεία που τα κατασκεύασε ναι μεν έκλεισε, αλλά δεν έχει σταματήσει τον εφοδιασμό ανταλλακτικών. Αντιθέτως, τον έχει διακόψει για τη χώρα μας καθώς σταμάτησε να κάνει πιστώσεις προς το ελληνικό Δημόσιο.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, όσο και να συντηρείς κάτι παλιό, κάποια στιγμή αυτό θα σε αφήσει”, έλεγε πέρυσι στο «Εθνος» έμπειρος πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας με πάνω από 14 χρόνια προϋπηρεσίας.
«Είναι σαν να έχεις μια τηλεόραση στην οποία ό,τι κι αν πάθει της αλλάζεις συνεχώς ανταλλακτικά. Στα 40 χρόνια που την έχεις, όμως, ό,τι κι αν κάνεις δεν θα σου δείχνει όπως σου έδειχνε όταν την πρωτοαγόρασες.
Ετσι συμβαίνει και με τα Καναντέρ CL-215. Μετά από τόσα χρόνια χρήσης σού παρουσιάζονται βλάβες που δεν τις ξέρεις και δεν ξέρεις και πώς να τις χειριστείς. Σίγουρα αισθάνεσαι έναν φόβο όταν πετάς με αυτά, όμως πάντα υπερισχύει το καθήκον σου προς την πατρίδα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου