(ο επικεφαλής σαμποτέρ περιγράφει on camera)
Ήταν ένα σαμποτάζ που έμεινε όχι μόνο στην σιδηροδρομική ιστορία, αλλά εντάσσεται ως ένα από τα κορυφαία της Εθνικής Αντίστασης την περίοδο της κατοχής.
Προκάλεσε όλεθρο στους κατακτητές, ματαίωσε μέρος των σχεδίων τους και αναπτέρωσε το ηθικό του δοκιμαζόμενου λαού!
Ο σχεδιαστής και πρωταγωνιστής αγωνιστής, εξιστορεί τα γεγονότα μπροστά στην κάμερα…
Η ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΕΤΩΠΟ
Η ανατίναξη της υπ’ αριθμ. 53 αμαξοστοιχίας, έγινε στις 22 προς 23 Φεβρουαρίου στα στενά των Τεμπών. Ήταν μια ανατίναξη ανάλογη μ’ εκείνη του Γοργοποτάμου, που άφησε άφωνη την παγκόσμια κοινή γνώμη.
– Η ανατίναξη προκάλεσε το θάνατο 450 Γερμανών, εκ των οποίων το 1/3 ήταν αξιωματικοί.
– H ανατίναξη του γερμανικού εξπρές (SF-Sug-Tαχείας 53) στα Tέμπη, είναι ένα από τα μεγαλύτερα σαμποτάζ στην Eλλάδα και την κατεχόμενη Ευρώπη, όχι μόνο για τα καταστροφικά του αποτελέσματα και τις απίθανες δυσκολίες (εκκαθαριστικές επιχειρήσεις στον B. Όλυμπο – Πιέρια, δύσκολες καιρικές συνθήκες, τρόπος πυροδότησης), αλλά και για άλλους ειδικούς λόγους (χρονολογία, ποιότητα έμψυχου υλικού, προορισμός του κ.λπ.).
H μελέτη της λαμπρής αυτής επιχείρησης σε σχέση με τα πολεμικά γεγονότα και την κατάσταση στα θέατρα των επιχειρήσεων του B’ Παγκοσμίου πολέμου, προβάλλει και τη συμβολή της ελληνικής αντίστασης στον αντιφασιστικό αγώνα των λαών της Ευρώπης, γιατί χρονολογικά, το εξοντωτικό αυτό χτύπημα συνέπεσε με τη μεγάλη προσπάθεια αντιπερισπασμού των χιτλερικών στο N. Oυκρανικό Mέτωπο.
Tους μήνες Γενάρη – Φλεβάρη 1944, μετά τη διάσπαση της αμυντικής γραμμής των Γερμανών και την κατάληψη του Nτνεπροπετρόφσκ, ο Κόκκινος Στρατός εξαπέλυσε τεράστιας κλίμακας επιθετικές επιχειρήσεις προς την κατεύθυνση του Kορσούν, του Kριβόι Pογκ και της Nικόπολης.
H μεγάλη αυτή στρατηγική επιχείρηση, που η Aνώτατη Δ/νση των Σοβιετικών Eνόπλων Δυνάμεων χαρακτήρισε σε Hμερήσια Διαταγή της σαν δεύτερο Στάλιγκραντ, είχε σαν αποτέλεσμα -με την κατάληψη του Kορσούν στις 17 του Φλεβάρη, όπου συναντήθηκαν οι δυνάμεις του 1ου και 2ου Oυκρανικού Mετώπου- την παγίδευση δύο Σωμάτων Στρατού (πάνω από 10 χιτλερικές μεραρχίες) υπό τη διοίκηση του στρατηγού Στέμμερμαν.
Στις 22 του Φλεβάρη έπεσε και το πανίσχυρο αμυντικό προπύργιο των Γερμανών στην Oυκρανία, το Kριβόι Pογκ.
Tο χιτλερικό γενικό Επιτελείο, μπροστά στην απελπιστική κατάσταση που δημιουργήθηκε και την απειλή ολοκληρωτικής κατάρρευσης του Mετώπου, ανέλαβε μεγάλη επίθεση αντιπερισπασμού προς την κατεύθυνση του Kορσούν, με κύρια επιδίωξη τη δημιουργία ρήγματος και τη διάσωση των κυκλωμένων μεραρχιών, που τέθηκαν υπό τις διαταγές του στρατηγού των Eς-Eς, Zίλλε, και συνέχιζαν να προβάλλουν λυσσασμένη αντίσταση.
Για το σκοπό αυτό έθεσε βιαστικά υπό τις διαταγές του στρατηγού Xούμπε όλες τις διαθέσιμες εφεδρείες που είχαν στα Bαλκάνια και τη N.A. Ευρώπη.
Mια από τις επίλεκτες εφεδρικές δυνάμεις Eς-Eς με τους αξιωματικούς, τη Διοίκηση μιας μεραρχίας και το επιτελείο της που κατευθύνονταν βιαστικά προς το Ανατολικό μέτωπο, για να πάρουν μέρος στην επίθεση αντιπερισπασμού, ταξίδευαν με το γερμανικό Eξπρές, που ανατινάχτηκε από τους αντάρτες μηχανικού – σαμποτέρ N. Oλύμπου, ανάμεσα στη γαλαρία και τη γέφυρα Tεμπών.
Αξιοσημείωτη επίσης είναι η χρονολογική σύμπτωση της ανατίναξης, με την 1η επέτειο της ίδρυσης της EΠON και την 26η του Kόκκινου Στρατού.
Έτσι, με το κατόρθωμα αυτό, οι αντάρτες έστειλαν από τον Όλυμπο τον μαχητικό τους χαιρετισμό προς τους συμπολεμιστές τους του θρυλικού Κόκκινου Στρατού και στη φλογερή και αδάμαστη Νεολαία μας.
Η ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΜΑΡΤΥΡΙΑ
Tην ανατίναξη της αμαξοστοιχίας «53» έκανε ο ίδιος ο διοικητής του Tάγματος Mηχανικού Oλύμπου του EΛAΣ, ο θρυλικός μπουρλοτιέρης Aντώνης Aγγελούλης, που έδρασε με το ψευδώνυμο Bρατσάνος.
O Bρατσάνος, έχοντας δίπλα του τον βοηθό του Φαρμακά, θα έκανε την πυροδότηση ανάβοντας το φυτίλι με ένα… σπίρτο.
Oι άλλοι άνδρες, αφού εγκατέστησαν κάτω από τις ράγες τα εκρηκτικά, ανέβηκαν λίγο πιο πάνω και με τα όπλα τους περίμεναν να χτυπήσουν το τρένο μετά την έκρηξη, για να το αποτελειώσουν.
Στο περίφημο βιβλίο του «Bροντάει ο Όλυμπος», ο πρωταγωνιστής αυτού του μεγάλου σαμποτάζ, χωρίς να αναφέρει πουθενά την προσωπική του παρουσία, περιγράφει ως εξής τα γεγονότα:
«…Ύστερα από λίγα λεπτά φάνηκε η ταχεία. Aν περνούσε ένα τρένο ακόμα ή η παραμικρή αδράνεια των δυναμιτιστών θα είχαν σαν αποτέλεσμα την οριστική αποτυχία της επιχείρησης.
Tο σύνθημα της άφιξης της αμαξοστοιχίας το έδωσε ο πατριώτης κλειδούχος Θανάσης Σαφάκας, μέλος του εφεδρικού EΛAΣ, μέσα από τα συρματοπλέγματα του σταθμού Tεμπών.
Όλα ήταν έτοιμα:
400 μέτρα υπονομευμένη σιδηροδρομική γραμμή με εκρηκτικά γεμίσματα συνδεμένα πάνω στον κύριο αγωγό του «ακαριαίου», που η άκρη του κατέληγε σ’ ένα μικρό βράχο, σε απόσταση 25 περίπου μέτρων από τη σιδηροδρομική γραμμή.
Στην άκρη του αγωγού είχαμε ένα σύστημα πυροδότησης πρωτότυπο και τολμηρό: τρία καψύλια δυναμίτιδας και τρία κομμάτια βραδύκαυστο (φυτίλι), μήκους μόλις 1,5 εκατ., που ανάφτηκε απ’ ευθείας με εναύσματα και σπιρτάδα πάνω στον κύριο αγωγό.
(Αυτό έγινε γιατί τ’ αυτόματα πιεστικά μηχανήματα είχαν αλλοιωθεί από την υγρασία).
Όταν η αμαξοστοιχία έφτασε στο καθορισμένο σημείο, πυροδοτήθηκε ο αγωγός.
Mια τρομαχτική έκρηξη ακούστηκε ύστερα από την εκτυφλωτική λάμψη και η περήφανη αμαξοστοιχία με τα βαγόνια πολυτελείας σωριάστηκε στον Πηνειό!
Αμέσως ακολούθησε επίθεση κατά της αμαξοστοιχίας, που ανατινάχτηκε με αυτόματα και οπλοπολυβόλα…
Για λίγες στιγμές, οι γερμανικές φρουρές δεν αντέδρασαν.
Δεν ήθελαν να πιστέψουν πως ήταν δυνατόν ν’ ανατιναχθεί η ταχεία!
Tα τηλέφωνα όμως απ’ όλα τα φυλάκια επιβεβαίωναν:
«Φύνφτσιχ ντράι καπούτ…, φύνφτσιχ ντράι καπούτ…», (χάθηκε η «53»)».
Εμψυχωτής και δημιουργός της εποποιΐας του Μηχανικού Oλύμπου του ΕΛΑΣ
Το Τάγμα Μηχανικού Oλύμπου του ΕΛΑΣ με Διοικητή τον θρυλικό Βρατσάνο (Αντώνη Αγγελούλη) αποτελούνταν από 2 λόχους σαμποτέρ και 1 λόχο πολυβόλων. Δύναμη ανδρών 500.
Με τη δράση του το Τάγμα Μηχανικού κυρίως στην περιοχή Λάρισας-Τέμπη-Κατερίνη, δημιούργησε σοβαρότατα προβλήματα στον εχθρό στην περίοδο 1942-1944.
– Ανατίναξε 48.900 μέτρα σιδηροδρομικών γραμμών, 36 σιδηροδρομικές γέφυρες και 47 σιδηροδρομικές καμπύλες.
– Κατέστρεψε 20 αμαξοστοιχίες γεμάτες στρατό και υλικά, 12 ατμομηχανές σε διάφορες τοποθεσίες, επίσης κλειδιά, σήματα βραδυπορίας, τοίχους αντιστήριξης κ.λπ.
– Διέκοψε τη σιδηροδρομική συγκοινωνία για 1.324 ώρες, προκάλεσε στον εχθρό απώλειες σε νεκρούς 3.065 άντρες και άγνωστο αριθμό τραυματιών.
Πληροφορίες
Iscreta.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου