Να τελειώσω εδώ τη συγγραφή και να πάω να κάνω κάτι πιο εποικοδομητικό; Να καταλάβω π.χ. γιατί κάθε κάλτσα μου όταν βγαίνει από το πλυντήριο, έχει χάσει το ταίρι της.
Το Catch-22 μιλάει για τον πόλεμο. Όχι όμως με τον τρόπο που έχουν κάνει τόσα και τόσα λογοτεχνικά αριστουργήματα στο παρελθόν.
Εκεί που οι άλλοι μιλάνε για την αγωνία της μάχης και τη μοναξιά, το Catch-22 μιλάει για εκδικητικές πόρνες και εμπόρους που κάνουν μπίζνες με συμμάχους και αντιπάλους και προσβάλλονται τρομερά όταν κάποιος υπαινιχθεί πως είναι προδότες. Τη στιγμή που μεγέθη όπως ο Hemingway και Erich Maria Remarque περιγράφουν το θάνατο, τη φρίκη και το μακελειό, το Catch-22 έχει για ήρωα έναν τύπο που δηλώνει τρομοκρατημένος:
“Ο Ορρ ήταν τρελός και μπορούσαν να τον κρατήσουν στο έδαφος. Δεν είχε παρά μόνο να το ζητήσει, και μόλις το ζητούσε, θα έπαυε να είναι πια τρελός και θα έπρεπε να πετάξει και σε άλλες αποστολές. Ο Ορρ θα ήταν τρελός να πετάξει και γι’ άλλες αποστολές, και υγιής αν δεν πετούσε, αλλά αν ήταν υγιής θα έπρεπε να πετάξει και σε άλλες. Αν πετούσε σε άλλες, ήταν τρελός κι έτσι δεν ήταν αναγκασμένος να πετάξει, αλλά αν δεν ήθελε να πετάξει, ήταν υγιής και έπρεπε να πετάξει.”
Joseph Heller είχε παραστάσεις από μάχες, μόλις 19 χρονών μπήκε στον αμερικάνικο στρατό, στη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, και 2 χρόνια μετά πετούσε με ένα Β-25 στο ιταλικό μέτωπο. Διαβάζοντας τις σελίδες του Catch-22 το καταλαβαίνεις αυτό. Καταλαβαίνεις όμως και κάτι ακόμα. Αυτός ο άνθρωπος είδε πίσω από την κουρτίνα του πολέμου. Είδε πίσω από τη σκόνη που σηκώνουν οι σφαίρες, κοίταξε τον παραλογισμό στο πρόσωπο.
Ο Heller είδε, κατάλαβε, έγραψε. Το ότι όλο αυτό το έραψε κάτω από ένα σεντόνι αμέτρητων αστείων, στα όρια (και πολλές φορές έξω από αυτά) του σουρεαλιστικού, το κάνει ακόμα πιο πικρό στα χείλη. Χαμογελάς για να ξεχάσεις το σφίξιμο στο στομάχι.Γιατί εντάξει, το να πετάξεις δυο-τρία εντόσθια έξω, να περιγράψεις εκατόμβες νεκρών και να ψιθυρίζεις την αβάσταχτη αγωνία μέχρι τον επόμενο βομβαρδισμό, είναι συγκλονιστικά μεν πιασάρικα δε. Η εύκολη λύση, όσο οξύμωρο κι αν ακούγεται. Το να γράψεις για την ανθρώπινη παράνοιαπου οδηγεί στη σφαγή, εκεί είναι όλο το ζουμί. Ο Heller κοίταξε πίσω από τις μάσκες: Είδε ημίτρελους μέσα σε στολές με πολλά παράσημα. Είδε αδίστακτους εμπόρους πίσω από τον μανδύα εθνικών ευεργετών. Είδε δόντια διψασμένα για αίμα και εξουσία στο χαμόγελο των μεγαλύτερων πατριωτών. Είδε τον φόβο, την απελπισία αλλά και την ελπίδα, τα όνειρα για μια άλλη ζωή, την πλάνη αλλά και τις ασπίδες λογικής που υψώνουν οι εκατομμύρια στρατιώτες αυτής της γης.
1943 (και μπρος και πίσω καμιά φορά). Ένα τσούρμο πιλότοι, διαφορετικοί χαρακτήρες, ο καθένας με τις ψυχώσεις του και τον σκοπό του, προσπαθούν να τη βγάλουν ζωντανοί, καθώς οι στρατηγοί, παίζοντας μεταξύ τους, αυξάνουν το όριο των αποστολών που χρειάζεται κάθε πιλότος για να φύγει από το μέτωπο, για να φανούν ηρωικότεροι στα επιτελεία με τα μεγάλα κεφάλια.
Κι είναι ο Yossarian, που φοβάται πως όλοι θέλουν να τον σκοτώσουν και γι’ αυτό αποφασίζει να μείνει ζωντανός με κάθε τρόπο ή να πεθάνει προσπαθώντας το. Κι ο Aarfy που σκοτώνει και βιάζει και δεν καταλαβαίνει γιατί αυτό το πράγμα είναι κακό και δεν θα έπρεπε να χαμογελά. Κι ο Havermeyer που πετάει χωρίς να έχει κάνει ποτέ πρακτική. Με άμεση συνέπεια να ρίχνει κάθε αεροπλάνο που πιλοτάρει και φυσικά κανένας δεν θέλει να είναι στη διπλανή θέση. Κι ο Hungry Joe που ουρλιάζει στον ύπνο του και που πάντα έχει μια φωτογραφική μηχανή για να αποθανατίσει μια γυμνή γυναίκα. Ο Major Major (ταγματάρχης Major για εκείνους που απουσίαζαν από το μάθημα αγγλικών), που πήρε το αξίωμα εξαιτίας ενός λάθους του υπολογιστή και δέχεται κόσμο στη σκηνή του μόνο όταν αυτός απουσιάζει. Κι ο Milo Minderbinder, μέλος του Συνδικάτου. Που προσπαθεί να βάλει τους πάντες στο Συνδικάτο, και ότι είναι καλό για το Συνδικάτο είναι καλό για όλους. Ακόμα και το να προσλαμβάνει αεροπλάνα των Γερμανών για να πλήξουν την ίδια του τη βάση. Στο όνομα του καπιταλισμού (και μιας λιχουδιάς παραπάνω), κανείς δεν αμφιβάλλει για τη δουλειά του.
Κι άλλοι… και περισσότεροι… και λίγοι ακόμα.
“Προσπαθούν να με σκοτώσουν”
“Κανείς δεν προσπαθεί να σε σκοτώσει”
“Τότε γιατί με πυροβολούν;”
“Πυροβολούν τους πάντες. Προσπαθούν να σκοτώσουν τους πάντες”
“Και πού είναι η διαφορά;”

ο Catch-22 είναι ένα πορτρέτο του κόσμου μας. Είναι πρωτίστως ένα αντι-πολεμικό έπος, όμως είναι και πολλά περισσότερα. Γιατί ο πόλεμος δεν είναι αυτό που συμβαίνει στα πεδία των μαχών, στις επελάσεις και τους βομβαρδισμούς. Το σκηνικό στήνεται μέρα με τη μέρα, χρόνο με το χρόνο, από πρόσωπα που αποκαλύπτονται εξονυχιστικά στο βιβλίο, που μέσα στο κεφάλι τους έχει λασκάρει κάποια βίδα όμως ο όχλος και οι μάζες βλέπουν στο πρόσωπο τους τον επόμενο ηγέτη. Γιατί δεν υπάρχεικανένας πραγματικός λόγος για να σφάξεις έναν άλλον συνάνθρωπο. Είναι παρανοϊκό, ηλίθιο, σχιζοφρενές και ναι, βρέθηκε κάποιος για να το γράψει.
Εμπιστευτείτε τον.
 
ΥΓ. Γράφοντας όλα αυτά, δεν επανέλαβα για χιλιοστή φορά, πως μιλάμε για το πιο αστείο βιβλίο που ανοίξατε ποτέ. Κάθε σελίδα του (και είναι πολλές) ηλεκτρίζεται από το πιο ωμό, απότομο και σουρεαλιστικό χιούμορ που γέννησε ποτέ ανθρώπινος εγκέφαλος. Θα σας κάνει να σπαρταράτε σαν ψάρι έξω από το νερό. Όχι, η παρομοίωση δεν είναι τυχαία…
http://fridge.gr/book-review/catch-22-joseph-heller/