Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2022

Ηχηρές ενστάσεις εντός και εκτός γερμανικών τειχών για πιθανή συμφωνία με τη Cosco


AP PHOTO
Η Κομισιόν φέρεται να προειδοποιεί πως «ευαίσθητες» πληροφορίες θα περάσουν στα χέρια της Κίνας • Έξι υπουργεία αντιδρούν στα διαφαινόμενα σχέδια του καγκελαρίου Σολτς.

Τις εσωτερικές τριβές στον κυβερνητικό συνασπισμό αλλά και τις αντιρρήσεις της Κομισιόν, θα πρέπει να αγνοήσει ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς, εάν επιθυμεί να παραχωρηθεί στην κινεζική Cosco, μερίδιο σε τερματικό σταθμό του λιμανιού του Αμβούργου.

Σήμερα, Σάββατο, το AFP (επικαλούμενο πηγή με γνώση του θέματος) επιβεβαίωσε σχετικό δημοσίευμα της Handelsblatt (που δημοσιεύθηκε την Παρασκευή), το οποίο ανέφερε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προειδοποίησε τη γερμανική κυβέρνηση από την περασμένη άνοιξη να μην προβεί σε μια τέτοια ενέργεια.

Σύμφωνα με τη Handelsblatt, η Κομισιόν εξέτασε το σχέδιο παραχώρησης μεριδίου στην κινεζική εταιρεία και έδωσε αρνητική γνωμοδότηση, με το επιχείρημα ότι «ευαίσθητες» πληροφορίες για τις λιμενικές δραστηριότητες θα περάσουν στα χέρια της Κίνας. Πάντως, η γνωμοδότηση αυτή έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα και η τελική απόφαση παραμένει στα χέρια της ομοσπονδιακής κυβέρνησης της Γερμανίας.
Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση αποδίδει πλέον μεγαλύτερη σημασία στην προστασία στρατηγικών υποδομών, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Η Γερμανία ειδικότερα, επικρίνεται για το γεγονός ότι δεν άκουσε τις προειδοποιήσεις που υπήρχαν, σχετικά με την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Εσωτερικά πυρά κατά Σολτς

Ο ίδιος ο καγκελάριος έγινε αυτήν την εβδομάδα, αντικείμενο έντονων επικρίσεων –και εκ μέρους των εταίρων του στον κυβερνητικό συνασπισμό–εξαιτίας του σχεδίου αυτού που αφορά στο λιμάνι του Αμβούργου: μιας πόλης στην οποία έχει χρηματίσει δήμαρχος. Σημειώνεται ότι το λιμάνι του Αμβούργου είναι το πρώτο σε μέγεθος εμπορικό λιμάνι της Γερμανίας και το τρίτο της Ευρώπης μετά το Ρότερνταμ (Ολλανδία) και την Αμβέρσα (Βέλγιο).

Σύμφωνα με πληροφορίες των μέσων ενημέρωσης, ο Σολτς εξετάζει να επιτρέψει την παραχώρηση αυτή, παρά την αντίθετη γνώμη έξι ομοσπονδιακών υπουργείων: Οικονομίας, Εσωτερικών, Άμυνας, Οικονομικών, Μεταφορών και Εξωτερικών. Ο καγκελάριος θα μεταβεί στην Κίνα στις αρχές του Νοεμβρίου –επικεφαλής αντιπροσωπείας που θα περιλαμβάνει και Γερμανούς επιχειρηματίες– προκειμένου να συζητήσει με τους Κινέζους αξιωματούχους τα περιθώρια μια ευρύτερης εμπορικής συνεργασίας.

Οι υπηρεσίες Πληροφοριών και Αντικατασκοπείας της Γερμανίας είναι επίσης αρνητικές απέναντι στην προοπτική πώλησης στρατηγικών υποδομών, σύμφωνα με τα μέσα ενημέρωσης WDR και NRD.

«Τίποτε δεν έχει αποφασισθεί. Πολλά ερωτήματα παραμένουν αδιευκρίνιστα», δήλωσε την Παρασκευή στις Βρυξέλλες ο Όλαφ Σολτς απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων μετά την ολοκλήρωση της ευρωπαϊκής συνόδου κορυφής. Πρόσθεσε ότι η απόκτηση μεριδίων από κινεζικές εταιρείες «υπάρχει ήδη σε άλλα λιμάνια της δυτικής Ευρώπης».

Η συμφωνία που επιτεύχθηκε πριν από έναν χρόνο ανάμεσα στη διαχειρίστρια εταιρεία του λιμανιού του Αμβούργου (HHLA) και την Cosco, προβλέπει ότι ο κινεζικός κολοσσός θα αποκτήσει το 35% στην εκμετάλλευση του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων Tollerort (CTT). Αν η γερμανική κυβέρνηση δεν εναντιωθεί στο εγχείρημα μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου, η απόφαση θα επικυρωθεί.
Η σημασία του λιμανιού

Η εξαγορά αυτή –εάν τελικά επιτευχθεί– αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου στρατηγικού σχεδίου από το Πεκίνο, να αποκτήσει τον έλεγχο των υποδομών που είναι κρίσιμες και τις εμπορικές του φιλοδοξίες: ένα παγκόσμιο δίκτυο μεταφορών που να συνδέει τα εργοστάσια της Κίνας με τις πλούσιες δυτικές αγορές.

Η Cosco κατέχει ήδη μερίδια στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης (το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα), ελέγχει το λιμάνι του Πειραιά και βρίσκεται πίσω από ένα σχέδιο επέκτασης ενός τερματικού σιδηροδρομικού δικτύου στο Ντούισμπουργκ, όπου συναντώνται οι ποταμοί Ρουρ και Ρήνος: ένα στρατηγικό σημείο για χερσαίες εμπορευματικές μεταφορές που φτάνουν από τους βιομηχανικούς κόμβους της Κίνας.

Ένα μερίδιο, λοιπόν, στο τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, είναι απλώς άλλο ένα κομμάτι αυτού του παζλ για το Πεκίνο – και φυσικά, πολλοί είναι αυτοί που έχουν λόγους να εναντιώνονται σε αυτήν την προοπτική.
ΕΦΣΥΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου