Τετάρτη 13 Μαΐου 2020

Μυστικά κονδύλια με... δούρειο ίππο την «ευελιξία» και το «εθνικό συμφέρον»


AP Photo/Panagiotis Balaskas 
Μυστικά κονδύλια με... δούρειο ίππο την «ευελιξία» και το «εθνικό συμφέρον»
ΕΦ.ΣΥΝ.
Στο όνομα σκοτεινών κυκλωμάτων ο Νότης Μηταράκης στήνει πάρτι για τους συνεργάτες του με ειδικούς απόρρητους λογαριασμούς... και λογαριασμό δεν δίνει. Αστείες δικαιολογίες του υπουργού περί εκτάκτου ανάγκης ● Καμιά εξήγηση για τους μετακλητούς υπαλλήλους στη θέση των υπηρεσιακών παραγόντων που θα συναποφασίζουν.
«Είμαστε αντιμέτωποι με κυκλώματα λαθροδιακινητών απέναντι, με κυκλώματα μέσα στις δομές, με κυκλώματα που εμποδίζουν τις απελάσεις. Σε συνεργασία με τις διωκτικές αρχές είναι απαραίτητο να υπάρχει μια ευελιξία στην υποστήριξη των εθνικών συμφερόντων». Με αυτή τη νεφελώδη επίκληση στην... «ευελιξία στην υποστήριξη εθνικών συμφερόντων» επιχείρησε ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου Νότης Μηταράκης να απαντήσει σε ερώτηση (ΣΚΑΪ) για το χθεσινό πρωτοσέλιδο της «Εφ.Συν.» («Μυστικά κονδύλια, φανερή ασυδοσία», 4/5/2020), αυτολογοκρίνοντας στη συνέχεια το σχετικό απόσπασμα από το δελτίο Τύπου του υπουργείου.


Πρόκειται για τη σκανδαλώδη διάταξη που θεσμοθετεί τη δυνατότητα του υπουργού να διαθέτει ανεξέλεγκτα, με πλήρη μυστικότητα και χωρίς λογαριασμό, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, κονδύλια από ειδικό απόρρητο λογαριασμό «απόρρητων εθνικών αναγκών» που θεσπίζεται στον προϋπολογισμό του υπουργείου. Η σχετική διάταξη, που δεν υπήρχε στο κείμενο του νομοσχεδίου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, προστέθηκε στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε μεσάνυχτα την παραμονή της Πρωτομαγιάς στη Βουλή και συζητείται σήμερα το απόγευμα στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.

Αλλά η αντιμετώπιση των κυκλωμάτων είναι βέβαια δουλειά άλλων υπουργείων και υπηρεσιών, που διαθέτουν και τα ανάλογα κονδύλια. Τι περισσότερο θα κάνει ο υπουργός Μετανάστευσης που δεν μπορούν να το κάνουν αυτές οι υπηρεσίες; Ας βρει πειστικότερη δικαιολογία ο κύριος Μηταράκης.

Το ίδιο ισχύει όταν προσπαθεί να διαψεύσει ότι τα κονδύλια «θα διατίθενται χωρίς κανέναν έλεγχο με αποκλειστική απόφαση του εκάστοτε υπουργού και στενών συνεργατών του». Ο υπουργός μίλησε για «λάθος» και ισχυρίστηκε: «Δεν είναι ευθύνη αποκλειστικά δικιά μου, υπάρχει μια διαδικασία με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου, όχι στενοί συνεργάτες, ώστε υπάρχει απόλυτη εσωτερική διαφάνεια».
Δεν υπάρχει λογοδοσία

Καμία διαφάνεια δεν υπάρχει, φυσικά, και, πολύ περισσότερο, δεν υπάρχει λογοδοσία, καθώς τη διαδικασία την καλύπτει σιωπή επί ποινή πειθαρχικού και κάθε παραστατικό δαπάνης καταστρέφεται ύστερα από έξι μήνες. Είναι κρίμα που ο δημοσιογράφος Δημήτρης Οικονόμου προφανώς δεν πρόλαβε να διαβάσει ολόκληρο το ρεπορτάζ. Εκεί θα έβλεπε ότι ο υπουργός έχει τοποθετήσει μετακλητούς υπαλλήλους στη θέση των υπηρεσιακών παραγόντων, μετατρέποντας το υπουργείο σε προσωπικό στρατό στενών συνεργατών. Είναι επίσης κρίμα που ο κάποτε λαλίστατος σε θέματα προσφυγικού δημοσιογράφος επέδειξε χθες μέγιστη διακριτικότητα, ή μάλλον γαλαντομία, και δεν επέμεινε στο ερώτημα για το όργιο μετακλητών και απευθείας αναθέσεων που εξελίσσεται στο υπουργείο.

«Θα μπορέσουμε στη Βουλή ένα ένα να τα απαντήσουμε», ξεγλίστρησε με ευκολία ο κ. Μηταράκης, απαξιώνοντας την παρουσία του δημοσιογράφου. Και επικαλέστηκε την «κατάσταση έκτακτης ανάγκης», ακυρώνοντας ανερυθρίαστα όλη την προεκλογική ρητορική του κόμματός του. Δεν ρωτήθηκε όμως ποια έκτακτη ανάγκη επιβάλλει τους δεκάδες μετακλητούς στην υπηρεσιακή δομή του υπουργείου. Ούτε πώς μπορεί να γνωρίζει ότι θα συνεχιστεί η έκτακτη ανάγκη μέχρι το τέλος όχι αυτής της χρονιάς, αλλά της επόμενης, του 2021, ημερομηνία μέχρι την οποία επεκτείνεται νομοθετικά η δυνατότητα απευθείας αναθέσεων.

ΚΙΝ.ΑΛΛ.
Γιώργος Καμίνης Υπεύθυνος Προστασίας του Πολίτη της Κ.Ο. του Κινήματος ΑλλαγήςEUROKINISSI/ΛΥΔΙΑ ΣΙΩΡΗ
Η κυβέρνηση παγιώνει σταδιακά ένα αναξιοκρατικό και αδιαφανές μοντέλο άσκησης δημόσιας εξουσίας
Στο προσφυγικό-μεταναστευτικό η κυβέρνηση τοποθετήθηκε εξαρχής με μια ανεπίτρεπτη αφέλεια. Αρκούσε, αν πίστευε κανείς κορυφαίους υπουργούς της, να δείξουμε σκληρότητα και πυγμή, και το πρόβλημα θα εξαφανιζόταν. Γρήγορα όμως ήρθε αντιμέτωπη -στα νησιά αλλά και στην ενδοχώρα- με τις συνέπειες της προεκλογικής της ρητορείας.
Εκτοτε η «αφέλεια» αυτή έχει δώσει τη θέση της σε ένα ρεσιτάλ ανακολουθιών, πρόδηλα παράλογων και εκδικητικών πολιτικών, όπως είναι η κατάργηση του ΑΜΚΑ και οι επιτάξεις στα νησιά. Είναι πια προφανής η αδυναμία της κυβέρνησης να χαράξει ένα βιώσιμο και μακροπρόθεσμο σχέδιο διαχείρισης του ζητήματος των μικτών ροών, τις οποίες αντιμετωπίζει η χώρα μας.

Παράλληλα, με τη γνώριμη φόρμουλα των τροπολογιών της τελευταίας στιγμής, η κυβέρνηση παγιώνει σταδιακά ένα αναξιοκρατικό και αδιαφανές μοντέλο άσκησης δημόσιας εξουσίας. Συνέχισε ως προς αυτό το σημείο τις πρακτικές της προηγούμενης κυβέρνησης, που ήδη βρίσκονται στο στόχαστρο έρευνας της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης (OLAF).

Το επιστέγασμα αυτής της πολιτικής είναι το νομοσχέδιο που βρίσκεται υπό συζήτηση αυτή τη στιγμή στη Βουλή.

Στο Κίνημα Αλλαγής δηλώσαμε σαφώς και έγκαιρα πως θα καταψηφίσουμε αυτό το νομοσχέδιο. Τις επόμενες μέρες, στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και στην Ολομέλεια, το Κίνημα Αλλαγής κι εγώ προσωπικά ως ειδικός αγορητής σκοπεύουμε να αναδείξουμε το πλήθος των προβληματικών διατάξεων που διέπουν το νομοσχέδιο. Συνοπτικά, όμως, οι τέσσερις άξονες στους οποίους εστιάζουμε την κριτική μας είναι οι εξής:
Δημιουργεί ένα de facto «υπουργείο Μετακλητών Υπαλλήλων», αφού προσλαμβάνεται ένας «στρατός» μετακλητών, ακόμα και σε διευθυντικές θέσεις, ενώ οι μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι είναι ελάχιστοι.
Διαιωνίζει τη διαφθορά, με αδιαφανείς διαδικασίες σε σωρεία συμβάσεων, χωρίς διαγωνισμούς.
Καθιερώνει, με κάθε επισημότητα, την αδιαφάνεια, με έναν ειδικό λογαριασμό «απόρρητων κονδυλίων» χωρίς επαρκή αιτιολόγηση, χωρίς να γνωρίζουμε το ύψος των κονδυλίων αυτών και για ποιες χρήσεις προορίζονται.
Παγιώνει τις «Μόριες»: Δεν επιτυγχάνει, για ακόμα μία φορά, αποσυμφόρηση των νησιών, διαιωνίζοντας το δράμα κατοίκων και προσφύγων που διαμένουν στις δομές «φιλοξενίας».
ΣΥΡΙΖΑ
O Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Α’ Αθήνας, Χριστόφορος ΒερναρδάκηςEUROKINISSI
Υπουργείο-υβρίδιο διαπλοκής και αυθαιρεσίας
Το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου που επανιδρύθηκε πριν από λίγους μήνες συνιστά ένα «υπουργείο» διοικητικής εξαίρεσης και αυθαιρεσίας σε σχέση με τα συνταγματικά και νομοθετικά πλαίσια της δημόσιας διοίκησης. Η μορφή «εξαίρεσης» που έχει λάβει το υπουργείο αυτό ολοκληρώνεται με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο, με το οποίο:
α) Εισάγεται διακριτό μισθολόγιο για τους υπαλλήλους του υπουργείου, μέσω καθιέρωσης ειδικού επιδόματος, κατά παράβαση του Ενιαίου Μισθολογίου του δημόσιου τομέα (άρθρο 47), ξαναγυρνώντας την ελληνική διοίκηση στις αλήστου μνήμης εποχές των μισθολογίων ανά υπουργείο και υπουργό.

β) Εισάγεται σύστημα αποσπάσεων ή μετακινήσεων έξω από το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας του δημόσιου τομέα (άρθρο 48).

γ) Εισάγεται η καταφανώς αντισυνταγματική και παράνομη πρακτική της ανάληψης θέσης ευθύνης σε επίπεδο διεύθυνσης από «μετακλητό υπάλληλο», που διορίζεται με υπουργική απόφαση. Παρακάμπτονται οι θεσμοθετημένες διαδικασίες επιλογής στελεχών της δημόσιας διοίκησης.

δ) Η σύσταση μέσα στον οργανισμό του υπουργείου Διεύθυνσης Νομικής Υπηρεσίας (άρθρο 52), εξαρτώμενης άμεσα από τον υπουργό, αποτελεί καινοφανή πρακτική δεδομένης της νομικής υποστήριξης που παρέχει παγίως στη διοίκηση το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ). Η «παράλληλη» αυτή διεύθυνση θα μπορεί να παρακάμπτει το ΝΣΚ, έτσι ώστε να μην υφίσταται έλεγχος σε αυθαίρετες πράξεις της πολιτικής ηγεσίας ή και των «μετακλητών διευθυντών».

ε) Το νομοσχέδιο εισάγει καθεστώς πρόσληψης μετακλητών υπαλλήλων σε όλη τη διοικητική ιεραρχία. Στη Διεύθυνση Τεχνικής Υπηρεσίας προβλέπονται 8 θέσεις μετακλητών, περισσότερες από όσες προβλέπονται σε γραφεία υφυπουργών ή γενικών γραμματέων υπουργείων! Θέσεις μετακλητών προβλέπονται στη Διεύθυνση Νομικής Υπηρεσίας (άρθρο 52), στα γραφεία διοικητή και υποδιοικητή της Υπηρεσίας Ασύλου και της Υπηρεσίας Υποδοχής και ταυτοποίησης, στο γραφείο προϊσταμένου της Αρχής Προσφυγών (άρθρο 53), στο Αυτοτελές Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σχέσεων (άρθρο 54). Πρόκειται για το πρώτο «ιδιωτικό» υπουργείο στη χώρα, οργανικές δομές και θέσεις του οποίου στελεχώνονται από μετακλητούς υπαλλήλους ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.

στ) Με το άρθρο 55 προβλέπεται η εγγραφή ειδικής πίστωσης απόρρητων εθνικών αναγκών στον προϋπολογισμό του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου. Τα ποσά διατίθενται με απόφαση του υπουργού «και μετά από γνώμη της Επιτροπής Ειδικών Δαπανών» που ελέγχει ο ίδιος. Για τις δαπάνες αυτές δεν αποδίδεται λογαριασμός, δεν δημοσιεύονται σε ΦΕΚ ούτε αναρτώνται σε οποιοδήποτε πληροφοριακό σύστημα ή πλατφόρμα. Υστερα από παρέλευση εξαμήνου επιβάλλεται επί ποινή πειθαρχικού παραπτώματος για τους εμπλεκόμενους υπαλλήλους η καταστροφή όλων των παραστατικών εγγράφων της δαπάνης και «κάθε άλλο στοιχείο που κατέχει η επιτροπή ή οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία του υπουργείου». Προκλητικά θεσμοθετείται καθεστώς καταστροφής δημόσιων εγγράφων!

ζ) Με το άρθρο 56 στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου καθιερώνεται η παράκαμψη της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων και η καθιέρωση συστημάτων απευθείας αναθέσεων κατά παρέκκλιση.

Με το νομοσχέδιο του υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου συγκροτείται ένα υπουργείο-υβρίδιο διαπλοκής και παρανομιών, το οποίο θα βρίσκεται εκτός πεδίου κοινοβουλευτικού και κάθε είδους κοινωνικού ελέγχου.

ΚΚΕ
Μαρία Κομνηνάκα, βουλευτής ν. Λέσβου του ΚΚΕ
Η κυβέρνηση, αφού «ένιψε τας χείρας της πολύ σχολαστικά», για το πολεμικό τοπίο σε Λέσβο και Χίο, έρχεται να αποτελειώσει το έγκλημα
«Στον τόπο του εγκλήματος επέστρεψε ο υπουργός Μετανάστευσης, εν μέσω καραντίνας, για να νομιμοποιήσει τη μετατροπή των νησιών του Αιγαίου σε σιδηρόφρακτες φυλακές της Ε.Ε., αλλά εκτός από τα νησιά, όπου τα κλειστά κέντρα θα αποτελούν τον απόλυτο κανόνα, να επεκτείνει τον εγκλεισμό στην πλειοψηφία των δομών της χώρας.
Τι κι αν η γενίκευση της κράτησης αιτούντων άσυλο, όπως και η ασφυκτική σύντμηση των προθεσμιών σε βάρος της ουσιαστικής εξέτασης των αιτημάτων, πέρα από αντίθετη με κάθε έννοια ανθρωπισμού, παραβιάζουν βάναυσα ακόμα και τη Σύμβαση της Γενεύης; Σ’ αυτή την περίπτωση βέβαια η κυβέρνηση δεν δείχνει την ίδια θέρμη στην τήρηση των διεθνών δεσμεύσεων της χώρας, όπως αντίθετα κάνει στην περίπτωση της απαράδεκτης Συμφωνίας Ε.Ε.-Τουρκίας, συνεχίζοντας ευλαβικά το έργο του ΣΥΡΙΖΑ, μια συμφωνία μάλιστα που έχει στείλει προ πολλού στα αζήτητα η τούρκικη κυβέρνηση.

»Η κυβέρνηση, αφού “ένιψε τας χείρας της πολύ σχολαστικά”, για το πολεμικό τοπίο που διαμόρφωσε σε Λέσβο και Χίο δύο μήνες πριν, για τη διατήρηση των εκρηκτικών συνθηκών εγκλωβισμού χιλιάδων προσφύγων και μεταναστών στα νησιά, αλλά και για την ανεπάρκεια των μέτρων πρόληψης εν καιρώ πανδημίας, σε όλες τις προσφυγικές δομές, όπου συνωστίζονται κατά κόρον ευάλωτοι άνθρωποι σε συνθήκες τουλάχιστον ελλιπούς υγιεινής, έρχεται να αποτελειώσει το έγκλημα. Κι αν γεννά πολλά ερωτηματικά το τι θέλει να εξυπηρετήσει η κυβέρνηση με την απόφαση για δημιουργία μυστικών πιστώσεων για απόρρητες δαπάνες εντός και εκτός της χώρας, για τις οποίες ρητά προβλέπεται ότι… “δεν αποδίδεται λογαριασμός”, σίγουρα κανένα ερωτηματικό δεν απομένει για το πώς εννοείται η επιτάχυνση των διαδικασιών εξέτασης των αιτημάτων ασύλου.

Οι ασφυκτικές προθεσμίες σε συνδυασμό με τον όγκο τον υποθέσεων που ανατίθενται στις διάφορες νεοσύστατες υπηρεσίες του υπουργείου, βοηθών χειριστών ασύλου, την ώρα μάλιστα που αντί για προσλήψεις ο υπουργός προχώρησε σε επιλεκτικές απολύσεις εργαζομένων στην Υπηρεσία Ασύλου, στρώνουν το έδαφος σε μια βιομηχανία “καρμπόν” απορρίψεων. Στην άλλη όψη του φεγγαριού βέβαια προβλέπονται μια σειρά διευκολύνσεις για τη διαμονή επενδυτών, για διευκολύνσεις των επιχειρήσεων για μετακίνηση εργαζομένων και άμισθων εθελοντών πρακτικάριων, αλλά και για τους υποτρόφους του Ιδρύματος Fulbright, γνωστού για την προσπάθεια ξεπλύματος των ιμπεριαλιστών στο πλαίσιο του “σχεδίου άμβλυνσης του αντιαμερικανισμού”. Γι’ αυτούς “ο ανθρωπισμός” ρέει πάντα αστείρευτος…».

ΜέΡΑ25
Μιχάλης Κριθαρίδης, εκπρόσωπος Τύπου του ΜέΡΑ25
Σκανδαλώδεις εξυπηρετήσεις σε ημετέρους η «νέα κανονικότητα» του κ. Μητσοτάκη
«Η κυβέρνηση, που ζεσταίνει τις προεκλογικές της μηχανές, συνεχίζει απτόητη την πορεία της με τις σκανδαλώδεις εξυπηρετήσεις και τις μυστικές -ή και φανερές πολλές φορές ακόμα- παροχές σε ημέτερους. Η “νέα κανονικότητα” του κ. Μητσοτάκη βρίσκει τους υπουργούς του, σαν τον κ. Μηταράκη τώρα ή τον κ. Βρούτση πρότερα, σε πλήρη ετοιμότητα να εξυπηρετήσουν τα πελατειακά κομματικά συμφέροντα της κυβερνώσας παράταξης, ώστε σε πρώτη φάση να εξυπηρετηθεί η προεκλογική σκοπιμότητα της Ν.Δ. και σε δεύτερο χρόνο η γενικότερη γνωστή από τα παλιά αντίληψή της, με τα “λεφτόδεντρα” να βρίσκονται σε πλήρη άνθιση για την ολιγαρχία από τον ξορκισμένο πάντα κρατικό κορβανά.

»Στο πλαίσιο μιας τέτοιας λογικής, ο υπουργός Μετανάστευσης φέρνει ένα νομοσχέδιο στη Βουλή με το οποίο θεσμοθετεί σκανδαλώδη μυστικά κονδύλια για δήθεν “απόρρητες εθνικές ανάγκες” του υπουργείου του, η διάθεση των οποίων φυσικά θα γίνεται με απόφασή του και με τη γνώμη μιας επιτροπής την οποία ουσιαστικά ο ίδιος ο υπουργός θα διορίσει! Οι σχετικές αποφάσεις μάλιστα δεν θα δημοσιεύονται καν ώστε η δουλειά του κ. Μηταράκη να γίνεται ακόμα πιο εύκολη και να μην υπάρξει καμία σχετική λογοδοσία ούτε ενώπιον της Βουλής ούτε και φυσικά ενώπιον του ελληνικού λαού, αλλά ούτε και κάποιο -ο μη γένοιτο- πρόσκομμα.

»Αυτή η “νέα κανονικότητα” της διακυβέρνησης της Ν.Δ. του κ. Μητσοτάκη συνιστά κεντρική επιλογή του ίδιου του πρωθυπουργού και δεν επαφίεται απλώς σε κάποιους πρωτοκλασάτους -ή και όχι- υπουργούς του. Μια πολιτική που με την αγαστή πάντα σύμπραξη της συντριπτικής πλειοψηφίας των συστημικών μέσων βοηθάει το κεντρικό αφήγημα της κυβέρνησης για τη δήθεν δίκαιη -αλλά στην πράξη κατάφωρα άδικη- κατανομή των βαρών της κρίσης. Δωράκια και μάλιστα εν κρυπτώ στην ολιγαρχία, σκληρή λιτότητα και μέτρα για τον χειμαζόμενο λαό. Κοινώς “σοσιαλισμός” για τους λίγους και νεοφιλελεύθερη βαρβαρότητα για τους πολλούς, η γνωστή μνημονιακή πεπατημένη, με μια κυβέρνηση μάλιστα που δεν κρατάει ούτε τα προσχήματα!»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου