Κυριακή 14 Ιουνίου 2015

SIPRI: Αυξημένες οι στρατιωτικές δαπάνες της Ρωσίας

SIPRI: Αυξημένες οι στρατιωτικές δαπάνες της ΡωσίαςΤο Διεθνές Ινστιτούτο Ερευνών για την Ειρήνη (SIPRI) κυκλοφόρησε πρόσφατα μια έκθεση σχετικά με το εμπόριο όπλων και τις παγκόσμιες εξοπλιστικές δαπάνες, το οποίο διαπίστωσε ότι η Ρωσία αντιπροσώπευε το 4,8% των παγκόσμιων στρατιωτικών δαπανών το 2014. Αυτό καθιστά την χώρα στην τρίτη θέση μετά τις Ηνωμένες Πολιτείες (34%) και την Κίνα (12%).
Σύμφωνα με την έκθεση, οι στρατιωτικές δαπάνες της Ρωσίας αυξήθηκαν πέρυσι κατά 8,1 % σε σύγκριση με το 2013 και ανήλθανσε 84,5 δισεκατομμύρια δολάρια, ή 4,5% του ΑΕΠ. Ωστόσο, οι ερευνητές του Ινστιτούτου με έδρα τη Στοκχόμη σημειώνουν ότι η Ρωσία σχεδίαζε μια τέτοια αύξηση πριν από την κρίση στην Ουκρανία. Επιπλέον, λόγω της μείωσης των εσόδων από το πετρέλαιο, ο αμυντικός προϋπολογισμός της Ρωσίας έχει αναπροσαρμοστεί κάτω από 5%.  
 Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν επίσης μειώσει τις στρατιωτικές δαπάνες. Με το μεγαλύτερο στρατιωτικό προϋπολογισμό στον κόσμο (σχεδόν τρεις φορές μεγαλύτερος από την Κίνα), οι ΗΠΑ μείωσαν τις  στρατιωτικές δαπάνες κατά 6,5% το 2014, ως μέρος της προσπάθειας για τη συγκράτηση του ελλείμματος του προϋπολογισμού στο πλαίσιο του νόμου για τον έλεγχο του προϋπολογισμού του 2011.

Ωστόσο, σύμφωνα με το SIPRI, οι Ηνωμένες Πολιτείες παραμένουν σε αυτόν τον τομέα σε υψηλό όλων των εποχών, το οποίο είναι σχεδόν το ίδιο σε πραγματικούς όρους όπως στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Η Ουάσιγκτον δαπάνησε 610 δισεκατομμύρια δολάριαν, ή 3,5% του ΑΕΠ, για στρατιωτικούς σκοπούς. Ο στρατιωτικός προϋπολογισμός αναμένεται να μειωθεί κατά το 2015, αν και όχι τόσο δραματικά. Μετά την επίτευξη του υψηλότερου όλων των εποχών το 2010, οι στρατιωτικές δαπάνες μειώθηκαν κατά 19,8% σε πραγματικούς όρους.  

Σύμφωνα με το SIPRI, οι στρατιωτικές δαπάνες της Κίνας παρακολουθούν την οικονομική ανάπτυξη, και παραμένοντας σε σταθερά επίπεδα από 2 με 2,2%. Σε απόλυτους όρους, οι δαπάνες αυξήθηκαν κατά 9,7% σε 216 δισεκατομμύρια δολάρια.

Σύμφωνα με την έκθεση, οι δαπάνες της Ουκρανίας, αυξήθηκαν κατά 23% το 2014, συνολικού ύψους 4.000.000.000 δολαρίων, σύμφωνα με προκαταρκτικές εκτιμήσεις. Η εκτίμηση αυτή μάλλον δεν περιλαμβάνειόλες τις στρατιωτικές δαπάνες, και το τελικό ποσό θα μπορούσε να είναι υψηλότερο, λέει η έκθεση. Για το 2015, η Ουκρανία σχεδιάζει να διπλασιάσει τις στρατιωτικές της δαπάνες, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Η έκθεση του SIPRI προσφέρει πολλά άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία, παρατηρήσεις και συμπεράσματα. Για παράδειγμα, επισημαίνει ότι η παγκόσμιοι στρατιωτικοί προϋπολογισμοί συρρικνώθηκαν για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, με τις κυβερνήσεις όλων των χωρών να ξοδεύουν ένα συνδυασμένο μέγεθος 1.776 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο είναι 0,4% λιγότερο από ό, τι το 2013. Αυτό είναι ένα μικρό ποσοστό, αλλά είναι ενθαρρυντικό γεγονός, δεδομένου ότι αντιπροσωπεύει μόνο το 2,4% του παγκόσμιου ΑΕΠ.

Οι ερευνητές στο SIPRI παρατηρούν επίσης μια αύξηση των στρατιωτικών δαπανών στα κράτη που συνορεύουν με τη Ρωσία, μετά την έναρξη της κρίσης Ουκρανία. Αυτές περιλαμβάνουν τις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, της Βαλτικής και της Σκανδιναβίας. Για παράδειγμα, η Πολωνία και η Εσθονία έχουν δαπανήσει 10,4 δισεκατομμύρια και 430 εκατομμύρια δολάρια, ή 1,9% και 2% του ΑΕΠ, αντίστοιχα.

Άλλες χώρες, παρά το γεγονός ότι το ΝΑΤΟ ζητά να αυξήσουν τη συνεισφορά τους στην κοινή άμυνα στο 2% του ΑΕΠ, δεν βιάζονται να το πράξουν. Κυριαρχεί η εντύπωση ότι οι κορυφαίες δυτικές χώρες και οι ηγέτες τους, παρά τις εκστρατείες των μέσων ενημέρωσης με το φάντασμα της «ρωσικής επιθετικότητας και της ρωσικής πυρηνικής απειλής», δεν το πιστεύουν πραγματικά και αισθάνονται άνετα ότι μεταξύ αυτών και της Ρωσίας υπάρχει το «μαξιλάρι» της Ανατολικής Ευρώπης, με τους τρομοκρατημένους ηγέτες τους. Στις χώρες που δεν βιάζονται να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για το ΝΑΤΟ συμπεριλαμβάνονται οι πιο ευημερούσες ευρωπαϊκές χώρες - Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία.

Οι συντάκτες της έκθεσης του SIPRI λένε ότι τα στοιχεία για τις εκθέσεις αυτές λαμβάνονται παραδοσιακά από δημόσιες πηγές, όπως είναι οι κρατικοί προϋπολογισμοί που παρουσιάζουν τις επίσημες αμυντικές δαπάνες. Ειδικά για το 2014 οι δείκτες δεν προτείνονται για εκτεταμένα συμπεράσματα, αν και οι τάσεις που προκαλούνται από την κρίση στην Ουκρανία είναι ήδη ορατές. Την ίδια στιγμή, προειδοποιούν ενάντια σε επιφανειακές ερμηνείες αυτής της έκθεσης. Δεν θα πρέπει να συνδέεται άμεσα με την πολιτική της Ρωσίας, λένε οι εισηγητές της έκθεσης. Σε πολλές χώρες, η ποιοτική βελτίωση των ενόπλων δυνάμεων ήταν μέρος μιας τυπικής προσπάθειας εκσυγχρονισμού.
Αυτή η δήλωση είναι αλήθεια, τόσο για τις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, οι οποίες εξακολουθούν να βρίσκονται σε διαδικασία αντικατάστασης των παλαιών σοβιετικών με στρατιωτικό εξοπλισμό που κατασκευάζεται στις χώρες του ΝΑΤΟ, καθώς και για τη Ρωσία. Μετά από πολλά χρόνια στασιμότητας, η Ρωσία άρχισε με τις δοκιμές των νέων όπλων για να εισέρθουν σε μαζική παραγωγή. Τα πρώτα δείγματα αυτού του στρατιωτικού εξοπλισμού παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της παρέλασης τον Μάιο στη Μόσχα. Ο εξοπλισμός αυτός άρχισε να αναπτύσσεται στα τέλη της δεκαετίας του 2000 και δεν έχει τίποτα να κάνει με τον εμφύλιο πόλεμο στην Ουκρανία.

Και όμως, λόγω της κρίσης στην Ουκρανία, η οποία οδήγησε στον αδελφοκτόνο πόλεμο τις νοτιοανατολικές περιοχές της, οι πολιτικοί και οι στρατηγοί του ΝΑΤΟ κατηγορούν τη Ρωσία ότι έχει εξαπολύσει ένα υβριδικό πόλεμο στην Ουκρανία, πράγμα που σημαίνει ότι για να επιτύχει τους στόχους της - όπως την πρόληψη της ένταξης της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, και τη διατήρηση της Ουκρανίας στην τροχιά της Μόσχας με όλες τις συνακόλουθες συνέπειες - καταφεύγει σε όλους των ειδών τις πολιτικές, διπλωματικές, οικονομικές, χρηματοοικονομικές, στρατιωτικές, ψυχολογικές και ειδικές μεθόδους.http://defencenews.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου