Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2022

Κινητή τηλεφωνία: «Χρυσάφι» οι κάρτες ανανέωσης, χωρίς μονάδες οι νέοι


Captainlinux

▸Ουραγός στην ΕΕ η Ελλάδα με τις υψηλότερες χρεώσεις

Στο όχι και τόσο μακρινό 2010, ένας χρήστης καρτοκινητού μπορούσε εύκολα να επικοινωνεί με όλους αφού τα πακέτα της εποχής τού παρείχαν διάφορους συνδυασμούς χρόνου ομιλίας και sms που ξεκινούσαν από τα 3 ευρώ ανά 30 ημέρες (36 ευρώ το χρόνο) και κάλυπταν επαρκώς τις ανάγκες επικοινωνίας ενός μέσου ατόμου. Μάλιστα η ελάχιστη αξία της κάρτας ανανέωσης ξεκινούσε επίσης από τα 3 ευρώ, ενώ με μία ανανέωση το χρόνο ένας χρήστης μπορούσε να συντηρεί ένα καρτοκινητό με μόλις 3 ευρώ χωρίς να υποστεί φραγή κλήσεων.
Την ίδια στιγμή αρκετά φθηνές ήταν και οι τιμές εκτός πακέτων, όπου για παράδειγμα το κάθε μεμονωμένο sms κόστιζε περίπου 40 λεπτά. Οι τιμές των δεδομένων διαδικτύου της εποχής ήταν αρκετά υψηλές, αλλά η συγκεκριμένη τεχνολογία δεν ήταν διαδεδομένη τότε.

Το 2022 όμως η κατάσταση είναι πολύ πιο δύσκολη. Έπειτα από μια δωδεκαετία συνεχών αυξήσεων με άμεσο και έμμεσο τρόπο, σε μία κοινωνία που ο λαός της φτωχοποιείται όλο και περισσότερο, η κινητή τηλεφωνία γίνεται όλο και ακριβότερη. Σήμερα η ελάχιστη αξία ανανέωσης έχει φτάσει τα 12 ευρώ, (10 σε κάποια πακέτα), ενώ ο νέος κύκλος αυξήσεων που έρχεται αναμένεται να την οδηγήσει στα 15 ευρώ.

Ταυτόχρονα η νομοθετική αλλαγή που επιτρέπει στους παρόχους την επιβολή φραγής κλήσεων στο εξάμηνο έχει αυξήσει το ελάχιστο κόστος συντήρησης ενός αριθμού στα περίπου 25 ευρώ. Τα φθηνότερα μηνιαία πακέτα της αγοράς, αυτά που αφορούν τους φοιτητές έχουν δει τις τιμές τους να διπλασιάζονται σε σχέση με το 2016. Οι τιμές τους ξεκινούσαν από τα 4 ευρώ το 2016, ενώ σήμερα ξεκινούν από τα 7-8,5 ευρώ, χωρίς ιδιαίτερες αυξήσεις στις παρεχόμενες υπηρεσίες. Το μεμονωμένο sms/mms πλέον προσεγγίζει τα 0,99 ευρώ. Αυτή η κατάσταση έχεις ως αποτέλεσμα ένας χρήστης σήμερα να χρειάζεται τουλάχιστον 150-180 ευρώ το χρόνο για το τηλέφωνο του.

Σίγουρα, τα σημερινά πακέτα προσφέρουν και δεδομένα διαδικτύου που αποτελούν βασική ανάγκη των χρηστών, σε αντίθεση με του 2010. Οι πάροχοι χρησιμοποιούν διαφημιστικά κόλπα, όπως ο απεριόριστος χρόνος ομιλίας ή δεδομένα, για να δημιουργούν την αίσθηση πως ο χρήστης κερδίζει περισσότερα. Ωστόσο, δεν έχουν όλοι ανάγκη από περισσότερες υπηρεσίες. Μπορεί τα ακριβά πακέτα ή συμβόλαια να έχουν γίνει φθηνότερα, αλλά τα φθηνά πακέτα έχουν εξαλειφθεί πλήρως αναγκάζοντας τους χρήστες να πληρώνουν υπηρεσίες που δεν χρησιμοποιούν. Οι ελάχιστες τιμές αυξάνονται διαρκώς.

Οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας δεν είναι αθώοι σε όλη αυτή την κατάσταση. Αν εξετάσει κανείς το ιστορικό των αυξήσεων στις τιμές, αλλά και των προσφερόμενων πακέτων, εύκολα θα διαπιστώσει πως μόλις ένας πάροχος προχωρά σε αυξήσεις, ακολουθούν και όλοι οι υπόλοιποι σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Ο ελεύθερος ανταγωνισμός για άλλη μια φορά αποδεικνύει το πραγματικό του πρόσωπο. Η αγορά κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα λειτουργεί με όρους καρτέλ, έχοντας οδηγήσει τη χώρα στην τελευταία θέση της Ευρώπης με τις υψηλότερες τιμές και τις χειρότερες υπηρεσίες. Όλα αυτά τα χρόνια, το αίτημα των χρηστών για μία κρατική παρέμβαση, μέσω της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), που θα εξορθολογήσει την κατάσταση έχει μείνει ανεκπλήρωτο.
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Πριν (22.10.22)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου