Την ένταξη της αμυντικής βιομηχανίας μέσα στην οικονομική ζωή της χώρας επιθυμεί ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας Δημήτρης Βίτσας.
Παράλληλα, πιστεύει ότι η χώρα μας αντιμετώπισε οικονομικό πόλεμο εκ μέρους των θεσμών, κατηγορεί τα κόμματα ότι κάνουν… ρεπορτάζ και όχι προτάσεις, ενώ δηλώνει ότι η συνεργασία του με τον Πάνο Καμμένο, είναι τόσο καλή που αγγίζει το απόλυτο!
Συνέντευξη στον Γιάννη Σιδέρη
Liberal: Η Ελλάδα είναι --ας το πούμε σχηματικά- μια χώρα συνόρων. Επιδόθηκε σε αγορές όπλων, προφανώς και εκ του πονηρού αφού υπήρχαν μίζες, και δεν έκανε δική της βιομηχανία. Σκέπτεστε να κάνετε κάτι επ΄ αυτού;
Βίτσας: Ορθώς βάζετε το θέμα ότι υπάρχει μια διαφορετικότητα της Ελλάδας από τις άλλες χώρες της Ε.Ε. Κύπρος και Ελλάδα είναι στο ακρότατο όριο της ΕΕ. Σωστά λέτε χάθηκαν πάντοτε ευκαιρίες για την ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα η αμυντική βιομηχανία, κρατική και ιδιωτική, δεν καλύπτει ούτε το 10% των αναγκών των ενόπλων δυνάμεων. Υπήρξε πρόβλεψη και στο μνημόνιο να καταργηθεί πλήρως η κρατική βιομηχανία. Αυτή τη διαδικασία προσπαθούμε να την αλλάξουμε. Μπορώ να σας πω ότι είναι ένα από τα τρία μεγάλα ζητήματα που αφορούν την κεντρική πολιτική του υπουργείου: δηλ. η αμυντική βιομηχανία, η αναδιοργάνωση των Ενόπλων Δυνάμεων και η μέριμνα για το προσωπικό.
Όσον αφορά την αμυντική βιομηχανία, αυτό εκδηλώνεται με την αύξηση της συμμετοχής σε οπλικά συστήματα που αγοράζουμε και με ένα νέο τρόπο που την υπολογίζουμε. Δηλαδή όχι την αξία της αγοράς αλλά και το χρόνο ζωής του όποιου συστήματος. Δεύτερο η συμμετοχή της αμυντικής βιομηχανίας στις συντήρηση και τις επισκευές των οπλικών συστημάτων, και τρίτο η βοήθεια του υπουργείου την εξωστρέφεια της κρατικής και ιδιωτικής βιομηχανίας.
Υπάρχουν δύο ζητήματα που ολοκληρώνονται αυτή την στιγμή. Το κείμενο της εθνικής αμυντικής στρατηγικής που αφορά και την τεχνολογία και θα περάσει από ΚΥΣΕΑ και την αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Επίσης συγκροτούνται κάποια όργανα σε μόνιμη βάση, από που θα ενισχύσουν το θέμα της βιομηχανίας και των εξοπλισμών.
L: Τι είδους όργανα θα είναι αυτά;
Β: Συμβουλευτικά όργανα, θα αποτελούνται από τους εκπροσώπους των τριών όπλων, εκπροσώπους της κρατικής και ιδιωτικής βιομηχανίας και πανεπιστημιακούς. Όλη η διαδικασία έχει ξεκινήσει τον Δεκέμβρη και θα ολοκληρωθεί το Φλεβάρη;
L: Η Ελλάδα είναι αναγκαία στους άλλους, πέραν από αγοραστής;
Β: Βεβαίως, εγώ πήγα σε έκθεση στην Ουάσιγκτον, ο υπουργός στην Ινδία, και γενικά έχουμε ανοίξει το πεδίο δράσης μας σε είτε με χώρες στην περιοχή μας είτε ευρύτερα…
L: Μη μου πείτε ότι έχουμε ζήτηση…
Β: Βεβαίως υπάρχει μεγάλη ζήτηση. Η Ελλάδα θεωρείται θετικός εταίρος τόσο για μεγάλες εταιρίες του εξωτερικού όσο και για κράτη.
Υπάρχει έντονη διάθεση για συνεργασία σε ζητήματα κατασκευών και υψηλή τεχνολογίας. Για παράδειγμα η ΕΑΒ έχει υψηλό ρόλο και καλή φήμη παγκοσμίως. Άρα μπορεί να συμμετάσχει και να έχει συμβόλαια με πολύ μεγάλες εταιρίες και κράτη. Τα Αμυντικά Συστήματα (σ.σ. ΠΥΡΚΑΛ, ΕΒΟ) έχουν γραμμές παραγωγής, οι οποίες μπορεί για χώρες υψηλής τεχνολογία ς, όπως οι ΗΠΑ, να θεωρούνται ξεπερασμένες, αλλά για άλλες χώρες θεωρούνται αρκετά μπροστά - όπως στα πυρομαχικά και τα ελαφρά όπλα. Επί αυτού πολλές χώρες θέλουν αυτή την συνεργασία.
Επίσης ακολουθούμε μια πολιτική ώστε οι εταιρίες μας να συμμετάσχουν με πιο έντονο τρόπο, όχι μόνο στην κατασκευή συστημάτων που αφορούν τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις, αλλά να αξιοποιείται αυτή συνεργασία και ευρύτερα ώστε οι ελληνικές εταιρίες να έχουν πλεονέκτημα και στον τομέα των εξαγωγών.
L: Οι προκάτοχοί σας Τόσκας και Ήσυχος είχαν δηλώσει ότι δεν θα απασχολήσουν ενοικιαζόμενους εργαζόμενους. Η πιάτσα λέει ότι θα καταργήσετε αυτή τη δέσμευση στα Αμυντικά Συστήματα.
Β: Ο στόχος είναι να μην υπάρξουν συνεργασίες με εταιρίες ενοικιαζόμενων αργαζόμενων. Ήδη έχουμε υποβάλει στο ΑΣΕΠ προτάσεις, ενώ διεκδικούμε το δικαίωμα των κρατικών εταιριών να αυτοχρηματοδοτούν θέσεις εργασίας – δηλ. αν παίρνουν μια μεγάλη δουλειά στην οποία δεν επαρκεί αυτή την στιγμή το προσωπικό τους να μπορούν να έχουν αορίστου χρόνου συμβάσεις. Το παζάρι ανάμεσα σε εταιρίες και εταιρίες ενοικιαζόμενων εργαζομένων πρέπει να σταματήσει και εγώ έχω δώσει τις αντίστοιχες κατευθύνσεις στα Διοικητικά Συμβούλια.
L: Ας φύγουμε από την αρμοδιότητά σας να περάσουμε στα τρέχοντα πολιτικά. Λογικά θα έχετε μετανιώσει που δεν αφήσατε τον Σαμαρά να βγάλει το φίδι από την τρύπα και να ερχόσασταν μετά άνετοι να αναλάβετε την χώρα που θα ήταν σε πορεία διόρθωσης.
Β: Έχω την αίσθηση ή την βεβαιότητα ότι αυτό που ζητούσε ο ελληνικός λαός ήταν να σταματήσει ο κατήφορος. Και σε αυτή την προσπάθεια βρισκόμαστε τώρα. Θεωρώ ότι ο Σαμαράς θα έβαζε πιο βαθιά το φίδι στην τρύπα και όχι ότι θα το έβγαζε.
L: Και σεις το ίδιο κάνετε!
Β: Αναλάβαμε την ευθύνη και είμαστε μια κυβέρνηση που έχει βγει μέσα από μια οικονομικά εμπόλεμη κατάσταση, τη διαπραγμάτευση. Έχουμε προχωρήσει πολύ γρήγορα τους τρεις τελευταίους μήνες και νομίζω ότι η τελική κρίση να είναι θετική, σε βάθος χρόνου. Η ιστορία δεν πρέπει να σε κάνει να περιμένεις, ούτε στην πολιτική πρέπει να λειτουργείς στη βάση του ώριμου φρούτου, αλλά στη βάση της ανάληψης των ευθυνών
L: Ο πρωθυπουργός την Κυριακή σε συνέντευξή του κατηγόρησε ΠΑΣΟΚ και Ποτάμι επειδή δεν είναι συνομιλητές της κυβερνώσας Αριστεράς. Γιατί να συνομιλήσουν μαζί σας αυτοί που τους λέγατε προδότες και γερμανοτσολιάδες;
Β: Η αντιπολίτευση χρησιμοποιεί παλιότερες τοποθετήσεις ενός δύο βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, όχι παραπάνω, που δεν είναι καν στην Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ πια. Ωστόσο βασικό θέμα παραμένουν τα προβλήματα και οι ανάγκες της χώρας. Εμείς δεν ζητάμε από κανέναν τίποτα. Λέμε αυτές είναι η προτάσεις μας και κάθε πολιτική δύναμη με βάση την δική της πολιτική μπορεί να συμμετάσχει.
Για μένα τίθεται ένα θέμα: Ακούω ρεπορτάζ από τα άλλα κόμματα - σας παίρνουν και τη δουλειά των δημοσιογράφων - αλλά σκέψεις και ολοκληρωμένες προτάσεις δεν ακούω. Η μοναδική ολοκληρωμένη πρόταση, με μια έννοια του λόγου, είναι αυτή που λέει να φύγουμε από την Ε.Ε. την οποία εμείς φυσικά δεν αποδεχόμαστε.
L: Ε καλά, και σεις σκέτη άρνηση ήσασταν. Ούτε το κοινωνικό επίδομα δεν είχατε ψηφίσει...
Β: θέλω να θυμίσω τρία πράγματα: Εμείς σαν πολιτική δύναμη κάναμε σαφέστατη κριτική στον τρόπο με τον οποίο κυβερνούσε η οικονομική πολιτική της χώρας. Αν κάποιος κάνει τον κόπο να διαβάσει τις τοποθετήσεις μας από το 97, όταν ξεκίνησε η διαδικασία ένταξης στην Ε.Ε. ή τις τοποθετήσεις που αναφέρονταν σε οικονομικά θέματα, πάντα βάζαμε το ζήτημα της διαχείρισης του χρέους, της κατασπατάλησης και της διαφθοράς.
Το 2010 όταν αυτά φάνηκαν και επηρέασαν τη ζωή μας, η δική μας τοποθέτηση ήταν ότι από τις δυνατότητες που είχαμε σαν Ελλάδα καταλήξαμε στη χειρότερη. Η χειρότερη μας έβαλε πολύ βαθιά στην κρίση
L: Έχετε δέκα μήνες. Δεν είναι λίγο και δεν κάνατε τίποτα επ’ αυτού.
Β: Πως δεν έχουμε κάνει; Έχουμε κάνει πολλά πράγματα αν συμπεριλάβετε και το γεγονός της όξυνσης των προσφυγικών ροών. Κατ’ αρχήν δώσαμε μια μάχη, εξασφαλίσαμε μια συμφωνία που έχει αρχή και τέλος, και δίνει διεξόδους που δεν υπήρχαν πριν από αυτή τη χρονική περίοδο. Βεβαίως είχαμε και νίκες και ήττες..
L: Στο μεταναστευτικό, με δεδομένο ότι είχατε τις θέσεις πως όποιος έρχεται στην Ελλάδα θα παίρνει ταξιδιωτικά έγγραφα να πηγαίνει στη Δύση, δεν ήσασταν η εύκολη λύση να σας χρησιμοποιήσει ο Νταβούτογλου για την προώθηση των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας; Δεν νοιώθετε ότι γίνατε σκαλί να πατήσει σε αυτό;
Β: Τώρα αν κάποιος μου πει ότι γνώριζαν τις θέσεις του ΣΥΡΙΧΑ, τι να πω; Εμείς είχαμε ολοκληρωμένη μεταναστευτική πολιτική και λέγαμε άλλο το ζήτημα της φιλοξενίας, άλλο της φυλάκισης, άλλο του τρόπου ένταξης των μεταναστών, ή της διαμόρφωσης πολιτικής επαναπροώθησης, και άλλο να έχεις το μεταναστευτικό ως εσωτερικό πολιτικό χαρτί. Εγώ με λύπη μου διαπίστωσα ότι στην Ελλάδα γινόταν μεγάλη συζήτηση με οξείες αντιπαραθέσεις και στην Ευρώπη δεν γνώριζαν ότι υπάρχει μεταναστευτικό πρόβλημα στην Ελλάδα. Νόμιζαν ότι υπάρχει μόνο στην Ιταλία. Τώρα η Ελλάδα με τις προσφυγικές ροές από τη Συρία δέχεται μεγαλύτερη πίεση χωρίς να φταίει η Ελλάδα γι’ αυτό.
L: Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ο κόσμος βρίσκεται σε φάση κατήφειας λόγω της διάψευσης των προσδοκιών του. Αυτοί πίστεψαν, το είχαν ίσως ανάγκη ή δεν είχαν τις απαιτούμενες γνώσεις. Εσείς με τόση πείρα, τα πιστεύατε αυτά που λέγατε πέρυσι τέτοιες μέρες;
Β: Το πρόγραμμα που είχε προβάλει ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν και είναι το πρόγραμμα πραγματικής ανάκαμψης της οικονομίας και εξόδου από την κρίση. Αυτό το πρόγραμμα για να εφαρμοστεί χρειάζεται και οικονομική βάση και δεν χρειάζεται πόλεμο. Η οικονομική βάση υπήρχε. Αυτό που δεν είχε προβλεφθεί ήταν ο έντονος οικονομικός πόλεμος από ομάδες και εντός Ελλάδας και εκτός. Στο Βαθμό που εμείς περνάμε από τη φάση αυτού το πολέμου και σταθεροποιούμε την οικονομία, τώρα αρχίζει και εκφράζεται αυτό το πρόγραμμα. Είναι μαζί με την συμφωνία που κάναμε ένα ενιαίο πρόγραμμα. Αν τα 10 δις που υπήρχαν για την Ελλάδα είχαν δοθεί για να φτιαχτεί αναπτυξιακή τράπεζα, να ωθηθεί η οικονομία προς την παραγωγή, θα μπορούσε να κινηθεί η οικονομία. Αλλά αυτά αφαιρέθηκαν, έγινε ένας τραπεζικός στραγγαλισμός, ο οποίος σε αναγκάζει να αναπροσαρμόσεις την τακτικής σου
L: Βέβαια μπορούσε ο ΣΥΡΙΖΑ να είχε φέρει πέρυσι αναπτυξιακό νόμο αντί να τον φέρνει φέτος - και όχι να φέρει το πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης, βασισμένο σε πόρους που δεν υπήρχαν.
Β: Στο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης ήταν μέσα και ο αναπτυξιακός νόμος, στην τρίτη σελίδα, και εκεί βάζουμε την ιδέα ότι η Ελλάδα μπορεί να αναπτυχθεί, όχι μόνη της, μέσα στην Ε.Ε. αξιοποιώντας τα δικά της πλεονεκτήματα –τουρισμό, αγροτοδιατροφικό σύμπλεγμα, ναυπηγεία κ.λπ. Σε αυτή τη λογική θα κινηθούμε.
Επίσης ο αναπτυξιακός νόμος για να λειτουργήσει χρειάζεται ένα σταθερό υπόβαθρο και στο επίπεδο του τραπεζικού συστήματος και των οικονομικών δυνατοτήτων. Σε κάτι που κάνω κριτική είναι ότι τον Μάρτη δεν δημιουργήθηκε νόμος για να προωθήσει την Κοινωνική Οικονομία, όχι σε επίπεδο αλληλεγγύης, αλλά αναπτυξιακών δυνάμεων για την παραγωγή στον αγροτικό τομέα
L: Υπήρξατε γραμματέας του κόμματος, άρα έχετε ώσμωση και των τωρινών οργανωτικών καταστάσεων. θέλατε να ανοίξετε τις οργανώσεις αλλά ο κόσμος απ΄ ό,τι ξέρω δεν ανταποκρίνεται. Μήπως σας ψήφισαν μόνο για τον ΕΝΦΙΑ και τις συντάξεις, χωρίς να συμμερίζονται τα δικά σας οράματα, και τώρα αρχίζετε να πληρώνετε το αντίτιμο;
Β: Όσον αφορά στα κόμματα θα έλεγα ότι υπάρχει μια κριτική του κομματικού φαινομένου. Άρα στο συνέδριό μας θα επαναπροσδιορίσουμε και τι είναι κόμμα και πως να λειτουργεί και να υπηρετεί αξίες. Μιλάμε για ανοιχτό κόμμα σε μόνιμη σύνδεση με την κοινωνία.
L: Το σύμφωνο συμβίωσης που εσείς ψηφίσατε και ο υπουργός κ. Καμμένος όχι, βοηθάει την συνύπαρξη ανθρώπων που ταυτίζονται. Στο δικό σας… σύμφωνο συμβίωσης στο υπουργείο, πόσο ταυτίζεστε με τον κ. Καμμένο;
Β: Έχουμε μια εξαιρετική συνεργασία που προσεγγίζει, κατά την δική μου γνώμη, το απόλυτο, όσο αφορά τα ζητήματα του υπουργείου. Λύνουμε τις διαφορετικές μας προσεγγίσεις δια της συζήτησης, κι έτσι προχωράμε αφήνοντας στην άκρη θέματα που μπορεί να δημιουργήσουν εντάσεις μεταξύ μας αλλά και προβληματικές καταστάσεις για το προσωπικό των ενόπλων δυνάμεων.
Βεβαίως είμαστε δυο διαφορετικές πολιτικές δυνάμεις και ο κ. Καμμένος είναι επικεφαλής άλλου κόμματος. Έχει υποχρέωση να λέει και τις απόψεις του κόμματός του.
Αυτό που είναι βασικό και μας ωθεί στην συνεργασία, δεν είναι η χημεία και το γεγονός ότι είμαστε καλοί άνθρωποι, αλλά το ότι συνεργαζόμαστε γιατί έχουμε κοινή αντίληψη ότι πρέπει να ξεφύγουμε από την επιτροπεία και να αξιοποιήσουμε τις παραγωγικές μας δυνατότητες και τον ευρωπαϊκό μας προσανατολισμό.
http://www.liberal.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου