Δευτέρα 16 Ιανουαρίου 2012

Με το σταγονόμετρο η προμήθεια καυσίμων στις Ενοπλες Δυνάμεις

http://news.kathimerini.gr

Του Κωστα Aλατζα

Ποιος είπε ότι η οικονομική κρίση και τα επακόλουθά της απασχολούν αποκλειστικά το υπουργείο Οικονομικών; Εξίσου δύσκολη αποδεικνύεται η εξίσωση και για τους επιτελείς της Πολεμικής Αεροπορίας που πρέπει να εξοικονομήσουν καύσιμα, όπως επιτάσσει η δημοσιονομική προσαρμογή, και παράλληλα να διατηρήσουν υψηλά το επίπεδο της αεροπορικής εκπαίδευσης.


Τους τελευταίους έξι μήνες το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) μετρά με το σταγονόμετρο την κηροζίνη, όχι μόνο εξαιτίας των περικοπών στον προϋπολογισμό των λειτουργικών του δαπανών, αλλά κυρίως λόγω του γεγονότος ότι οι προμηθευτές αρνούνται να πουλήσουν με πίστωση μεγάλης χρονικής διάρκειας, όπως συνηθιζόταν μέχρι πρότινος. Τα ΕΛΠΕ, που προμηθεύουν με καύσιμα τις Ενοπλες Δυνάμεις, έχουν περιορίσει πλέον το πιστωτικό όριο στις 20 ημέρες, εφαρμόζοντας ουσιαστικά τους ίδιους κανόνες που ακολουθούν με τους υπόλοιπους πελάτες της αγοράς. Η αλλαγή στην πολιτική των ΕΛΠΕ οφείλεται στο μεγάλο χρέος των Ενόπλων Δυνάμεων, κυρίως του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ), το οποίο τον Νοέμβριο έφτανε τα 27 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πηγή του ΓΕΣ, τα ΕΛΠΕ έκλεισαν τις στρόφιγγες τον περασμένο μήνα, μέχρι να εξυπηρετηθεί ένα τμήμα των οφειλών, ενώ παράλληλα αποφάσισαν να διακόψουν την πίστωση ώστε να μην ξαναδημιουργηθεί χρέος δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, όπως συνέβη καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Το ζήτημα της επάρκειας καυσίμων δεν αφορά μόνο την Πολεμική Αεροπορία, αλλά και τους άλλους κλάδους, τον Στρατό Ξηράς και το Πολεμικό Ναυτικό. Ομως για το ΓΕΑ η καθημερινή τουρκική αεροπορική δραστηριότητα καθιστά το πρόβλημα εντονότερο.

Οπως σημειώνει στην «Κ» ανώτατος αξιωματικός της Πολεμικής Αεροπορίας, «στον προϋπολογισμό των λειτουργικών δαπανών του Επιτελείου, όπου δεν περιλαμβάνονται μισθοδοσία και εξοπλιστικές δαπάνες, η προμήθεια καυσίμων καλύπτει πάνω από το 50% του συνόλου του». Για το 2011 οι λειτουργικές δαπάνες υπολογίζονται στα 320 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2012 προβλέπεται μείωση κατά 10%. Ειδικότερα, για καύσιμα και λιπαντικά ο προϋπολογισμός του ΓΕΑ φέτος διαθέτει 101,11 εκατ. ευρώ.

«Το γεγονός ότι ελαττώνονται οι πιστώσεις για καύσιμα δεν συνεπάγεται ότι μειώνονται και οι απαιτήσεις της εκπαίδευσης», επισημαίνει πηγή της Αεροπορίας. Οι Ενοπλες Δυνάμεις και ειδικά η Πολεμική Αεροπορία επιχειρεί να κάνει έναν εξορθολογισμό της χρήσης των στρατιωτικών μέσων και να διασφαλίσει το υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης των στελεχών της. Υπό αυτό το πρίσμα, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες δεν καθορίζονται μόνο με βάση τη διαθεσιμότητα των αεροσκαφών και τις ώρες πτήσης που απαιτούνται, αλλά και ανάλογα με την επάρκεια καυσίμων.

Ωστόσο, όπως τονίζουν επιτελείς του ΓΕΑ, σε κάθε περίπτωση επιτυγχάνεται η εξοικονόμηση πόρων από τις λειτουργικές δαπάνες, ώστε να μην επηρεάζεται η ποιότητα της εκπαίδευσης, που αποτελεί «κόκκινη γραμμή» για την Πολεμική Αεροπορία.

Περιορισμένο είναι και το κονδύλι για καύσιμα στους προϋπολογισμούς του 2012 του Στρατού Ξηράς και του Πολεμικού Ναυτικού. Το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) έχει προϋπολογίσει 29,8 εκατ. ευρώ για καύσιμα και λιπαντικά, ενώ το Γενικό Επιτελείο Στρατού 24 εκατ. ευρώ.

Τα διατιθέμενα ποσά μειώνονται, αλλά η τιμή των καυσίμων αυξάνεται. Σύμφωνα με τα ΕΛΠΕ, από το 2009 κατά μέσον όρο η τιμή του αργού πετρελαίου κυμάνθηκε στα 62,6 δολάρια το βαρέλι, ενώ φέτος η τιμή του έφτασε στα 111 δολάρια. Η αύξηση αγγίζει το 80%. Συμπαρασύρει και την τιμή της κηροζίνης, που το 2009 ήταν στα 550 δολάρια ο τόνος ενώ φέτος έχει εκτοξευθεί στα 990 δολάρια ο τόνος.

Στο θέμα των περικοπών των δαπανών του υπουργείου Εθνικής Αμυνας αναφέρθηκε και ο υπουργός Δημήτρης Αβραμόπουλος, σε όλες τις έως τώρα ευκαιρίες που του έχουν δοθεί.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου