Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2025

Εργολάβοι, Λουκέτα, Τρομοκρατία, Απολύσεις και στο βάθος… ιδιώτες στα ΕΛΤΑ

Δημήτρης Σταμούλης

Το λουκέτο δεκάδων υποκαταστημάτων των ΕΛΤΑ δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία αλλά ως αποτέλεσμα εφαρμογής πολιτικών επί σειράς ετών όπως επιβλήθηκαν από την ΕΕ με την Οδηγία 97/67 για την «ανάπτυξη της εσωτερικής αγοράς κοινοτικών ταχυδρομικών υπηρεσιών», που άνοιξε τον δρόμο για το χτύπημα των δημόσιων υποδομών και ταχυδρομικών υπηρεσιών προς όφελος των ιδιωτικών εταιρειών ταχυμεταφορών που πλέον κατέχουν τη μερίδα του λέοντος.

Όλοι αυτοί που σήμερα κόπτονται για τη δήθεν διάσωση των ΕΛΤΑ, μέσω πολιτικών… διάλυσής τους, έχουν τεράστιες ευθύνες για την υφιστάμενη κατάσταση. Οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ αλλά και ΣΥΡΙΖΑ, που ίδρυσε το Υπερταμείο στα νύχια του οποίου έριξε τα ΕΛΤΑ το 2018, έχουν βάλει όλες το δικό τους λιθαράκι για την απαξίωση του οργανισμού. Καθοριστικές είναι οι ευθύνες ωστόσο της σημερινής κυβέρνησης, καθώς όπως φάνηκε ο αντιπρόεδρος της και «μάστορας» των ιδιωτικοποιήσεων και λουκέτων σε κρατικές εταιρείες, Κωστής Χατζηδάκης, ήταν απόλυτα ενήμερος και σύμφωνος με το κλείσιμο των 204 καταστημάτων. Όσο για τον «CEO» Γρηγόρη Σκλήκα, που «θυσιάστηκε» ώστε η κυβέρνηση να εφαρμόσει πιο αποτελεσματικά το σχέδιό του σε δεύτερη φάση, επαναλαμβάνει ότι τα ΕΛΤΑ «θα έπρεπε να λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια ήδη από το 2013» και μετά από 2,5 χρόνια διοίκησής του θυμήθηκε τα περί «εγκαταλειμμένης επιχείρησης, με εξοπλισμό τριάντα ετών και ανεπαρκή ψηφιακή υποδομή».
Κι όμως, σήμερα που όλοι αυτοί απειλούν τους εργαζόμενους ότι δε θα έχουν λεφτά να τους πληρώσουν, πέταγαν εκατομμύρια σε… συμβουλάτορες όπως η PwC, μετακόμιζαν σε πολυτελή γραφεία και άλλαζαν… έπιπλα, αυξάνοντας παράλληλα τους παχυλούς μισθούς τους. Για παράδειγμα, πρόσφατα τα ΕΛΤΑ αγόρασαν νέα έπιπλα αξίας 246.000 ευρώ για το νέο κεντρικό κτίριο στα Πατήσια, ενώ το 2022 σύναψαν σύμβαση 5 εκατ. ευρώ με την PwC για «συμβουλευτικές υπηρεσίες» που μετουσιώθηκαν τελικά στα δεκάδες λουκέτα και τις απολύσεις συμβασιούχων και την παράδοση υποδομών και έργου σε ιδιώτες εργολάβους. Επιπρόσθετα, τα golden boys των ΕΛΤΑ το 2024 έδωσαν στους εαυτούς τους 481.000 ευρώ από 366.000 το 2023. Δηλαδή οι διοικούντες αποφάσισαν για τους εαυτούς τους αύξηση 115.000 χιλιάδων ευρώ, τη δεύτερη μέσα σε δύο χρόνια! Ο πρώην CEO πέρσι καμάρωνε ότι τα ΕΛΤΑ «καινοτομούν στην αγορά καθώς λειτουργούν με outsourcing το λογιστήριο, τις βασικές δομές ΙΤ και τη λειτουργία operations». Την ίδια στιγμή προέβλεπε «συνέχιση της αυξητικής πορείας» και «δημιουργία νέων ευκαιριών»… Η σημερινή κατάσταση είναι αποτέλεσμα της κυβερνητικής γραμμής που συμπύκνωσε ο παρατηθείς διευθύνων σύμβουλος, ότι «μέχρι πρότινος τα ΕΛΤΑ αυτοπροσδιορίζονταν μόνο για το κοινωνικό τους έργο αλλά αυτό ανήκει στο παρελθόν», εννοώντας ότι προτάσσουν πλέον το κέρδος…

Μιλώντας στο Πριν ο Π., ταχυδρόμος στα ΕΛΤΑ, περιγράφει με μελανά χρώματα την πορεία διάλυσης του οργανισμού, την έμμεση ιδιωτικοποίησή του και τη συρρίκνωση των εργατικών δικαιωμάτων. Μετά την περασμένη άνοιξη δόθηκαν τρεις μονάδες διανομής (Αμπελοκήπων, Καισαριανής, Βύρωνα) σε ιδιώτη εργολάβο (WPS), παρά το γεγονός ότι η εν λόγω εταιρεία όδευε προς… λουκέτο. Το καλοκαίρι δόθηκαν σε ιδιώτες και άλλες μονάδες διανομής (Κυψέλης κ.α.), ενώ το «έγκλημα» ολοκληρώθηκε με «κατάληψη» των εργολάβων σε μονάδες με μεγάλο όγκο αλληλογραφίας (Ιλίου-Πετρούπολης, Περιστερίου, Πατησίων) μαζί με… προίκα όπως κτίρια, μηχανάκια, θυριδωτά, ακόμα και PDA (ηλεκτρονικός εξοπλισμός διαχείρισης) που έκαστο κοστίζει 1.000 ευρώ!

Εκτός αυτών, απολύθηκαν περίπου 1.000 ενοικιαζόμενοι εργαζόμενοι στη διανομή, ενώ οι των ΕΛΤΑ μεταφέρονται από μονάδα σε μονάδα, σε καθεστώς υπερεντατικοποίησης. Σήμερα απασχολούνται μόλις 200 μόνιμοι και άλλοι τόσοι συμβασιούχοι οι οποίοι αμείβονται με μόλις 820 ευρώ. Το 2019 ένας διανομέας κάλυπτε έναν τομέα και το 2025 καλύπτει τέσσερις. Στα σκαριά είναι και πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου που πάγωσε λόγω παραίτησης Σκλήκα, ενώ όπως δηλώνει ο Π. «μας οδηγούν στην έξοδο λόγω εντατικοποίησης, διαρκών μετακινήσεων και τρομοκρατίας που έχει επιβληθεί».

Επιμονή παρά το στραπάτσο

Η πολιτική χρόνιας απαξίωσης και διάλυσης υποδομών, αποψίλωσης σε προσωπικό και αβανταρίσματος των ιδιωτικών εταιρειών χτύπησε με πάταγο και στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), μετά την «πετυχημένη» συνταγή σε ΟΣΕ, ΔΕΗ, ΟΤΕ, Ολυμπιακή και άλλες πρώην δημόσιες εταιρείες. Μόνο που αυτή τη φορά, κυβέρνηση και καλοπληρωμένα στελέχη υποτίμησαν τη λαϊκή οργή, που σε συνδυασμό με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, τις εξελίξεις στο έγκλημα των Τεμπών, και τη συνολική αντεργατική πολιτική της, οδήγησαν τα σχέδια κυβέρνησης – Σκλήκα (πρώην διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ) σε στραπατσάρισμα.

Ωστόσο, το γεγονός ότι τελικά κατέβασαν ρολά 46 υποκαταστήματα, κυρίως σε Αττική και άλλες μεγάλες πόλεις, αλλά και σε συνδυασμό με τις δηλώσεις Π. Μαρινάκη ότι η παραίτηση Σκλήκα δε συνεπάγεται υπαναχώρηση και ότι «το σχέδιο αυτό είναι αναγκαίο για να συνεχίσουν να υπάρχουν τα ΕΛΤΑ», δείχνει ότι η κυβέρνηση θα επανέλθει με την ίδια γραμμή λουκέτων και διάλυσης, παρά τον προσωρινό ελιγμό της. «Έχουν κλείσει κάποια καταστήματα, δεν θα παρθεί πίσω αυτή η απόφαση. Εντός μηνών θα ολοκληρωθεί αυτή η αναγκαία μεταρρύθμιση», ξεκαθάρισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Αρωγός στα σχέδια κυβέρνησης και διοίκησης αποδεικνύονται η ομοσπονδία εργαζομένων ΠΟΣΤ (ΠΑΣΚΕ-ΔΑΚΕ-ΣΥΡΙΖΑ) και η ΓΣΕΕ που όλα αυτά τα χρόνια έχουν φροντίσει να «ξεδοντιάσουν» τις όποιες αντιστάσεις και συλλογικές διαδικασίες. Μάλιστα η ΠΟΣΤ, σε ανακοίνωσή της για τις «αλλαγές (!) στα ΕΛΤΑ», αυτό που βρήκε να καταλογίσει στη διοίκηση είναι η απουσία «μεταρρυθμιστικού στοιχείου». Καλεί μάλιστα τους εργαζόμενους «να τηρούν τις υπηρεσιακές τους υποχρεώσεις», αντί να προκηρύξει απεργίες και αγώνα διαρκείας. Οι εργαζόμενοι των ΕΛΤΑ, το μαχόμενο εργατικό κίνημα και οι κάτοικοι των περιοχών που βιώνουν τα λουκέτα καλούνται να σηκώσουν το γάντι, να αγωνιστούν για να μην κλείσει κανένα κατάστημα διανομής και εξυπηρέτησης, να ξανανοίξουν όσα έχουν κλείσει, να μην υπάρξει καμιά απόλυση, να μονιμοποιηθούν οι συμβασιούχοι, για φθηνές και αξιόπιστες υπηρεσίες προς όφελος των πολιτών και όχι της κερδοφορίας και των golden boys.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου