Τρίτη 1 Ιουνίου 2021

Η χυδαιότητα του εφοπλιστικού κεφαλαίου

Αντώνης Νταλακογεώργος*
▸ Η «τοξική» συμμαχία κυβερνήσεων και εφοπλιστών αποκαλύπτεται ξανά από τις δηλώσεις Λασκαρίδη, χρέος των εργαζομένων και του λαού να την ανατρέψουν.
Οι δηλώσεις του γνωστού έλληνα μεγαλοεφοπλιστή Πάνου Λασκαρίδη στο ντοκιμαντέρ Black Trail του δημοσιογραφικού οργανισμού European Investigative Collaboration (EIC) –στο οποίο δεν χώρεσαν ούτε λίγα δευτερόλεπτα από την τρίωρη συνέντευξή που παραχώρησα– προκάλεσαν μεγάλη συζήτηση και αρκετές αντιδράσεις. Για τους ναυτικούς και τους ναυτεργάτες απλά επιβεβαίωσαν την πραγματικότητα. Εμείς δεν περιμέναμε την συγκεκριμένη δήλωση για να… εκπλαγούμε με τα αυτονόητα και γι’ αυτό ακριβώς και δεν μας έκανε καμία εντύπωση ο κυνισμός και η αθλιότητα στον λόγο του.

Η χυδαιότητα και η αλαζονεία του Π. Λασκαρίδη, σε πρώτο πλάνο, απλά επιβεβαίωσε τις «τοξικές» –για τους εργαζόμενους και τον λαό– σχέσεις του εφοπλιστικού κατεστημένου της ποντοπόρου ναυτιλίας με το εγχώριο πολιτικό σύστημα. Σχέσεις οι οποίες έχουν διαμορφωθεί διαχρονικά στην βάση της διαπλοκής, της εξάρτησης, της κηδεμονίας και της απόλυτης επιβολής των εφοπλιστικών συμφερόντων. Όλα τα χρόνια οι κυβερνήσεις ήταν και είναι υποταγμένες στα τυχοδιωκτικά σχέδια του παρασιτικού εφοπλιστικού κεφαλαίου, υλοποιώντας τις εκάστοτε αξιώσεις του και νομοθετώντας στο όνομα της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας του. Είναι άλλωστε σε όλους γνωστό ότι οι εφοπλιστές έχουν λόγο στην επιλογή του εκάστοτε υπουργού Ναυτιλίας.

Όταν λοιπόν στην πρόσφατη συνταγματική μεταρρύθμιση θεσμοθετήθηκε η φορολογική επιχειρηματική ασυλία των εφοπλιστών, όταν με εντολή τους καταργείται η 77χρονη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, είναι λογικό ότι στις τάξεις τους διαμορφώνεται και ενισχύεται συνεχώς η αντίληψη ότι οι ίδιοι είναι κράτος εν κράτει και το πολιτικό προσωπικό υποτελείς του. Στην πραγματικότητα, ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γ. Πλακιωτάκης θερίζουν και αυτοί με την σειρά τους ότι έχουν σπείρει με την πολιτική τους υποταγή και δουλικότητα και γι’ αυτό και κανείς τους δεν ψέλλιζε ούτε μια λέξη!

Το σημαντικότερο όμως στις δηλώσεις Λασκαρίδη είναι ίσως η πλήρης κατάρρευση του πολιτικού ιδεολογήματος εφοπλιστικού κεφαλαίου, κυβέρνησης και αστικών κομμάτων περί… πατριωτισμού των εφοπλιστών. Εμείς και πάλι δεν περιμέναμε τον Π. Λασκαρίδη για να μάθουμε ότι ο «μεγάλος στόλος των ελλήνων εφοπλιστών» βρίσκεται κατά 86% υπό σημαίες ευκαιρίας, ενώ οι έλληνες ναυτεργάτες έχουν αποβληθεί βίαια από τα καράβια τους, όπου επικρατεί το πιο στυγνό και βάρβαρο καθεστώς εργασιακής γαλέρας.

Ενδεικτικά και μόνο, ο Π. Λασκαρίδης δεν έχει κανένα πλοίο υπό ελληνική σημαία και κανέναν έλληνα Ναυτεργάτη σε αυτά, ενώ και ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης μόνο σε ένα από τα συνολικά 61 πλοία του έχει ελληνική σημαία.

Τέλος ο Π. Λασκαρίδης, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει υπηρετήσει την ΕΕΕ από σημαντικά αξιώματα και σήμερα είναι αναπληρωτής πρόεδρος στην επιτροπή εξωτερικών υποθέσεων της Ένωσης, είπε βέβαια και διάφορα ασύστολα ψεύδη. Είναι λοιπόν απολύτως ψευδές ότι οι εφοπλιστές δεν έχουν καμιά ανάγκη τις κυβερνήσεις στην Ελλάδα και στα διεθνή φόρουμ (IMO-ILO-ΕΕ) όταν δέκα ολόκληρα χρόνια αυτός, ο Βενιάμης και οι υπόλοιποι του ΔΣ της ΕΕΕ προκλητικά ακόμη και εκβιαστικά πίεζαν για την κατάργηση της ΣΣΕ στην ποντοπόρο ναυτιλία. Κάτι που τελικά έπραξε το 2019 η κυβέρνηση της ΝΔ.

Όπως επίσης εκείνος και οι υπόλοιποι της Ένωσης ήταν που δούλευαν καθημερινά για να πείσουν την αρμόδια επιτροπή της ΕΕ ότι η φορολογική τους ασυλία είναι συμβατή με την ναυτιλιακή πολιτική της Ευρώπης. Ζήτημα για το οποίο πρόλαβε να καθαρίσει αυτήν την φορά ο «αριστερός» ΣΥΡΙΖΑ. Τον προτρέπουμε λοιπόν να… διαβάσει την θέση της ελληνικής κυβέρνησης τόσο στον IMO όσο και στα όργανα της ΕΕ, για να… διαπιστώσει ότι αποτελεί αντιγραφή της θέσης της ΕΕΕ!

Η κυβέρνηση στον δημόσιο διασυρμό και εξευτελισμό του Λασκαρίδη επιλέγει την ένοχη σιωπή. Ας γνωρίζει όμως συνολικά το αστικό πολιτικό σύστημα της χώρας μας ότι όσο υπηρετεί άκριτα την γραμμή των εφοπλιστικών συμφερόντων, τόσο γίνεται ολοένα και περισσότερο συνείδηση στον λαό και στους εργαζόμενους ότι αυτή η πολιτική έχει πιάσει πάτο και πρέπει να ανατραπεί!

*πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου