Συνεχίζεται και φέτος το πάρτι στα καύσιμα
ΕΦΣΥΝ
Περισσότερο από 1,56 δισ. ευρώ κέρδη προ φόρων ανακοίνωσαν για το 9μηνο 2023 οι δύο εταιρείες διύλισης στην Ελλάδα, με κύκλο εργασιών κοντά στα 20 δισ. και καθαρά κέρδη 1,18 δισ. ευρώ
● Ταυτόχρονα, μείωσαν κατά 1 δισ. ευρώ τον δανεισμό τους και επένδυσαν πολλά εκατομμύρια σε ΑΠΕ
● Αυξημένο κατά 40% το περιθώριο διύλισης στο τρίτο τρίμηνο φέτος
● Η Ελλάδα διαφοροποιήθηκε από την Ευρωπαϊκή Οδηγία, επιλέγοντας ισοδύναμο αποτέλεσμα μικρότερο του 33%, αφού νομοθέτησε να... εκπίπτει από τα κέρδη η έκτακτη Συνεισφορά Αλληλεγγύης.
Συνεχίζεται και το 2023 από τις δύο επιχειρήσεις διύλισης καυσίμων η επιθετική πολιτική στις τσέπες των καταναλωτών, με αφορμή τα «ισχυρά διεθνή περιθώρια διύλισης» (+40% σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο 2022). Τα μεγέθη μπορεί να δείχνουν μειωμένα σε σχέση με το 2022, αλλά εάν υπολογίσουμε και τη σοβαρή μείωση του δανεισμού των δύο ομίλων κατά 500 + 500 εκατ. ευρώ (και τις μεγάλες επενδύσεις σε ΑΠΕ), το πάρτι συνεχίζεται.
MOTOR OIL: Ο όμιλος Motor Oil καταγράφει ισχυρά αποτελέσματα στο 9μηνο 2023 σε όλους τους τομείς με σχεδόν 10 δισ. ευρώ πωλήσεις και EBITDA (αποτελέσματα προ φόρων τόκων και αποσβέσεων) 1,1 δισ., από τα οποία τα 538 εκατ. ευρώ στο 3ο τρίμηνο! Το ενδιαφέρον είναι ότι ταυτόχρονα μειώθηκε και το καθαρό χρέος πάνω από 500 εκατ. ευρώ, στο 1,2 δισ. ευρώ, λόγω των ισχυρών ταμειακών ροών με προοπτικές ότι «η Motor Oil θα παράγει πάνω από 10% απόδοση ταμειακών ροών (FCF) κατά μέσο όρο την περίοδο 2024-2027 και θα παρέχει μερισματική απόδοση περίπου 7%». Μέρος αυτών των συγκλονιστικών αποτελεσμάτων οφείλεται και στις μεγάλες επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που απορρόφησαν σεβαστό μερίδιο των περσινών «απρόσμενων» υπερκερδών.
Από το επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου, ύψους 4 δισ. ευρώ, τα 2,5 δισ. ευρώ θα κατευθυνθούν στην «πράσινη» ενέργεια και την αναβάθμιση του διυλιστηρίου, ενώ 1,5 δισ. ευρώ θα κατευθυνθεί σε ενίσχυση των υποδομών, συντηρήσεις και στη βελτίωση της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Στις ΑΠΕ έχει ήδη επιτευχθεί τριπλασιασμός του χαρτοφυλακίου που βρίσκεται σε λειτουργία σε σχέση με το 2021, από 279 σε 837 MW, ενώ στόχος για το 2030 είναι τα 2 GW. Μέσα στα επόμενα 4 χρόνια πρόκειται να προστεθούν 311 MW νέας ισχύος.
HELLENIQ ENERGY: Αντίστοιχα, η HelleniQ Energy (τ. ΕΛ.ΠΕ.) είχε ανακοινώσει νωρίτερα τον Νοέμβριο για το 9μηνο 2023 πωλήσεις 9,5 δισ. ευρώ (-13%) από την πώληση 11,5 εκατ. μετρικών τόνων καυσίμων, συγκρίσιμα EBITDA 968 εκατ. ευρώ (από τα οποία 400 εκατ. στο τρίτο τρίμηνο), συγκρίσιμα καθαρά κέρδη 496 εκατ. ευρώ (-34%) και σημαντική μείωση του δανεισμού κατά 500 εκατ. ευρώ. Τα δημοσιευμένα καθαρά κέρδη υποχώρησαν σε 462 εκατ. ευρώ από 1,1 δισ. ευρώ πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα, με την εταιρεία να αποδίδει τη διαφορά στην επίπτωση των τιμών στην αποτίμηση αποθεμάτων αργού και πετρελαιοειδών.
Ωστόσο πρέπει να πιστώσουμε στον όμιλο ότι συνεχίζει την κοινωνική πολιτική και από τα περσινά υπερκέρδη διαθέτει το 1% (10 εκατ. ευρώ) σε πρωτοβουλίες στήριξης της τοπικής κοινωνίας στη Θεσσαλία. Φέτος η παραγωγή πετρελαιοειδών της HelleniQ Energy δείχνει να ξεπερνά τα περσινά προβλήματα και αυξήθηκε κατά 5%, στους 3,65 εκατ. τόνους. Οι πωλήσεις στο 9μηνο έφτασαν στους 3,84 εκατ. μετρικούς τόνους, με το μερίδιο των εξαγωγών στο 46%.
Παρά το παραδοσιακά ισχυρό μερίδιο της HelleniQ Energy, συγκριτικά τα κέρδη της Motor Oil είναι φέτος περίπου διπλάσια, αν και οι τιμές χονδρικής ανεβοκατεβαίνουν καθημερινά με παραπλήσιο τρόπο και οι δύο όμιλοι έχουν συγκρίσιμο κύκλο εργασιών στο 9μηνο κοντά στα 9,5 δισ. ο καθένας. Η εικόνα αυτή ασφαλώς δεν έχει περάσει απαρατήρητη από μετόχους και θεσμικούς επενδυτές, με τις επιλογές της διοίκησης να έχουν ήδη αντανάκλαση στην αξία της μετοχής. Βασικοί μέτοχοι της εταιρείας είναι η Paneuropean Oil & Industrial Holdings (Λάτσης) με 47,12% και το ΤΑΙΠΕΔ με 35,48%). Το υπόλοιπο ελέγχεται από ξένους θεσμικούς επενδυτές (3,9%), Ελληνες θεσμικούς (5,46%) και από ιδιώτες επενδυτές (8,56%).
«Απρόσμενα»
Τα ισχυρά δημοσιευμένα αποτελέσματα προσδιορίζουν και τα φετινά «ουρανοκατέβατα κέρδη» στο 9μηνο τουλάχιστον στο 1,224 δισ. ευρώ, με βάση τη μεθοδολογία της Ε.Ε. «για το 2022 ή και το 2023». Η μεθοδολογία είναι συγκεκριμένη: για ό,τι παραπάνω από τον μέσο όρο των ετών 2018 έως 2021 από τα προ φόρων κέρδη (συν 20%), οι υπουργοί Οικονομικών της Ε.Ε. συμφώνησαν να καταγραφούν ως «υπερκέρδη» προς έκτακτη φορολόγηση με τουλάχιστον 33% ή με ισοδύναμα αποτελέσματα, ώστε να χρηματοδοτηθούν δράσεις που θα ανακουφίσουν τους πολίτες. Εδώ η Ελλάδα διαφοροποιήθηκε από την Ευρωπαϊκή Οδηγία, επιλέγοντας ισοδύναμο αποτέλεσμα μικρότερο του 33%, αφού νομοθέτησε να... εκπίπτει από τα κέρδη η έκτακτη Συνεισφορά Αλληλεγγύης.
Εχει ενδιαφέρον ότι η Οδηγία μιλάει για τον μέσο όρο κερδών προ φόρων σε συγκεκριμένη τετραετία (2018-2021) για να υπολογιστούν τα υπερκέρδη του 2022 ή και του 2023 – και αυτό είναι λογικό για να μην υποτιμηθούν τα αποτελέσματα της φετινής χρονιάς από τα θηριώδη αποτελέσματα του 2022.
Πρακτικά, τα ουρανοκατέβατα κέρδη στο 9μηνο προσδιορίζονται σε τουλάχιστον 449 εκατ. ευρώ για τη HelleniQ Energy και σε 775 εκατ. ευρώ για τη Motor Oil, καθώς οι δύο όμιλοι φρόντισαν μέσα στη χρονιά να μειώσουν σημαντικά τον δανεισμό τους κατά ένα δισ. ευρώ και να επενδύσουν σημαντικά ποσά σε εταιρείες που σχετίζονται με την «πράσινη» ενέργεια. Από αυτά τα θηριώδη κέρδη, η κυβέρνηση θα μπορούσε να νομοθετήσει εκ νέου και να εξασφαλίσει τουλάχιστον 403 εκατ. ευρώ έκτακτη Συνεισφορά Αλληλεγγύης για να τα κατευθύνει σε δράσεις που θα απαλύνουν τα βάρη των πολιτών και να δώσει ένα μήνυμα στα δύο διυλιστήρια ότι δεν είναι ανεκτή η κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης που έχουν στην αγορά, κρατώντας στα ύψη τις τιμές καυσίμων.
Εχει ενδιαφέρον να μάθουμε επίσης τι απέγινε με την Εκτακτη Συνεισφορά Αλληλεγγύης για τα θηριώδη υπερκέρδη του 2022, εάν ελέγχθηκαν και πώς χρησιμοποιήθηκαν τα χρήματα αυτά, καθώς οι δύο όμιλοι διύλισης έχουν προβλέψει στα ετήσια αποτελέσματά τους ποσά μικρότερα κατά 200 εκατ. ευρώ από αυτά που προκύπτουν εάν εφαρμοστεί η ευρωπαϊκή Οδηγία που αναφερόταν σε Εισφορά 866 εκατ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου