
Η επέκταση της αεροπορικής βάσης απογείωσε τις δυνατότητες και πλέον μπορεί να εξυπηρετεί έως και 15 θηριώδη ΝΑΤΟικά αεροσκάφη σύμφωνα με αποκαλυπτικό δημοσίευμα του Rιζοσπάστη του Σαββατοκυριακου.
«Η Ελλάδα είναι ένας από τους παλαιότερους φίλους και στρατηγικούς εταίρους τους έθνους μας, καθώς και ένας πολύτιμος σύμμαχος στο ΝΑΤΟ (…) Η μόνιμη παρουσία ναυτικών δυνάμεων στον κόλπο της Σούδας και οι διμερείς εκπαιδευτικές ασκήσεις ενισχύουν τις πολεμικές ικανότητες και αντικατοπτρίζουν την αμοιβαία δέσμευσή μας για κοινή στρατιωτική συνεργασία ως ακρογωνιαίο λίθο της ασφάλειας και της σταθερότητας στην Ευρώπη».
Αυτά έλεγε πριν μερικές μέρες ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ Ντ. Τραμπ, κάνοντας καθαρό τον χαρακτήρα των ελληνοαμερικανικών σχέσεων, όπως σφυρηλατούνται δεκαετίες τώρα από όλες τις κυβερνήσεις, πάνω σε επικίνδυνα πολεμικά σχέδια, που υπηρετούν τα ευρύτερα συμφέροντα των ΗΠΑ – ΝΑΤΟ στην περιοχή.
Κορωνίδα της στρατιωτικής συνεργασίας, στην οποία συντάσσονται χωρίς δεύτερη κουβέντα όλα τα κόμματα της συστημικής – ευρωατλαντικής αντιπολίτευσης, είναι αναμφισβήτητα η βάση της Σούδας, η οποία αναβαθμίζεται και επεκτείνεται διαρκώς για να ανταποκριθεί στους κλιμακούμενους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς και τους σχεδιασμούς των ΗΠΑ – ΝΑΤΟ.
Ειδικά στο πλαίσιο του «Στρατηγικού Διαλόγου» μεταξύ των κυβερνήσεων των δύο χωρών (ξεκίνησε το 2018 επί ΣΥΡΙΖΑ, συνεχίστηκε επί ΝΔ), οι εγκαταστάσεις στη Σούδα (και η Ελλάδα ευρύτερα) επεκτάθηκαν και ενισχύθηκαν ως αμερικανοΝΑΤΟικός προμαχώνας στην περιοχή, δικαιώνοντας πλήρως το αίτημα και τον αγώνα του λαού να ξεκουμπιστούν όλες οι βάσεις, να πάψει η χώρα μας να αποτελεί θύτη άλλων λαών και μαγνήτη κινδύνων, ακόμα και στρατιωτικό στόχο αντίπαλων στο ΝΑΤΟ ιμπεριαλιστικών κέντρων.
«Απογείωση» της αεροπορικής βάσης
Απόδειξη της …απογείωσης των δυνατοτήτων της αεροπορικής βάσης στη Σούδα είναι το αποκαλυπτικό ντοκουμέντο που δημοσιοποιεί σήμερα ο «Ριζοσπάστης».
Πρόκειται για έναν χάρτη, διαβαθμισμένο από τους Αμερικανούς ως «πληροφορία ελεγχόμενης χρήσης» – «CONTROLLED USE INFORMATION», και το παράρτημά του. Σε αυτά παρουσιάζονται και κατονομάζονται επακριβώς οι υποδομές που έχουν στήσει οι Αμερικανοί στο NSA Souda Bay Topside, δηλαδή στην έκταση των περίπου 445 στρεμμάτων βορειοανατολικά του αεροδιαδρόμου Χανίων που χρησιμοποιείται για τα αμερικανοΝΑΤΟικά αεροσκάφη.
Μετά τις συνεχείς επεκτάσεις (νέοι χώροι στάθμευσης, νέο δίκτυο τροφοδοσίας με καύσιμο, νέα κτίρια κ.λπ.) σταθμεύουν εκεί ακόμα περισσότερα αεροσκάφη διαφόρων τύπων (μεταγωγικά, ιπτάμενα τάνκερ, κατασκοπευτικά, μαχητικά), ενώ ταυτόχρονα εξυπηρετείται και διεκπεραιώνεται περισσότερο προσωπικό και φορτία.
Ο χάρτης συνοδεύεται από ένα γράφημα του 2022, από όπου προκύπτει ότι μπορούν πλέον να σταθμεύουν εκεί, να συντηρούν και να ανεφοδιάζουν έως και 15 θηριώδη ΝΑΤΟικά αεροσκάφη, μεταγωγικά, ιπτάμενα τάνκερ ή και στρατηγικά βομβαρδιστικά. Ο αριθμός τους πολλαπλασιάζεται αν περάσουμε σε αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας ή μαχητικά που καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο.
Οι αποβάθρες

Σε ό,τι αφορά τις άλλες υποδομές, κομβικό ρόλο για τα σχέδια του αμερικάνικου στρατού παίζει το ναυτικό σκέλος της βάσης (στη βόρεια πλευρά του κόλπου της Σούδας, περίπου 2 μίλια νότια του αεροδρομίου), στην προβλήτα στο Μαράθι (Marathi Pier Complex). Εκεί απασχολούν συνολικά περί τα 1.000 άτομα, στρατιωτικό και πολιτικό προσωπικό.
Στο Μαράθι οι Αμερικανοί λειτουργούν το περιλάλητο κρηπίδωμα «NATO Carrier Pier K-14», που χρησιμοποιείται για αεροπλανοφόρα, ελικοπτεροφόρα και μεγάλα πλοία ανεφοδιασμού για εκφόρτωση υλικών. Λειτουργούν επίσης («για ελλιμενισμό και ανεφοδιασμό») τις προβλήτες «NATO West Fuel Pier K-10» και «NATO East Fuel Pier K-12».
Στην εξειδίκευση των αποβάθρων στην περιοχή, εκμεταλλεύονται και μια τέταρτη πλατφόρμα, την «K-9 Ammunition Pier», που χρησιμοποιείται για τη φόρτωση και εκφόρτωση πυρομαχικών. Βρίσκεται αριστερά των άλλων δύο, εντός της λεγόμενης «NATO Ordnance Area», ζώνης με εγκαταστάσεις όπου φυλάσσουν υλικό πολέμου (όπλα, πυρομαχικά κ.ά.).
Σημειωτέον, οι λεγόμενες «North Atlantic Treaty Organization (NATO) Hellenic Navy Ammunition Command Sites» στην περιοχή υπάγονται στη Διεύθυνση Ναυτικών Οπλων Ναυστάθμου Κρήτης. Οι λογιζόμενες ως «εθνικές» εγκαταστάσεις άρχισαν να κατασκευάζονται το 1952, ενώ οι εγκαταστάσεις του ΝΑΤΟ το 1955. Η κατασκευή του μεγαλύτερου μέρους των εγκαταστάσεων ολοκληρώθηκε το 1959 και η σχετική διακρατική συμφωνία (MOU) μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ υπογράφτηκε το 1961.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο διευθυντής της Διεύθυνσης Ναυτικών Οπλων, εκτός από τις κοινές αρμοδιότητες των διευθυντών Διευθύνσεων, έχει αρμοδιότητα και σε θέματα:
Εξασφάλισης της συντήρησης των αποθηκευμένων πυρομαχικών και όπλων, καθώς και της ασφαλούς αποθήκευσης, διαχείρισης και περιοδικού ελέγχου. Εξασφάλισης της ορθής διακίνησης και εφοδιασμού των πολεμικών πλοίων και ναυτικών υπηρεσιών του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς και των πολεμικών πλοίων άλλων κρατών, σύμφωνα με τις ισχύουσες διακρατικές συμφωνίες, με όπλα, πυρομαχικά και συναφές υλικό υποστήριξης. Επίσης, εξασφάλισης της φύλαξης, συντήρησης, λειτουργικότητας και ετοιμότητας των αποθηκών πυρομαχικών του ΝΑΤΟ.
Στελέχη επομένως του Πολεμικού Ναυτικού, παιδιά του λαού, εμπλέκονται ευθέως στο φόρτωμα πλοίων του θανάτου, πάντα στο πλαίσιο των «συμβατικών υποχρεώσεων» της χώρας, που τηρούνται απαρέγκλιτα από όλες τις αστικές κυβερνήσεις, της όποιας απόχρωσης.
Εκτεταμένο υπόγειο δίκτυο
Οι Αμερικανοί εκμεταλλεύονται και υπόγειους χώρους, καθώς διαχρονικά οι κυβερνήσεις, σε συνεργασία με ΗΠΑ και ΝΑΤΟ, φρόντισαν να σκάψουν όλη την περιοχή μετατρέποντάς την κυριολεκτικά σε μπαρουταποθήκη για τις Ενοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ.
Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιοποίησε παλαιότερα ο «Ριζοσπάστης», στην ευρύτερη περιοχή της Σούδας λειτουργούν διάσπαρτα τουλάχιστον 10 τούνελ, από όπου μετακινούνται όπλα και πυρομαχικά.
Πρόκειται για τα: TUNNEL υπ’ αριθμ. 4, χαρακτηρισμένο επισήμως ως «Ammunition Storage, Depot and Arsenal», εμβαδού 8.811 τετραγωνικών ποδών σε λειτουργία από την 01/01/61. Από την ίδια ημερομηνία είναι σε λειτουργία και τα αντίστοιχης χρήσης TUNNEL 5 εμβαδού 9.055 τ.π., TUNNEL 6 εμβαδού 9.914 τ.π., TUNNEL 7 εμβαδού 13.936 τ.π., TUNNEL 8 εμβαδού 12.448 τ.π., TUNNEL 9 εμβαδού 12.027 τ.π., TUNNEL 10 εμβαδού 14.847 τ.π., TUNNEL 11 εμβαδού 14.418 τ.π., TUNNEL 12 εμβαδού 15.108 τ.π. και ΤUNNEL 13 εμβαδού 14.416,97 τ.π. Μιλάμε επομένως για σχεδόν 125.000 τ.π., που ισοδυναμούν με σχεδόν 12.000 τετ. μέτρα σκαμμένων στη γη.

Τα τούνελ συνδέουν αποβάθρες ή άλλα σημεία που γίνεται φόρτωση και εκφόρτωση με υπόγειες αποθήκες όπως η 26LAB (εμβαδού 12.798 τ.π., δηλαδή περίπου 1.200 τ.μ., σε λειτουργία από 01/01/61 επισήμως ως «Ammunition Storage, Depot and Arsenal»). Επίσης οι εγκαταστάσεις INERT 1, 2 και 3 εμβαδού 4.603 τ.π. έκαστη, αλλά και οι εγκαταστάσεις 238 και 239 εμβαδού 979,7 τ.π. έκαστη.
Είναι και τουλάχιστον άλλες δύο: Η YK-10 εμβαδού 11.162,5 τ.π. (περίπου 1.000 τ.μ.) και η YK-9, για την οποία μάλιστα οι Αμερικανοί σχεδιάζουν να «ρίξουν» το επόμενο διάστημα από 1 έως και 5 εκατομμύρια δολάρια για «Munitions Tunnel Improvements».
Κατά πληροφορίες, το έργο περιλαμβάνει επισκευές και αναβαθμίσεις στην υπάρχουσα σήραγγα, βασικά την κατασκευή μιας νέας «γλίστρας» φόρτωσης και εκφόρτωσης, βελτιώνοντας τους χρόνους διεκπεραίωσης και φυσικά αναβαθμίζοντας τις δυνατότητες της βάσης στην υποστήριξη πολεμικών επιχειρήσεων στη Μέση Ανατολή και την Ανατ. Μεσόγειο.
Αναδημοσίευση από το Ριζοσπάστη του Σαββατοκύριακου 29-30/03/2025
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου