
Armyvoice News
Προεκλογικό σόου Δένδια με αυξήσεις στους φαντάρους και αλλαγή δομής στις Ένοπλες Δυνάμεις με κατάργηση της 1ης Στρατιάς
Σε μια απολύτως ενορχηστρωμένη προεκλογική παρουσίαση, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας ανακοίνωσε πακέτο «αυξήσεων» και ριζικών μεταρρυθμίσεων στον στρατό, σε μια προσπάθεια να εμφανιστεί η κυβέρνηση ως μεταρρυθμιστική δύναμη ενίσχυσης της άμυνας — χωρίς όμως να δίνει απαντήσεις για τα κρίσιμα ερωτήματα: ποιος πληρώνει, τι αλλάζει ουσιαστικά και ποιοι ωφελούνται πραγματικά.
Η εξαγγελία για αύξηση της αποζημίωσης των στρατευμένων από τα 8,80 ευρώ στα 100 ευρώ (στις μονάδες παραμεθορίου και νησιών) και στα 50 ευρώ για όσους υπηρετούν στην ενδοχώρα παρουσιάστηκε ως ποσοστό-ρεκόρ: «1.036,36%», ανέφερε ο ίδιος ο υπουργός με ικανοποίηση.
Αλλά ο εντυπωσιασμός σταματάει εκεί: το ποσό παραμένει εξευτελιστικό σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες διαβίωσης των οπλιτών, που συνεχίζουν να πληρώνουν από την τσέπη τους για φαγητό, μετακινήσεις, ρουχισμό.
Καμία πρόβλεψη δεν έγινε για επιστροφή της στρατιωτικής θητείας σε καθεστώς ουσιαστικής δημόσιας υποστήριξης. Αντίθετα, όλα δείχνουν μετακύλιση του κόστους στους ίδιους τους στρατευμένους και τις οικογένειές τους.
Παράλληλα, προανήγγειλε νέο νομοσχέδιο για τη στρατιωτική θητεία που θα παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο, με πιο εντυπωσιακή αλλαγή τον εξοβελισμό των στρατευσίμων από το Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία.
Από το 2026 όλοι θα κατατάσσονται αποκλειστικά στον Στρατό Ξηράς.
Το ΠΝ και η ΠΑ μετατρέπονται έτσι σε στρατεύματα κλειστών θυρών, για «ειδικούς», την ώρα που οι περισσότεροι φαντάροι θα επωμίζονται τη φύλαξη στρατοπέδων, τη βάρδια και τις σκοπιές – το πραγματικό «βάρος» της θητείας.
Η θεσμική αναδιοργάνωση προχωρά επίσης με την κατάργηση της Α΄ Στρατιάς και τη δημιουργία τεσσάρων νέων γεωγραφικών διοικήσεων.
Πίσω από τη φρασεολογία περί «εκσυγχρονισμού» και «ευελιξίας», απουσιάζει πλήρως η αποτίμηση επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας ή ο σχεδιασμός μετάβασης.
Οι τέσσερις νέες διοικήσεις (Θράκης, Δυτικής Μακεδονίας, Αιγαίου–Ανατολικής Μεσογείου και Αττικής) ιδρύονται εν μέσω δηλώσεων για «αποκέντρωση», χωρίς να είναι σαφές ποιος θα τις στελεχώσει, με τι μέσα και με ποιο κόστος.
Ενδεικτικό της ρηχότητας των εξαγγελιών είναι η παντελής απουσία οποιασδήποτε αναφοράς σε πηγές χρηματοδότησης. Ούτε για τις μισθολογικές αυξήσεις, ούτε για τη σύσταση νέων μονάδων μη επανδρωμένων μέσων και cyber operations, ούτε για την περιβόητη αναδιοργάνωση της διοικητικής δομής του στρατεύματος.
Η λέξη «κόστη» δεν ακούστηκε πουθενά. Η λέξη «προϋπολογισμός» ούτε μία φορά. Οι αριθμοί κυριαρχούν μόνο όταν βολεύουν για λόγους εντυπωσιασμού — όπως το περίφημο 1.036%.
Επιπλέον, αγνοείται συστηματικά η κοινωνική διάσταση των αλλαγών. Ποιος θα πληγεί από την ανακατανομή στρατοπέδων; Πώς θα επηρεαστούν οι τοπικές κοινωνίες και οικονομίες από την απομάκρυνση μονάδων; Τι θα σημάνει στην πράξη η μεταφορά του βάρους στον Στρατό Ξηράς για το ήδη επιβαρυμένο προσωπικό και τις υποδομές;
Η παρουσίαση του Υπουργού κατασκευάστηκε ως επικοινωνιακό αφήγημα, όχι ως επιχειρησιακή πρόταση. Δεν αποτελεί αποτέλεσμα σοβαρής μελέτης ούτε προϊόν θεσμικής διαβούλευσης.
Απουσιάζουν τελείως τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης, οι δείκτες αξιολόγησης και η διαφάνεια στην ιεράρχηση προτεραιοτήτων. Το μόνο που περισσεύει είναι οι υποσχέσεις για ένα ψηφιοποιημένο, σύγχρονο και «ευέλικτο» στράτευμα, την ώρα που ο μέσος στρατευμένος εξακολουθεί να βγάζει από την τσέπη του το εισιτήριο για να πάει σκοπιά.
Προεκλογικό σόου Δένδια με αυξήσεις στους φαντάρους και αλλαγή δομής στις Ένοπλες Δυνάμεις με κατάργηση της 1ης Στρατιάς
Σε μια απολύτως ενορχηστρωμένη προεκλογική παρουσίαση, ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας ανακοίνωσε πακέτο «αυξήσεων» και ριζικών μεταρρυθμίσεων στον στρατό, σε μια προσπάθεια να εμφανιστεί η κυβέρνηση ως μεταρρυθμιστική δύναμη ενίσχυσης της άμυνας — χωρίς όμως να δίνει απαντήσεις για τα κρίσιμα ερωτήματα: ποιος πληρώνει, τι αλλάζει ουσιαστικά και ποιοι ωφελούνται πραγματικά.
Η εξαγγελία για αύξηση της αποζημίωσης των στρατευμένων από τα 8,80 ευρώ στα 100 ευρώ (στις μονάδες παραμεθορίου και νησιών) και στα 50 ευρώ για όσους υπηρετούν στην ενδοχώρα παρουσιάστηκε ως ποσοστό-ρεκόρ: «1.036,36%», ανέφερε ο ίδιος ο υπουργός με ικανοποίηση.
Αλλά ο εντυπωσιασμός σταματάει εκεί: το ποσό παραμένει εξευτελιστικό σε σχέση με τις πραγματικές ανάγκες διαβίωσης των οπλιτών, που συνεχίζουν να πληρώνουν από την τσέπη τους για φαγητό, μετακινήσεις, ρουχισμό.
Καμία πρόβλεψη δεν έγινε για επιστροφή της στρατιωτικής θητείας σε καθεστώς ουσιαστικής δημόσιας υποστήριξης. Αντίθετα, όλα δείχνουν μετακύλιση του κόστους στους ίδιους τους στρατευμένους και τις οικογένειές τους.
Παράλληλα, προανήγγειλε νέο νομοσχέδιο για τη στρατιωτική θητεία που θα παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο, με πιο εντυπωσιακή αλλαγή τον εξοβελισμό των στρατευσίμων από το Πολεμικό Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία.
Από το 2026 όλοι θα κατατάσσονται αποκλειστικά στον Στρατό Ξηράς.
Το ΠΝ και η ΠΑ μετατρέπονται έτσι σε στρατεύματα κλειστών θυρών, για «ειδικούς», την ώρα που οι περισσότεροι φαντάροι θα επωμίζονται τη φύλαξη στρατοπέδων, τη βάρδια και τις σκοπιές – το πραγματικό «βάρος» της θητείας.
Η θεσμική αναδιοργάνωση προχωρά επίσης με την κατάργηση της Α΄ Στρατιάς και τη δημιουργία τεσσάρων νέων γεωγραφικών διοικήσεων.
Πίσω από τη φρασεολογία περί «εκσυγχρονισμού» και «ευελιξίας», απουσιάζει πλήρως η αποτίμηση επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας ή ο σχεδιασμός μετάβασης.
Οι τέσσερις νέες διοικήσεις (Θράκης, Δυτικής Μακεδονίας, Αιγαίου–Ανατολικής Μεσογείου και Αττικής) ιδρύονται εν μέσω δηλώσεων για «αποκέντρωση», χωρίς να είναι σαφές ποιος θα τις στελεχώσει, με τι μέσα και με ποιο κόστος.
Ενδεικτικό της ρηχότητας των εξαγγελιών είναι η παντελής απουσία οποιασδήποτε αναφοράς σε πηγές χρηματοδότησης. Ούτε για τις μισθολογικές αυξήσεις, ούτε για τη σύσταση νέων μονάδων μη επανδρωμένων μέσων και cyber operations, ούτε για την περιβόητη αναδιοργάνωση της διοικητικής δομής του στρατεύματος.
Η λέξη «κόστη» δεν ακούστηκε πουθενά. Η λέξη «προϋπολογισμός» ούτε μία φορά. Οι αριθμοί κυριαρχούν μόνο όταν βολεύουν για λόγους εντυπωσιασμού — όπως το περίφημο 1.036%.
Επιπλέον, αγνοείται συστηματικά η κοινωνική διάσταση των αλλαγών. Ποιος θα πληγεί από την ανακατανομή στρατοπέδων; Πώς θα επηρεαστούν οι τοπικές κοινωνίες και οικονομίες από την απομάκρυνση μονάδων; Τι θα σημάνει στην πράξη η μεταφορά του βάρους στον Στρατό Ξηράς για το ήδη επιβαρυμένο προσωπικό και τις υποδομές;
Η παρουσίαση του Υπουργού κατασκευάστηκε ως επικοινωνιακό αφήγημα, όχι ως επιχειρησιακή πρόταση. Δεν αποτελεί αποτέλεσμα σοβαρής μελέτης ούτε προϊόν θεσμικής διαβούλευσης.
Απουσιάζουν τελείως τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης, οι δείκτες αξιολόγησης και η διαφάνεια στην ιεράρχηση προτεραιοτήτων. Το μόνο που περισσεύει είναι οι υποσχέσεις για ένα ψηφιοποιημένο, σύγχρονο και «ευέλικτο» στράτευμα, την ώρα που ο μέσος στρατευμένος εξακολουθεί να βγάζει από την τσέπη του το εισιτήριο για να πάει σκοπιά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου