Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2009

ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ: Γαλλο-γερμανικός πόλεμος με τρόπαιο φρεγάτες

Πηγή: http://www.tovima.gr/

Η γερμανική εταιρεία θα συνεχίσει τις επαφές της και θα καταρτίσει λίστα προτάσεων που θα αξιολογηθεί από διεθνή οίκο, αλλά την τελική απόφαση θα λάβει η κυβέρνηση

Α.Γ. ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΑΚΗΣ













Συνοφρυωμένος έφυγε από το πολυδαίδαλο κτίριο του υπουργείου Εθνικής Αμυνας ο πρόεδρος της ΤhyssenΚrupp κ. Χανς Κριστόφ Ατζπόντιεν την περασμένη Τετάρτη, μετά τη συνάντηση που είχε με τον υπουργό κ. Ευ. Βενιζέλο. Το γερμανικό σχέδιο αιφνιδιασμού για την πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά δεν είχε επιτύχει. «Αρχίζουμε πάλι από την αρχή και θα ξεκινήσουμε έναν μεγαλύτερο κύκλο διαπραγματεύσεων,ενώ προς το παρόν είμαστε υποχρεωμένοι να μείνουμε για λίγο ακόμη στα Ναυπηγεία» φέρεται να είπε σε συνομιλητές του ο γερμανός μάνατζερ, πολύ γνωστός στην πατρίδα του για τον μεθοδικό σχεδιασμό δύσκολων αποστολών.

Ηδη με απόλυτη μυστικότητα, και ενώ ταυτοχρόνως διεξάγονταν συζητήσεις και με άλλους ενδιαφερομένους για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ύστερα από μια φαεινή ιδέα του κ. Ατζπόντιεν είχε υπογραφεί στις 26 Οκτωβρίου μνημόνιο για πώληση της μονάδας σε εταιρεία συμφερόντων του κ. Σ. Εμμανουήλ. Ολα αυτά με τη βοήθεια ενός σταθερού συμμάχου των Γερμανών στην Ελλάδα, του κ. Αντ. Χάγια, που για πολλά χρόνια ήταν ο εκπρόσωπος της ΗDW και είχε κάνει σημαντικές μυστικές επαφές, αμέσως μετά τις εκλογές, στην Αθήνα. Αλλες από αυτές κρατήθηκαν στο σκοτάδι, άλλες διέρρευσαν αλλά διαψεύστηκαν, άλλες ενδεχομένως να μην τις μάθουμε ποτέ. Η πρόωρη γνωστοποίηση του μνημονίου προκάλεσε σημαντικές πολιτικές αντιδράσεις και οδήγησε σε πάγωμα της υλοποίησης και νέα διαδικασία.

Ο κ. Βενιζέλος μόλις ξέσπασε το θέμα ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να ανεχθεί τετελεσμένα γεγονότα στο θέμα της πώλησης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τη γερμανική ΤyssenΚrupp και ζήτησε από τους γερμανούς ιδιοκτήτες των ναυπηγείων να διασφαλιστεί ότι θα γίνουν σεβαστοί όλοι οι όροι της συμφωνίας ιδιωτικοποίησης του 2002-2003, αφήνοντας σαφώς να εννοηθεί ότι η σοβαρότητα και το κύρος του ιδιοκτήτη τους θα πρέπει να ελέγχονται από το ελληνικό Δημόσιο. Ο υπουργός Αμυνας είχε δεχθεί στις 20 Οκτωβρίου τον πρόεδρο της ΤyssenΚrupp και είχε διαφανεί τότε λύση στο θέμα των υποβρυχίων, αλλά είχε τονίσει στον γερμανό τεχνοκράτη ότι «το ζήτημα των υποβρυχίων συνδέεται εκ των πραγμάτων με το ευρύτερο ζήτημα του μέλλοντος του Σκαραμαγκά».

▅ Το γαλλικό ενδιαφέρον

Εκείνο που έχει μεγάλη σημασία είναι ότι τη στιγμή που ο κ. Ατζπόντιεν ετοίμαζε τις βαλίτσες του για να επιστρέψει στη Φραγκφούρτη, ένας άλλος «σημαδιακός» ξένος έφτανε στην Αθήνα για συναντήσεις υψηλού επιπέδου: επρόκειτο για τον κ. Πατρίκ Μπουασιέ, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της γαλλικής ναυπηγικής βιομηχανίας DCΝS, εξέχοντα απόφοιτο της γνωστής ΕΝΑ, της διάσημης ανωτάτης Σχολής Δημόσιας Διοίκησης της Γαλλίας, και τακτικό συνομιλητή του γάλλου προέδρου Νικολά Σαρκοζί.

Στη συνάντηση που είχε με την υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λούκα Κατσέλη , ο γάλλος επίσημος υπενθύμισε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση της Αθήνας είχε επιλέξει για το πρόγραμμα των φρεγατών τις γαλλικές FRΕΜΜ που κατασκευάζει η εταιρεία του. Η αναγγελία είχε γίνει το 2008, αλλά επισημοποιήθηκε κατά την επίσκεψη, την άνοιξη, του τότε πρωθυπουργού κ. Κ. Καραμανλή στο Παρίσι.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Μπουασιέ εξέφρασε έντονο προβληματισμό μήπως η όλη μεθόδευση των Γερμανών, με την πώληση στον κ. Εμμανουήλ, είχε απώτερο σκοπό να απαιτήσουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά να κατασκευαστούν εκεί οι φρεγάτες, με τεχνολογία ήδη εισηγμένη στα ναυπηγεία, δηλαδή γερμανική. Υπήρχε συνεπώς στη γαλλική πλευρά η εντύπωση ότι το σχέδιο ήταν να αλλάξει μέσω πολυσχιδών χειρισμών η επιλογή της ελληνικής κυβέρνησης και αντί των γαλλικών, να επιλεγούν οι γερμανικές φρεγάτες ΜΕΚΟ.

Με τα πήγαινε- έλα, την προηγούμενη εβδομάδα, δεν προλάβαιναν να μεταφράζουν οι διερμηνείς στα υπουργεία Αμυνας και Οικονομίας, αλλά όλοι αντελήφθησαν ότι στην Αθήνα εξελίσσεται ένας ιδιότυπος γαλλο- γερμανικός πόλεμος μέχρις εσχάτων με τρόπαιο το πρόγραμμα των φρεγατών και βασικό ζητούμενο την τύχη των υποβρυχίων που κατασκευάζονται στον Σκαραμαγκά, συνεπώς και των ίδιων των ναυπηγείων.

«Σκεφθείτε απλά για να καταλάβετε τι θα γίνει με τον Σκαραμαγκά» έλεγε εξέχων παράγων που έχει περάσει με έντονο τρόπο από την κεντρική πολιτική σκηνή. «Θα επαναληφθεί το σενάριο του 2002. Τότε η κυβέρνηση Σημίτη, κρίνοντας την τύχη του Σκαραμαγκά, είχε αποφασίσει να δώσει το ναυπηγείο σε όποιον είχε και το πρόγραμμα κατασκευής μεγάλων πλοίων, δηλαδή των υποβρυχίων. Επέλεξε συνεπώς τους Γερμανούς που είχαν την κατασκευή των τεσσάρων υποβρυχίων. Τώρα τις φρεγάτες τις έχουν οι Γάλλοι, άρα...».

Φαίνεται πάντως ότι η υπόθεση δεν είναι τόσο απλή. Διότι έχει αποφασιστεί η συνέχιση της λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά υπό το σημερινό καθεστώς και η επιλογή του νέου ιδιοκτήτη με διαδικασίες και αξιολόγηση από διεθνή χρηματοοικονομικό οίκο. Την απόφαση έλαβαν ο κ. Βενιζέλος και ο υπουργός Επικρατείας κ. Χ. Παμπούκης μετά τη συνάντηση με τον κ. Ατζπόντιεν.

Διαμορφώθηκε μάλιστα το πλαίσιο για να προχωρήσει το πρόγραμμα των υποβρυχίων και να βρεθεί βιώσιμη λύση. Οι Γερμανοί δεν θα καταγγείλουν τη σύμβαση του προγράμματος, θα συνεχιστεί η λειτουργία των ναυπηγείων και θα ξεκινήσουν το ταχύτερο οι εν πλω τελικές δοκιμές των τριών υποβρυχίων. Αν όλα πάνε καλά, η Ελλάδα θα τα παραλάβει σε λίγους μήνες. ▅ Τι θα γίνουν τα υποβρύχια
Η γερμανική εταιρεία θα συνεχίσει τις επαφές της με τους ενδιαφερόμενους αγοραστές και θα καταρτίσει λίστα προτάσεων που θα αξιολογηθούν από διεθνή οίκο, ωστόσο την τελική απόφαση για τον διάδοχο των Γερμανών θα λάβει η κυβέρνηση.

Με τον τρόπο αυτόν η κυβέρνηση ελέγχει τις διαδικασίες πώλησης των ναυπηγείων, αλλά δεν ανακατεύεται άμεσα στην επιλογή του νέου ιδιοκτήτη.

Φυσικά ενδιαφερόμενοι είναι οι Γάλλοι της DCΝS, μαζί ή χώρια από τον κ. Ν. Ταβουλάρη των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που είναι επίσης ενδιαφερόμενος υπό όρους. Η γερμανική εταιρεία είχε αρχίσει συνομιλίες με τον ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων Ελευσίνας που πάγωσαν απότομα, όταν προχώρησε σε προσύμφωνο με την εταιρεία real estate VΕLDΙΝ συμφερόντων του κ. Εμμανουήλ με έδρα την οδό Καρνεάδου. Για την ιστορία αναφέρουμε ότι η εταιρεία αυτή οδηγεί σε άλλη κυπριακή, της οποίας ουδείς γνωρίζει επισήμως τον ιδιοκτήτη.

Η κυβέρνηση βλέποντας τη... θολούρα, με δηλώσεις του κ. Βενιζέλου και της κ. Κατσέλη ζήτησε από τους Γερμανούς φερέγγυες και αξιόπιστες προτάσεις. Ο κ. Εμμανουήλ επανήλθε λέγοντας ότι στόχος του είναι η εξασφάλιση των θέσεων εργασίας όλων των εργαζομένων- και αυτών του τροχαίου υλικού- και η πλήρης υλοποίηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων, ενώ δήλωσε και απλός «στρατιώτης» στη διάσωση του Σκαραμαγκά.

Σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει και άλλος ενδιαφερόμενος μετά τους Γάλλους, τον κ. Ταβουλάρη και τον κ. Εμμανουήλ, αλλά ίσως εμφανιστεί αργότερα. Σε κάθε περίπτωση οι «τέσσερις στον γύρο» μπορεί να γίνουν δύο ύστερα από συμμαχίες.

Υπάρχει όμως ένα βασικό σημείο να διευκρινιστεί: οι Γερμανοί, για να φύγουν, θέλουν 180-200 εκατ. ευρώ, που θεωρούν ότι έχουν λαμβάνειν από τα Ναυπηγεία. Αν ο καταλληλότερος επενδυτής, σύμφωνα με την ελληνική κυβέρνηση (που θα κάνει και την τελική επιλογή), δώσει 100 εκατ. ευρώ, για παράδειγμα, θα τον αποδεχθούν οι Γερμανοί; Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες ή, προς το παρόν και αφού ο Σκαραμαγκάς προσωρινώς διεσώθη, τροφή για σκέψη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου