Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2009

Τα αναπάντητα «γιατί»

Του ΠΑΣΧΑΛΗ ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ


«Η ζωή συνεχίζεται. Παρ' όλο που θρηνούμε τον συνάδελφο, πρέπει να συνεχίσουμε το έργο μας...». Αυτά ακούστηκαν μεταξύ άλλων στην αναφορά της 50 ΕΜΑ, την επόμενη ημέρα από τον αναπάντεχο χαμό του επιλοχία, εθελοντή μακράς θητείας. Ηταν μόλις 31 ετών...

Ολοι ήταν μουδιασμένοι το πρωινό της περασμένης Τετάρτης στο στρατώνα. «Το παλικάρι ήταν ιδιαίτερα αγαπητό στη μονάδα. Σε λίγες ημέρες επρόκειτο να πάρει άδεια. Σχεδίαζε να παντρευτεί...», λένε συνάδελφοί του. Το βράδυ της Τρίτης επέβαινε σε άρμα Λέοπαρντ και επέστρεφαν από νυχτερινή εκπαίδευση. Ηταν τρία άρματα στη σειρά και κινούνταν το ένα πίσω από το άλλο σε φάλαγγα. Από τη σκόνη που σήκωναν στο χωματόδρομο οι οδηγοί είχαν περιορισμένη ορατότητα. Ηταν και βράδυ.

«Κάποια στιγμή το άρμα σταμάτησε σε ένα σημείο που ήταν δύσκολο να πάρει στροφή. Ακόμη και "καναδέζα", δύσκολα θα μπορούσε να στρίψει εκεί. Είχε και λάσπες. Εκαναν όπισθεν, τους πήρε πίσω η χαράδρα, πήραν δύο τούμπες και βρέθηκαν ανάποδα σε μια λιμνούλα», αναφέρουν οι περιγραφές από τη μονάδα.

Στην περιοχή ανέλαβαν να φυλάνε σκοπιά φαντάροι για να μην προσεγγίσουν δημοσιογράφοι και τηλεοπτικά συνεργεία. Τα ξημερώματα κατάφεραν να απεγκλωβίσουν τον επιλοχία, αλλά το κακό είχε γίνει... Τα άλλα δύο μέλη του πληρώματος είχαν τύχη-βουνό και κατάφεραν να γλιτώσουν. Από εκείνη τη στιγμή, όμως, άρχισαν τα ερωτήματα:

*Γιατί επιλέχτηκε το συγκεκριμένο δρομολόγιο, ενώ θα μπορούσαν να είχαν διαλέξει ένα πιο ασφαλές πέρασμα;

*Γιατί είχαν δώσει καθήκοντα διοικητή ίλης σε ανθυπίλαρχο, απόφοιτο της Ευελπίδων και όχι σε κάποιον με εμπειρία;

*Είχε προηγηθεί αναγνώριση του δρομολογίου κατά τη διάρκεια της ημέρας;

Η 50 ΕΜΑ θεωρείται το καμάρι της ταξιαρχίας, η «αιχμή του δόρατος», όπως αναφέρουν από το στρατόπεδο. «Εχουμε, όμως, τη χαμηλότερη επάνδρωση από όλες τις άλλες μονάδες της ταξιαρχίας», επισημαίνουν οι ίδιοι. «Ολα τηρούνται ευλαβικά στο ημερήσιο πρόγραμμα εκπαιδεύσεως, εκτός από τις ώρες που προβλέπονται για ανάπαυση. Συνεχώς έχουμε υπηρεσίες φρουράς, αγγαρείες, συντηρήσεις...», προσθέτουν με παράπονο.

Ενδεικτικό είναι ότι οι συνηθισμένες υπηρεσίες των φαντάρων είναι «8 (ή 9) μέσα - μία έξω». Στις αρχές του μήνα είχαν φτάσει τις 15 έως 16 ημέρες μέσα - μία έξω! Μετά το δυστύχημα, βέβαια, όλα «πάγωσαν» και το «τρέξιμο» του προσωπικού μειώθηκε...

«Τέτοιο δυστύχημα θα μπορούσε να είχε γίνει εδώ και καιρό», διαπιστώνουν ΕΠ.ΟΠ. από τη μονάδα. «Πόσω μάλλον όταν είσαι στη μέση του πουθενά, μέσα στο σκοτάδι και δεν γνωρίζεις τόσο καλά τα περάσματα», συμπληρώνουν. Ενα παρόμοιο ατύχημα είχε συμβεί πάλι στον Εβρο πριν από μερικά χρόνια...

Σε άλλες χώρες, όπως στον αμερικανικό στρατό, έχουν δημιουργήσει βάση δεδομένων, όπου καταγράφεται πληθώρα ατυχημάτων και τα μικρά ή μεγάλα λάθη που τα προκάλεσαν. Αυτά διδάσκονται κατά την εκπαίδευση, ώστε να αποφεύγεται η επανάληψή τους, ενώ είναι προσβάσιμα ακόμη και στο Ιντερνετ.


________________________________________
Λεζάντες: Ενα άρμα Λέοπαρντ όπως αυτό στο οποίο έχασε τη ζωή του ο άτυχος επιλοχίας της 50 ΕΜΑ.
Εσωτερικά: Ερωτήματα για το τραγικό δυστύχημα με άρμα στον Εβρο
Συντάκτης: Κορωναίος
Πηγή: ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ-ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Στήλη: ΦΑΝΤΑΡΕ-ΠΟΥ-ΠΑΣ

1 σχόλιο: