Μετά από χρόνια μείωσης, το κόστος του αεροσκάφους “πιέζεται” από τις αναβαθμίσεις, τον πληθωρισμό και τις πρoτάσεις να αγοραστούν λιγότερα από αυτά.
Η τιμή των αεροσκαφών F-35 Lightning II μειώνεται εδώ και χρόνια, αλλά αυτό μπορεί να μην ισχύει στις παρτίδες παραγωγής που διαπραγματεύονται τώρα, δήλωσαν αξιωματούχοι της Lockheed Martin.
Η Lockheed θα αντιμετωπίσει την πρόκληση να διατηρήσει την τιμή των F-35 κάτω από τον ρυθμό του πληθωρισμού στην επόμενη σύμβαση για τις παρτίδες 18 και 19, σύμφωνα με τον Γκρεγκ Ούλμερ, επικεφαλής της αεροναυπηγικής Lockheed.
“Ο πληθωρισμός είναι πραγματικός. Το κόστος των πρώτων υλών έχει αυξηθεί. Το κόστος των πάντων έχει ανέβει, οπότε υπάρχει απλώς πίεση πληθωρισμού στο σύστημα», δήλωσε ο Ούλμερ στο Defense One στο περιθώριο της αεροπορικής έκθεσης του Φάρνμπορο.
Το κόστος ενός F-35 μειωνόταν εδώ και χρόνια, καθώς η Lockheed λάμβανε μεγάλες παραγγελίες από τις ΗΠΑ και τους συμμάχους της και η εταιρεία έβρισκε αποτελεσματικότητα στη γραμμή παραγωγής της. Όμως ο πληθωρισμός, οι αυξανόμενες δυνατότητες και η πολυπλοκότητα του αεροσκάφους καθώς και η προτεινόμενη από το Πεντάγωνο περικοπή της προγραμματισμένης αγοράς F-35 στον προϋπολογισμό του 2025 -η τύχη του οποίου εξετάζεται ακόμη από το Κογκρέσο- θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση της τιμής στο επόμενο συμβόλαιο.
Η Lockheed πρέπει να κλείσει μια συμφωνία για τις επόμενες δύο παρτίδες παραγωγής των F-35 πριν από τον Οκτώβριο, αλλιώς θα ξεμείνει από χρήματα και θα πρέπει να βάλει από τα “ταμεία” της εταιρείας για να συνεχίσει να λειτουργεί η γραμμή παραγωγής, κάτι για το οποίο η εταιρεία προειδοποίησε τους επενδυτές.
“Παραμένουμε σε διαπραγματεύσεις με την αμερικανική κυβέρνηση για τις συμβάσεις παραγωγής της παρτίδας 18-19. Χωρίς πρόσθετη συμβατική κατεύθυνση από την κυβέρνηση των ΗΠΑ, θα υπερβούμε την τρέχουσα συμβατική εξουσιοδότηση και χρηματοδότηση για τη σύμβαση προαγοράς του Lot 18-19 κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου του 2024», αναφέρεται στην κατάθεση.
Ο Ούλμερ δεν μπορούσε να προβλέψει πότε θα κλείσει η συμφωνία, αλλά δήλωσε ότι στοχεύουν μέχρι του τέλους του έτους.
Η συμφωνία που συνήφθη για την τελευταία σύμβαση -για τα τμήματα 15 έως 17- είχε τοποθετήσει το μέσο κόστος πτήσης της παραλλαγής F-35A της Πολεμικής Αεροπορίας στα 82,5 εκατομμύρια δολάρια. Η παραλλαγή F-35B για κάθετη απογείωση και προσγείωση έφτασε στα 109 εκατομμύρια δολάρια και το F-35C για αεροπλανοφόρα στα 102,1 εκατομμύρια δολάρια. Οι αριθμοί αυτοί ήταν ελαφρώς υψηλότεροι από τις προηγούμενες παρτίδες, αλλά εξακολουθούν να είναι χαμηλότεροι σε πραγματικούς όρους.
“Το πρόγραμμα F-35 συμμετέχει ενεργά σε τριμερείς διαπραγματεύσεις με την LM και την προμηθεύτρια βάση της για τον καθορισμό δίκαιων και λογικών τιμών. Παράλληλα, το κοινό γραφείο του προγράμματος (JPO) και η LM διαπραγματεύονται τους όρους και τις προϋποθέσεις που σχετίζονται με τη σύμβαση παραγωγής της παρτίδας 18-19. Συνεργαζόμαστε με τη Lockheed Martin για την επίτευξη συμφωνίας το συντομότερο δυνατό», σύμφωνα με εκπρόσωπο του κοινού γραφείου του προγράμματος F-35.
Καθώς συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για την επόμενη αγορά, η Lockheed έχει αρχίσει να εκκαθαρίζει το ανεκτέλεστο των F-35 που συσσωρεύεται στις εγκαταστάσεις της από πέρυσι, αφού τα προβλήματα με την ανάπτυξη νέας τεχνολογίας για το αεροσκάφος, που ονομάζεται Technology Refresh 3, οδήγησαν το Πεντάγωνο να σταματήσει να δέχεται την τελευταία έκδοση του stealth μαχητικού.
Η εταιρεία σχεδιάζει να παραδώσει περίπου 20 αεροσκάφη τον μήνα -13 νεόκτιστα αεροσκάφη και 7 από τα αεροσκάφη που βρίσκονταν στην αποθήκη, δήλωσε ο Ούλμερ.
“Θα μας πάρει 12 με 18 μήνες και θα το κάνουμε με προσήλωση. Το ονομάζω “πάμε αργά για να πάμε γρήγορα”. Ας ακολουθήσουμε τη διαδικασία, ας το κάνουμε με ασφάλεια και ας βεβαιωθούμε ότι θα παραδώσουμε αυτά τα αεροπλάνα”, δήλωσε.
Αλλά τα νέα αεροσκάφη που θα βγουν από την αποθήκη δεν θα έχουν ακόμα την πλήρη αναβάθμιση TR-3. Οι πελάτες του F-35 έχουν συμφωνήσει να δεχτούν αεροσκάφη με μια προσωρινή ¨κουτσουρεμένη” έκδοση του πακέτου, καθώς μια μερική ικανότητα είναι καλύτερη από το τίποτα.
Η Lockheed αναμένει ότι η πλήρης, μαχητική ικανότητα TR-3 θα είναι έτοιμη την επόμενη άνοιξη, δήλωσε ο Ούλμερ, αλλά υπάρχει “πάντα κίνδυνος” για το χρονοδιάγραμμα. Το αρχικό λογισμικό είναι μια “εκπαιδευτική ικανότητα”, αλλά περιέχει το 90-95% της ικανότητας τους, οπότε μεγάλο μέρος του λογισμικού όπλων βρίσκεται ήδη στο αεροσκάφος, δήλωσε ο Ούλμερ. Η Lockheed πρέπει να κάνει περισσότερες δοκιμές πτήσης και εργαστηριακές δοκιμές για να πάρει τις απαραίτητες πιστοποιήσεις, είπε, και υπάρχει περισσότερη δουλειά για την ανάπτυξη του συστήματος ψηφιακού ανοίγματος, των έξι αισθητήρων που είναι τοποθετημένοι γύρω από το αεροσκάφος.
“Μπορεί να βρούμε κάτι που δεν σχεδιάζαμε να βρούμε, και αυτό μπορεί να επιβραδύνει τη διαδικασία”, δήλωσε ο Ούλμερ.
Παρόλο που οι παραδόσεις έχουν συνεχιστεί, το Πεντάγωνο παρακρατεί χρήματα από τη Lockheed επειδή το πλήρες λογισμικό του TR-3 δεν είναι έτοιμο, δήλωσαν αξιωματούχοι της Πολεμικής Αεροπορίας στο Royal International Air Tattoo. Ο Ούλμερ δεν είπε πόσα χρήματα παρακρατούνται. Κατά τη διάρκεια της ετήσιας διακοπής των παραδόσεων του TR-3, το Πεντάγωνο παρακράτησε 7 εκατομμύρια δολάρια ανά αεροσκάφος.
Ερωτηθείς εάν οι πληρωμές θα επαναληφθούν μόλις το TR-3 ολοκληρωθεί πλήρως, ο Ούλμερ δήλωσε: “Επεξεργαζόμαστε τους όρους και τις προϋποθέσεις με τον πελάτη σε σχέση με το πώς θα αποδεσμευτούν αυτές οι παρακρατήσεις”.
Το υλικό και το λογισμικό του TR-3 θα θέσει τα θεμέλια για μια σειρά αναβαθμίσεων που ονομάζονται Block 4. Το Κοινό Γραφείο Προγράμματος F-35 ανακοίνωσε νωρίτερα φέτος ότι αναπτύσσει ένα σχέδιο για να “επανασχεδιάσει” το Block 4 και να καθορίσει ποιες είναι οι δυνατότητες που μπορεί πραγματικά να παραδώσει η βιομηχανία, καθώς οι καθυστερήσεις και οι υπερβάσεις κόστους έχουν μετατοπίσει ορισμένες από τις αρχικές δυνατότητες που είχαν προγραμματιστεί για το Block 4 στη δεκαετία του 2030.
Δεδομένου ότι το TR-3 καθυστέρησε, το πρόγραμμα ξεκινάει το Block 4 αργότερα από ό,τι είχε προγραμματιστεί, “οπότε τώρα έχουμε συμπιέσει το χρονοδιάγραμμα που σχεδιάζαμε να ολοκληρώσουμε και πρέπει να εξετάσουμε αν έχουμε αρκετό χρόνο για να κάνουμε το σύνολο των εργασιών που σχεδιάζουμε από αυτό το σημείο και όχι από το προηγούμενο σημείο εκκίνησης”. δήλωσε ο Ούλμερ.
Για να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες ισχύος των μελλοντικών αναβαθμίσεων Block 4, το πρόγραμμα πρέπει επίσης να αναβαθμίσει τον κινητήρα και το σύστημα ψύξης στα υπάρχοντα αεροσκάφη. Η αναβάθμιση του κινητήρα είναι σε καλό δρόμο για να τεθεί σε λειτουργία το 2029, σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία κινητήρων Pratt & Whitney. Και για το σύστημα ψύξης, ο Ούλμερ δήλωσε ότι η Lockheed σκοπεύει να διεξάγει διαγωνισμό για την επισκευή του τρέχοντος συστήματος. Η Honeywell, η οποία κατασκευάζει το σημερινό σύστημα ψύξης, πρόκειται να ανταγωνιστεί τη θυγατρική της RTX Collins Aerospace, η οποία θα προσφέρει ένα νέο σύστημα, και οι δύο εταιρείες έχουν ήδη συζητήσει τα σχέδιά τους για έναν μελλοντικό διαγωνισμό.
Πηγή: Defense One
Φαντασου τι μιζα θα παρουν η υπουργοί μας
ΑπάντησηΔιαγραφή