http://www.imerisia.gr
Τρεις τουρκικές ποδοσφαιρικές ομάδες -ανάμεσά τους και η γνωστή Μπεσίκτας- αποκλείστηκαν προχθές, με απόφαση της UEFA, από τις ευρωπαϊκές ποδοσφαιρικές διοργανώσεις της επόμενης χρονιάς, εξαιτίας των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν. Μπορεί, άραγε, αυτό να αποτελεί προμήνυμα δυσάρεστων εξελίξεων στο σύνολο της τουρκικής οικονομίας; Η εξίσωση μοιάζει αυθαίρετη και παρακινδυνευμένη, όμως η αλήθεια είναι ότι τα σύννεφα έχουν αρχίσει να πυκνώνουν πάνω από τη γειτονική χώρα, η οποία έχει να παρουσιάσει μια από τις καλύτερες επιδόσεις στον αναπτυσσόμενο κόσμο.
Νέος γύρος κρίσης
Και γι' αυτό, υπεύθυνος είναι ο νέος γύρος κρίσης στον οποίο δείχνει να έχει εισέλθει η παγκόσμια οικονομία και κυρίως η Ευρώπη, η οποία και αποτελεί τη βασική πηγή των άμεσων ξένων επενδύσεων που εισρέουν στην Τουρκία, προσφέροντας στην οικονομία της την αναγκαία «καύσιμη ύλη». Καθώς όμως οι ευρωπαϊκές τράπεζες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ανακεφαλαιοποίησης και έχουν εισέλθει σε φάση απομόχλευσης, η διαδικασία αυτή αναμένεται ότι θα επιβραδυνθεί σημαντικά το επόμενο διάστημα. Εφόσον η πρόβλεψη αυτή επιβεβαιωθεί, τότε -σε συνδυασμό με τη «φούσκα» στα ακίνητα, τις ενδεχόμενες πολιτικές αναταράξεις που μπορεί να προκύψουν ανά πάσα στιγμή, αλλά και τις γεωπολιτικές εξελίξεις (Κουρδικό, Συρία)- δεν αποκλείεται η Τουρκία να βρεθεί προ δυσάρεστων εκπλήξεων.
Σε αυτή δε την περίπτωση, θα είναι ακόμη πιο δύσκολο στην κυβέρνησή της να τιθασεύσει την κοινωνική δυσαρέσκεια η οποία εντείνεται διαρκώς, καθώς πολλοί κλάδοι εργαζομένων απαιτούν μερίδιο από τα οφέλη της ανάπτυξης, κυρίως με τη μορφή αυξήσεων στους μισθούς τους. Ήδη, πριν από μερικές ημέρες, οι δημόσιοι υπάλληλοι πραγματοποίησαν μια ιστορική -και πετυχημένη- 24ωρη απεργία, απορρίπτοντας ως ανεπαρκείς τις προτάσεις για αυξήσεις 3,5% φέτος και 4% το 2013.
Αεροδρόμιο
Την ίδια στιγμή, όμως, σκληραίνει τη στάση της και η κυβέρνηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι χθες προστέθηκε άλλος ένας κλάδος, των αεροδρομίων, σε εκείνους όπου απαγορεύεται ή περιορίζεται σημαντικά η πραγματοποίηση απεργιακών κινητοποιήσεων για «εθνικούς λόγους» -όπου συμπεριλαμβάνονται οι τράπεζες, η εκπαίδευση, η υγεία, η πολιτική προστασία, η πυροσβεστική, οι επίγειες, θαλάσσιες και εναέριες δημόσιες συγκοινωνίες κ.λπ. «Δεν θα επιτρέψουμε να υπάρξει μόνιμη ζημία στην οικονομία εξαιτίας μιας απεργίας σε μια εταιρεία», δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός Αλί Μπαμπατζάν, προχωρώντας παράλληλα στην απόλυση 300 φροντιστών, μέσω ενός... SMS! Το κλίμα μυρίζει μπαρούτι...
Του Γιώργου Παυλόπουλου
Τρεις τουρκικές ποδοσφαιρικές ομάδες -ανάμεσά τους και η γνωστή Μπεσίκτας- αποκλείστηκαν προχθές, με απόφαση της UEFA, από τις ευρωπαϊκές ποδοσφαιρικές διοργανώσεις της επόμενης χρονιάς, εξαιτίας των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν. Μπορεί, άραγε, αυτό να αποτελεί προμήνυμα δυσάρεστων εξελίξεων στο σύνολο της τουρκικής οικονομίας; Η εξίσωση μοιάζει αυθαίρετη και παρακινδυνευμένη, όμως η αλήθεια είναι ότι τα σύννεφα έχουν αρχίσει να πυκνώνουν πάνω από τη γειτονική χώρα, η οποία έχει να παρουσιάσει μια από τις καλύτερες επιδόσεις στον αναπτυσσόμενο κόσμο.
Νέος γύρος κρίσης
Και γι' αυτό, υπεύθυνος είναι ο νέος γύρος κρίσης στον οποίο δείχνει να έχει εισέλθει η παγκόσμια οικονομία και κυρίως η Ευρώπη, η οποία και αποτελεί τη βασική πηγή των άμεσων ξένων επενδύσεων που εισρέουν στην Τουρκία, προσφέροντας στην οικονομία της την αναγκαία «καύσιμη ύλη». Καθώς όμως οι ευρωπαϊκές τράπεζες αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ανακεφαλαιοποίησης και έχουν εισέλθει σε φάση απομόχλευσης, η διαδικασία αυτή αναμένεται ότι θα επιβραδυνθεί σημαντικά το επόμενο διάστημα. Εφόσον η πρόβλεψη αυτή επιβεβαιωθεί, τότε -σε συνδυασμό με τη «φούσκα» στα ακίνητα, τις ενδεχόμενες πολιτικές αναταράξεις που μπορεί να προκύψουν ανά πάσα στιγμή, αλλά και τις γεωπολιτικές εξελίξεις (Κουρδικό, Συρία)- δεν αποκλείεται η Τουρκία να βρεθεί προ δυσάρεστων εκπλήξεων.
Σε αυτή δε την περίπτωση, θα είναι ακόμη πιο δύσκολο στην κυβέρνησή της να τιθασεύσει την κοινωνική δυσαρέσκεια η οποία εντείνεται διαρκώς, καθώς πολλοί κλάδοι εργαζομένων απαιτούν μερίδιο από τα οφέλη της ανάπτυξης, κυρίως με τη μορφή αυξήσεων στους μισθούς τους. Ήδη, πριν από μερικές ημέρες, οι δημόσιοι υπάλληλοι πραγματοποίησαν μια ιστορική -και πετυχημένη- 24ωρη απεργία, απορρίπτοντας ως ανεπαρκείς τις προτάσεις για αυξήσεις 3,5% φέτος και 4% το 2013.
Αεροδρόμιο
Την ίδια στιγμή, όμως, σκληραίνει τη στάση της και η κυβέρνηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι χθες προστέθηκε άλλος ένας κλάδος, των αεροδρομίων, σε εκείνους όπου απαγορεύεται ή περιορίζεται σημαντικά η πραγματοποίηση απεργιακών κινητοποιήσεων για «εθνικούς λόγους» -όπου συμπεριλαμβάνονται οι τράπεζες, η εκπαίδευση, η υγεία, η πολιτική προστασία, η πυροσβεστική, οι επίγειες, θαλάσσιες και εναέριες δημόσιες συγκοινωνίες κ.λπ. «Δεν θα επιτρέψουμε να υπάρξει μόνιμη ζημία στην οικονομία εξαιτίας μιας απεργίας σε μια εταιρεία», δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός Αλί Μπαμπατζάν, προχωρώντας παράλληλα στην απόλυση 300 φροντιστών, μέσω ενός... SMS! Το κλίμα μυρίζει μπαρούτι...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου