Τι αποκαλύπτει η έρευνα των δημοσιογράφων-ερευνητών Αποστόλη Φωτιάδη, Ντάνιελ Χάουντεν και Αντονι Λέβενσταϊν που δημοσιεύτηκε χθες στον βρετανικό Observer.
«Κάποτε, πρόσφυγες και μετανάστες στη Μεσόγειο διασώζονταν από ναυτικές περιπολίες. Τώρα αναγκάζονται να παρακολουθούν, καθώς μη επανδρωμένα αεροσκάφη [drones] πετούν από πάνω τους»…
Μακροσκελής πλην αποκαλυπτικός ο τίτλος, υπό τον οποίο δημοσιεύτηκε χθες στον βρετανικό Observer(την κυριακάτικη έκδοση του Guardian) τμήμα της νέας έρευνας των δημοσιογράφων-ερευνητών Αποστόλη Φωτιάδη, Ντάνιελ Χάουντεν και Αντονι Λέβενσταϊν για λογαριασμό του Δικτύου Δημοσιογράφων για τη Διερεύνηση των Επιστροφών (Returns Network).
Δεδομένης της απόσυρσης όλων των ευρωπαϊκών πλωτών μέσων διάσωσης ανθρώπων στην κεντρική Μεσόγειο, της απόπειρας εκδίωξης των διασωστικών σκαφών ΜΚΟ και της αγαστής συνεργασίας της Ε.Ε. με τη λιβυκή ακτοφυλακή, που έχει αναλάβει να ανακόπτει τον απόπλου σκαφών από τη Λιβύη και να επαναπροωθεί πρόσφυγες και μετανάστες στην εμπόλεμη λιβυκή επικράτεια, η έρευνα εστιάζει στο γεγονός πως η υπηρεσία φύλαξης των ευρωπαϊκών συνόρων Frontex έχει καταφύγει πλέον στη χρήση μη επανδρωμένων εναέριων μέσων, που παρακολουθούν μεν τι συμβαίνει στα θανατηφόρα νερά της κεντρικής Μεσογείου αλλά αδυνατούν εκ των πραγμάτων να προβούν σε διασώσεις, αν εντοπίσουν κάποιο ναυάγιο.
«Είναι ένας τρόπος να ξοδεύεις χρήματα, χωρίς να αναλαμβάνεις την ευθύνη να σώζεις ζωές» επισημαίνει ο Γκαμπριέλε Ιακοβίνο, διευθυντής του ιταλικού think tank Κέντρο Διεθνών Μελετών (Center for International Studies), κάνοντας λόγο για μια «ναυτική αποστολή, χωρίς ναυτική δύναμη».
Στόχος; «Να αποφευχθούν οι ντροπιαστικοί πολιτικοί καβγάδες στην Ευρώπη για το τι να κάνουν με τους διασωθέντες»… «Η στροφή στα drones αποτελεί μέρος μιας προφανούς προσπάθειας να παρακολουθούν τη Μεσόγειο, χωρίς να σύρονται σε αποστολές διάσωσης που μεταφέρουν πρόσφυγες και μετανάστες στις ευρωπαϊκές ακτές», αναφέρουν οι τρεις ερευνητές-δημοσιογράφοι.
Βάσει αυτής της κυνικής και νομικά διάτρητης στρατηγικής, η Frontex, με έδρα τη Βαρσοβία, και η αδελφή-υπηρεσία της, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) με έδρα τη Λισαβόνα, επενδύουν σε μη επανδρωμένα εναέρια μέσα.
Σύμφωνα με την έρευνα, έχουν συνάψει τουλάχιστον τρεις συμβάσεις, ύψους 95 εκατομμυρίων στερλινών (σχεδόν 104 εκατ. ευρώ), για drones που μπορούν να παρέχουν πληροφορίες στη Frontex.
Στα μοντέλα συγκαταλέγονται δύο ισραηλινής κατασκευής μη επανδρωμένα αεροσκάφη, που αναπτύχθηκαν για πολεμικές αποστολές κατά Παλαιστινίων στη Γάζα. Η Frontex υποστηρίζει πως οι προμηθευτές της πληρούν «όλους τους κανόνες και τις κατευθυντήριες γραμμές της Ε.Ε. για τις δημόσιες συμβάσεις».
«Υπάρχει κλιμακούμενη ανησυχία και για το πώς η Frontex ξοδεύει τα χρήματα των Ευρωπαίων φορολογουμένων και για το πώς μπορεί να υποστεί λογοδοσία» για τα πεπραγμένα της, επισημαίνει -μεταξύ πλείστων άλλων- το εξαιρετικά ενδιαφέρον ρεπορτάζ.
Το Returns Network συνεργάζεται με την πλατφόρμα υποστήριξης ερευνητών-δημοσιογράφων Lighthouse Reports, με έδρα την Ολλανδία, καθώς και με την εκπομπή του γερμανικού καναλιού ARD, Report München, τον ολλανδικό ιστότοπο De Correspondent, τον Observer και την «Εφημερίδα των Συντακτών».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου