«Ο πιο σημαντικός υπουργός παγκοσμίως, με όρους ναυτιλίας» δήλωσε ο Έλληνας υπουργός με περίσσια αλαζονεία κατά την υποδοχή των δημοσιογράφων στο γραφείο του, επιχειρώντας να σπάσει την αμηχανία που προκάλεσε με την συμπλήρωση «τουλάχιστον με όρους Ευρωπαϊκής Ένωσης». Στη συνέχεια, μη διστάζοντας να τοποθετηθεί εντός των τειχών των αρνητών της κλιματικής αλλαγής, δήλωσε πως «έχουμε δεσμευτεί να μειώσουμε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα», σπεύδοντας να συμπληρώσει με το ερώτημα «έχουμε όμως πραγματικές αποδείξεις πως μια τέτοια πολιτική θα έχει θετικές επιπτώσεις;», συμπληρώνοντας «αυτό είναι ερωτηματικό».

Απαξιωτικές ήταν οι απαντήσεις του και για την επίσημη λίστα των συμβούλων από πλευράς Ελλάδας στον Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας (IMO), όταν οι δημοσιογράφοι τον ρώτησαν για ποιον λόγο όλες οι συμμετοχές που εκπροσωπούν την Ελλάδα στην ειδική επιτροπή περιβάλλοντος του IMO προέρχονται ευθέως από την βιομηχανία της ναυσιπλοΐας, και δεν υπάρχει ούτε ένας από περιβαλλοντικές οργανώσεις ή από την επιστημονική κοινότητα.

«Μιλάμε για τη ναυσιπλοΐα τώρα. Οπότε, δεν κατάλαβα την ερώτηση» αρκείται αρχικά να τους απαντήσει ο υπουργός, με τους δημοσιογράφους να του εξηγούν υπομονετικά πως «το ερώτημα είναι ο μεγάλος διεθνής διάλογος για την κλιματική αλλαγή», και τον Γ. Πλακιωτάκη να συμπληρώνει ακολούθως πως «εννοώ πως αυτή η αντιπροσωπεία εστιάζει σε ναυτιλιακά ζητήματα». Στη συνέχεια, οι δημοσιογράφοι τον διορθώνουν και πάλι πως «πρόκειται για την περιβαλλοντική επιτροπή του IMO», με τον ίδιο να συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο, απαντώντας πως «είναι η περιβαλλοντική επιτροπή, αλλά ειδικεύεται σε ναυτιλιακά ζητήματα», καταλήγοντας μάλιστα και στο ειρωνικό ερώτημα «Άρα ποιο είναι το ερώτημα στην πραγματικότητα;».

Ακολούθως, ο υπουργός προχωράει και σε μερικές γενικόλογες παρατηρήσεις για τις ταχύτητες με τις οποίες προχωρούν οι μεταρρυθμίσεις στον IMO και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, πριν δεχθεί την ερώτηση των δημοσιογράφων για το πόσο ελληνική είναι η ελληνική ναυτιλία. «100% ελληνική» τους απαντά απνευστί ο υπουργός Πλακιωτάκης, με τους δημοσιογράφους να τον καλούν να παρακολουθήσουν μαζί ένα απόσπασμα των δηλώσεων του εφοπλιστή Πάνου Λασκαρίδη, και τη συνέχεια να εξελίσσεται απολαυστική, αλλά και προσβλητική συνάμα.

Το απόσπασμα των δηλώσεων του εφοπλιστή:

«Αυτό πρέπει να το καταλάβετε καλά. Οι πλοιοκτήτες δεν χρειάζονται την ελληνική κυβέρνηση. Δεν χρειάζονται το υπουργείο. Δεν χρειάζονται την ΙΜΟ, δεν χρειάζονται τον πρωθυπουργό. Μπορούν να χέσουν πάνω στον πρωθυπουργό. Ο πρωθυπουργός για αυτούς δεν έχει καμία χρησιμότητα. Γιατί; Γιατί η ναυτιλία δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα. Δεν υπάρχει τίποτα που θα κερδίσει ένας πλοιοκτήτης από την Ελλάδα. Δεν υπάρχουν φορτία για την Ελλάδα, δεν υπάρχουν ναυλοσύμφωνα από την Ελλάδα, τίποτα στην Ελλάδα. Μόνο τα γραφεία τους είναι στην Ελλάδα. Το 80% των πλοίων τους είναι με ξένη σημαία. Δεν τους νοιάζει η ελληνική σημαία».

«Η ελληνική κυβέρνηση έχει διαμορφώσει το σταθερό θεσμικό πλαίσιο για την ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία» προσπάθησε να αρθρώσει με εμφανή την αμηχανία του ο υπουργός, έπειτα από την παρακολούθηση των παραπάνω δηλώσεων, συμπληρώνοντας πως «Το ελληνικό θαύμα υπήρχε, και εξακολουθεί να υπάρχει, μια μεγάλη συνέργεια μεταξύ της κυβέρνησης, των πλοιοκτητών και των ναυτικών». Αξίζει να σημειωθεί πως μετά το πέρας των παραπάνω ερωτήσεων και την ολοκλήρωση της συνέντευξης, οι δημοσιογράφοι κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν την μήνιν συνεργάτη του υπουργού, που διαμαρτυρήθηκε επειδή «δεν αρνηθήκαμε να απαντήσουμε σε καμία από τις ερωτήσεις που μας στείλατε», κατηγορώντας τους πως επιχείρησαν να ντροπιάσουν τον υπουργό, «βγαίνοντας εκτός σεναρίου».

Παρακολουθήστε ολόκληρο το ντοκιμαντέρ (το «ελληνικό» μέρος είναι μετά το 22:30)

Υπενθυμίζεται ότι αποκαλυπτικά στοιχεία ήρθαν πρόσφατα στο φως της δημοσιότητας σχετικά με τη δραστηριότητα των πλοίων-ψυγείων που ανήκουν σε εταιρείες των αδελφών Λασκαρίδη και τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την παρουσία τους στα ύδατα της Ανταρκτικής.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Balkan Insight, σοβαροί προβληματισμοί εγείρονται σχετικά με τη δραστηριότητα των πλοίων «Avunda» και «Iris», τα οποία ελέγχονται για περισσότερες από δέκα σοβαρές παραβάσεις, ενώ «τέσσερα ακόμα πλοία τέθηκαν υπό κράτηση σε λιμάνια μεταξύ του 2017 και του 2019 για παραβάσεις που εκτείνονται από ελλιπή πιστοποιητικά πληρώματος έως τις συνθήκες εργασίας στο πλοίο». Την ίδια ώρα, έκθεση της Greenpeace αποκαλύπτει πως σε σύνολο 25 πλοίων που παρακολουθούνταν κατά το 2017-2019, τα 19 ανήκαν τότε στις εταιρείες των αδελφών Λασκαρίδη.

ΠΗΓΗ THE PRESS PROJECT