Σάββατο 20 Αυγούστου 2022

Σοκ: Απλήρωτους λογαριασμούς έχει το 45% των καταναλωτών ενέργειας στην Ελλάδα – 1 δισ. ευρώ τα χρέη

Σοκ: Απλήρωτους λογαριασμούς έχει το 45% των καταναλωτών ενέργειας στην Ελλάδα – 1 δισ. ευρώ τα χρέη

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ η λέξη προθεσμίες οφειλές ξεπερνούν το ένα δισεκατομμύριο ευρώ και οι καταναλωτές μετακινούνται από πάροχο σε πάροχο προσπαθώντας να βρουν το φθηνότερο τιμολόγιο
Απλήρωτους λογαριασμούς έχει το 45% των καταναλωτών ενέργειας στην Ελλάδα. Η κρατική επιδότηση των αυξήσεων αλλά και της αισχροκέρδειας δεν αρκεί για να καλύψει το πρόβλημα ενέργειας των νοικοκυριών. Το 45% των καταναλωτών έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές. Το ποσοστό αυτό ήταν 20% πριν αρχίσουν οι ανατιμήσεις που ξεκίνησαν το φθινόπωρο του 2021.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΕΔΔΗΕ η λέξη προθεσμίες οφειλές ξεπερνούν το ένα δισεκατομμύριο ευρώ και οι καταναλωτές μετακινούνται από πάροχο σε πάροχο προσπαθώντας να βρουν το φθηνότερο τιμολόγιο. Υπολογίζεται ότι περίπου 60.000 από αυτούς αλλάζουν πάροχο κάθε μήνα και μάλιστα αυτό συμβαίνουν πριν τις τροπολογίες της Κυβέρνησης που μετέφεραν το κόστος της ετήσιας αναπροσαρμογής την τιμή της κιλοβατώρας και επιτρέπουν πλέον χωρίς πέναλτι την αλλαγή παρόχου κάθε μήνα.

Επιλέγουν την Καθολική Υπηρεσία – Τι είναι

Η αποκαλούμενη Καθολικής Υπηρεσία είναι θεσμοθετημένη με νόμο και εκεί βρίσκουν καταφύγιο καταναλωτές που τους έχει καταγγελθεί η σύμβαση ηλεκτροδότησης λόγω οφειλών μέχρι να βρουν νέο προμηθευτή.

Το θεσμικό πλαίσιο μάλιστα δεν προβλέπει χρονικό όριο παραμονής σε αυτή. Συγκεντρώνει μερίδιο της τάξης του 2,3% των μετρητών χαμηλής τάσης, δηλαδή περίπου 200.000 καταναλωτές. Εν μέσω κρίσης, η Καθολική Υπηρεσία είχε τα χαμηλότερα τιμολόγια και αυτό γιατί είναι ρυθμιζόμενα σε μια τιμή, υψηλότερη μεν από τα οικιακά όταν αποφασίστηκαν, η οποία όμως δεν επιβαρύνθηκε με ρήτρα αναπροσαρμογής, με αποτέλεσμα να καταλήξουν τα πιο φθηνά. Τον Φεβρουάριο με υπουργική απόφαση επιβλήθηκε και σε αυτά τα τιμολόγια ρήτρα αναπροσαρμογής.

Η κινητικότητα μεταξύ προμηθευτών στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού έχει αυξηθεί, καθώς οι καταναλωτές τρέχουν από τον έναν στον άλλο για να σωθούν από τις υψηλές τιμές. Στο τέλος της ημέρας όμως το ισοζύγιο είναι για όλους αρνητικό. Αυτοί που φεύγουν δηλαδή από μια εταιρεία, είναι περισσότεροι από αυτούς που έρχονται.

Στην Καθολική Υπηρεσία τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Ο αριθμός πελατών που εντάσσεται σε αυτή υπερδεκαπλασιάστηκε το δίμηνο Απριλίου – Μαΐου, εξέλιξη που έχει προκαλέσει μεγάλες ανησυχίες στην πλευρά των πέντε μεγάλων προμηθευτών που επωμίζονται το βάρος της.

Η Καθολική Υπηρεσία μέχρι και το 2019 ανετίθετο με νόμο αποκλειστικά στη ΔΕΗ. Το καθεστώς αναμορφώθηκε και σύμφωνα με αυτό η υπηρεσία ανατίθεται μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας που διενεργεί η ΡΑΕ και σε περίπτωση που δεν υπάρξει ενδιαφέρον, στους πέντε μεγαλύτερους προμηθευτές βάσει μεριδίων και σε αναλογία του αριθμού μετρητών που εκπροσωπεί ο καθένας. Επειτα από έναν άγονο διαγωνισμό η ΡΑΕ ανέθεσε καθήκοντα Καθολικής Υπηρεσίας για το διάστημα Ιούνιος 2020 – Ιούνιος 2022 στους πέντε μεγαλύτερους παρόχους, δηλαδή ΔΕΗ, Protergia, Elpedison, Hρων και NRG.

Αυτό που διαφαίνεται, σύμφωνα με την αγορά, είναι ότι οι πελάτες της Καθολικής Υπηρεσίας αυξάνονται ραγδαία γιατί η ΔΕΗ έχει αποφασίσει να ξεφορτωθεί ένα κομμάτι όσων αδυνατούν να πληρώσουν.

Η εν λόγω υπηρεσία καταγράφεται από τους παρόχους ως μία τεράστια στρέβλωση που εγκυμονεί κινδύνους ευστάθειας καθώς οι επισφάλειες που δημιουργεί αυξάνονται και διαιωνίζονται, διατρέχοντας οριζόντια την αγορά από προμηθευτές προς τους διαχειριστές. Οι προμηθευτές ζητούν από το ΥΠΕΝ να αναλάβει άμεσα πρωτοβουλίες στη βάση γνωμοδότησης της ΡΑΕ, η οποία προβλέπει μέγιστη χρονική διάρκεια παραμονής 3 μηνών με εξαίρεση τους ευάλωτους καταναλωτές.

Το τελευταίο τρίμηνο περίπου 35.500 μετρητές προστέθηκαν σε αυτό το Πλαίσιο καθιστώντας την καθολική υπηρεσία τον 5ο μεγαλύτερο “πάροχο” της αγοράς με τις εταιρείες να διαμαρτύρονται καθώς ενισχύονται οι πιέσεις τα ταμεία τους.

1 σχόλιο:

  1. Καθόλου απίθανο ειδικά στα άτομα που δεν είναι σε ΣοΑ η στα πατρικά τους και είναι σε νησιά και γενικά αλλού.οταν εγώ πλήρωνα 300€ χωρίς να έχω κάψει κάτι και στα ΣοΑ έδιναν 69€ το μέγιστο, γιατί δεν έχουν της έξτρα χρεώσεις αλλά ούτε τιμή ζώνης σαν εμάς.Οσοι κλεγονται είχανε και 2 αμάξια και 1 μηχανή και γενικά έχω κουραστεί να τους ακούω όλους,τα ίδια και τα ίδια .Στην τελική μερική λένε μόνο τα ίδια και τα ίδια και απαιτούν να τα αγοράσεις από την τσέπη σου.<>έχω σπίτι και δεν το κατάλαβα?είμαι άνετος οικονομικά ? Δεν είμαστε όλοι το ίδιο,καλά είναι να μην μιλάνε όλοι λες και ξέρουν να βγάζουν τα έξοδα στο κεφάλι του η βρωμιάρηδες.Αν νιώθουν σαν Αμερικανή να πάνε εκεί και να δούνε πως λειτουργούν τα πράγματα σε θέματα ασφάλειας και πάει λέγοντας που πάλι δεν θα καταλάβουν γιατί μερική είναι τούβλα

    ΑπάντησηΔιαγραφή