Έρευνα αποκαλύπτει στοιχεία για την επαναπροώθηση από την Ιταλία στην Ελλάδα τουλάχιστον 231 αιτούντων άσυλο κατά το 2022 και το 2021.
Την έρευνα συντόνισε το Lighthouse Reports σε συνεργασία με τη γερμανική τηλεόραση ARD Monitor, την ελβετική τηλεόραση (SRF), το διεθνές δίκτυο Al Jazeera και την ιταλική εφημερίδα Domani
Η διαδικασία της μεταφοράς δεν γίνεται από κρατικό φορέα αλλά από ιδιωτικά επιβατικά πλοία που εκτελούν κανονικά δρομολόγια Ιταλία- Ελλάδα και χωρίς κάποιο σώμα ασφαλείας κρατούν τους ανθρώπους αυτούς σε αποκλεισμένους χώρους, μια παλιά τουαλέτα καμουφλαρισμένη εξωτερικά με χαρούμενες φωτογραφίες, έναν αποθηκευτικό χώρο ή μια μεταλλική κατασκευή στο επίπεδο του γκαράζ κάποιες φορές με χειροπέδες.
Οι διαδικασίες αυτές είναι παράνομες, καθώς ο κανονισμός του Δουβλίνου, που θα μπορούσε να επιτρέψει την επιστροφή των αιτούντων άσυλο από την Ιταλία στην Ελλάδα, προβλέπει μια διαδικασία αξιολόγησης που διαρκεί τουλάχιστον ένα μήνα και υπαγορεύει συγκεκριμένα κριτήρια και μηχανισμούς που φαίνεται ότι συχνά δεν τηρούνται. Επιπλέον παραβίαση του δικαίου της ΕΕ αποτελεί και το ότι οι αιτούντες άσυλο δεν έχουν νομική βοήθεια και διερμηνεία, ενώ για παράδειγμα καλούνται να υπογράψουν έγγραφα. Οι περισσότερες επαναπροωθήσεις πραγματοποιούνται άτυπα και αδιακρίτως, ακόμα και για ανήλικους.
Υπάρχει μια αμφίβολη συμφωνία «επανεισδοχής» Ιταλίας- Ελλάδας από το 1999, στην οποία θα μπορούσε να στηρίξει την πολιτική της η Ιταλία. Ωστόσο η χώρα έχει ήδη καταδικαστεί από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων για επαναπροώθηση. Αυτή η απόφαση του 2014 ξεκαθάρισε ότι καμία διμερής συμφωνία δεν μπορεί να παραβιάζει την Ευρωπαϊκή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Από τότε η Ιταλία ισχυρίζεται ότι έχει εξαλείψει αυτό το φαινόμενο και το ίδιο ισχυρίζεται και ο αρχηγός της Αστυνομίας στο Μπάρι. Η συγκεκριμένη έρευνα όμως ήταν προσεκτική και μεθοδική:
«Καταγράψαμε 16 επαναπροωθήσεις και πήραμε συνέντευξη από οκτώ θύματα. Συνομιλήσαμε με υπαλλήλους των ακτοπλοϊκών εταιρειών και πηγές στα λιμάνια, πραγματοποιήσαμε δρομολόγια μεταξύ των δύο χωρών ξανά και ξανά, και καταφέραμε σε τρία διαφορετικά πλοία να εντοπίσουμε και να αποτυπώσουμε οπτικά τις «φυλακές» — όπως εργαζόμενοι και αιτούντες άσυλο χαρακτηρίζουν τους χώρους μέσα στους οποίους κρατούνται όσοι επαναπροωθούνται.»
Διαβάστε περισσότερα για την έρευνα εδώ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου